ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-10  (läst 2204 gånger)

2007-02-08, 21:39
läst 2204 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Kära vänner...jag har nu sett hur ni diskuterar denna sak fram och tillbaks utan att komma fram till något konkret. Här kommer några av mina funderingar: ÄR det verkligen fel på den tekniska sidan av AF? Finns inte felet i den mänskliga faktorn? Är det inte ÖVERVAKNINGEN av AF som brister? Jag vill inte på något vis attackera de stackars anbytarvärdarna som dignar under arbetsbördan, men skulle det inte kunna gå att professionalisera denna tjänst?  
 
Tycker att id?en om att ha flera frivilliga anbytarvärdar, som kan byta av varandra olika dagar, låter intressant! Säg att man är en 4-5 stycken, på detta sätt blir inte heller jobbet lika tungt för var och en. Dessa domare skall sedan få gå en lite kurs i den svåra konsten att moderera ett diskussionsforum, de skall där få lära av erfarna garvade personer som känner till alla fällor man kan gå i plus vikten av att ansa rabatten med varlig hand.
 
Dessa anbytarvärldar skall sedan få tillåtelse att taga bort oförskämda inlägg, att radera anonyma inlägg (typ Maja Gräddnos, Bill och Bull...mfl.), att varna besökare MEN de skall INTE kunna få stänga av folk eller stänga diskussioner utan att FÖRST ha kontaktat en över-anbytarvärld som alltid måste ge sin tillåtelse till sådana allvarliga ingrepp!
 
Summa sumarum...låt AF få fortsätta som vanligt (och spar en massa pengar!) jobba istället med övervakningssidan!
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2007-02-08, 21:52
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Jag undrar om det finns någon begränsning i hur många inlägg i olika rubriker som är tillåtet på samma dag?
 
Finns det något maxtal eller är det obegränsat?
 
Någon kanske skulle tala om för nya skribenter att man bör vara måttlig med inläggen.
Om vi nu skall vara strikta..
 
Eivor

2007-02-08, 22:17
Svar #2

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Magdalena slår huvudet på spiken! Det är denna förmåga som är AF:s absolut starkaste. Det vi måste värna om är den nytta som nya deltagare i Forumet kan uppleva. Efter att ha rullat runt lite på vBulletins hemsida och sett vad de har (och priset!) så finns ju där en del möjligheter som saknas i den nuvarande plattformen.
 
Möjligen kan man charmas av möjligheterna att avgiftsbelägga delar av siten - men ha då i åtanke precis det Magdalena skriver: Upptäcker man på ett webbforum att man får snabbt svar och bemöts som en människa så fastnar man lätt!
 
Lite konservativt kan man säga att jag inte gillar utseendet på de siter jag besökt. Det är väldigt traditionella gränssnitt (utseendet), vi blir en i mängden. Jag har lärt mej uppskatta AF/Rötters nuvarande grafiska design. Kan man anpassa vB till denna?

2007-02-08, 22:18
Svar #3

Lars Öhman

Michael Lundholm nämner att frågan om teknisk plattform är delegerad av Styrelsen till Förbundspresidiet och Förbundskassören.
 
Men vilka ingår i Förbundspresidiet? Jag hittar ingen information om detta någonstans.  
 
Det bör väl knappast vara konfidentiellt vilka som innehar den befattningen. Att Förbundsordf. ingår torde vara självklart, men vilka är de andra? Förste och andre vice ordf. gissningsvis.

2007-02-08, 22:23
Svar #4

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Du gissar rätt Lars,
Det är Ted, Ingrid och övertecknad.
Dessutom har naturligtvis Rötterrådet varit involverade i framtagandet av kravspecifikationen.

2007-02-08, 22:37
Svar #5

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Många tyckare med många viljor.
Övervakning av flera personer är ok. Ideellt arbete bör fördelas på flera händer. Det är fritid vi pratar om. Eller hur?
Det kan gärna vara 4-5 st intresserade personer som kanske kan få en utbildning av någon erfaren var och hur man skall dra gränser.  
 
Vidare skall inlägg utan giltig e-post vara omöjligt att lägga in. Det kan lösas med att man en första gång blir uppmanad att registrera sig med namn och e-postadress. Som svar på detta kommer ett lösenord som sedan skall användas för att logga in och kunna använda sig av detta forum.
Jag tycker själv att man skall stå för sina åsikter och att redax skall kunna kontakta den som skrivit ett inlägg.
Idiotnamn som kalle_anka@hotmail.com borde kunna förfiltreras bort med automatik.
Visst, det går att fejka namn. Men det blir lite besvärligare att registrera sig för en ny e-postadress och alla som gör inlägg skall veta att det går att spåra all e-post till en avsändare med hjälp av logfiler av ip-adresser osv.  
 
Jag saknar en funktion i sök. Vissa ämnen är stora och man kan få för många svar från ointressanta ämnen. Går det inte att lägga sökfunktionen i enskilda ämnen, t ex Johan Andersson under rubriken Släkter/Landskap/Medelpad? Nu är man ju begränsad till hela Rötter eller bara Anbytarforum. Det har blivit för stort...
 
mvh / Robban

2007-02-08, 22:52
Svar #6

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Bra att du tar upp Sökfunktionen Robert. Där finns stor utvecklingspotential. En av anbytarforums största tillgågar är just dessa mängder av gamla strängar med fakta, tips och uppgifter.
 
 
(Även om sökfunktionen ligger utanför Rötterrådets uppdrag just nu.)

2007-02-08, 23:11
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Skrivet som privatperson.
 
Den föreslagna plattformen har många starka sidor, och det är med tillförsikt som jag ser framtiden an.
 
Det finns nu möjligheter att, efter implementering, beakta många av de goda förslag som kommit tidigare i denna debatt.
 
Naturligtvis löser inte en ny teknisk plattform alla de delar som ålagts Rötterrådet att se över, men en del finesser innehåller lösningen som kan användas för att göra AF bättre, roligare, och  också mer flexibelt. Den lägger också grund till nya funktioner i framtiden

2007-02-08, 23:19
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Återigen som privatperson
 
Jag tror inte sökfunktionen ligger utanför Rötterrådets uppdrag. Visserligen har det getts direktiv från styrelsen på  tre specifika punkter, som skall avrapporteras vid angiven tidpunkt, men det finns dessutom en publicerad arbetsbeskrivning som bland annat innehåller följande punkt
 
Rådet skall:
 
 Löpande följa den tekniska utvecklingen inom Rötter, speciellt med hänsyn till publiceringen av nätsidor samt till förbundsstyrelsen föreslå nödvändiga ändringar och anpassningar.
 
 
Det är därför av vikt, anser jag, att alla synpunkter kommuniceras även om de ligger utanför de tre specificerade punkterna

2007-02-08, 23:37
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hejsan alla förnyare!
 
Efter en snabb första titt på vBulletin (tack för beskedet, Michael) tycker jag plattformen ser ut att innehålla det mesta som har efterlysts. Om viljan finns kan alltså många av våra id?er förverkligas.  
 
Jag ska titta lite närmare på olika funktioner, men kan redan nu svara Robert att sökning kan göras i valda delar av forumet, vilket verkligen är en fördel.
 
Konvertering av nuvarande Discusdatabas till vBulletin finns det stöd för. En aning oroad blir man dock när man söker i supportforumet eftersom många haft problem med detta. Men det fixar sig säkert.

2007-02-08, 23:48
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Robert, och övriga,
 
ALLA aktiva är frivilliga utom de som är anställda, dvs. styrelse samt alla som bidrar på olika sätt ute i landet.
 
Jag tror att man måste ha en stor grupp aktiva moderatorer, kanske 15-25 personer, som också kan hjälpa till att flytta inlägg som gjort på fel ställen (idag såg jag att någon hade efterlyst personer i Länktips (nya)). Moderatorerna ska dessutom behöva sitta mer än en begränsad tid per vecka, och kunna ha semestrar och ledigheter, utan att det blir helt tomt på AF. Kanske förbundet kan bekosta någon helg per år i utbildning och moderatorträff...?!
 
Problemet med idiotnamn kan man lösa genom automatisk öppen IP-registrering (kolla Wikipedia), då kan buset inte hålla på från sin egen dator.

2007-02-08, 23:50
Svar #11

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
...INTE behöva sitta mer än en begränsad tid... ska det vara!

2007-02-09, 00:00
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jojje,
 
Har inte hunnit kolla fullt ut, men det ser ut att finnas bra stöd i vBulletin för grupper av moderatorer med varierande befogenheter. Vi får återkomma till det. Jag håller helt med alla som tycker det är viktigt att forumet kan övervakas på ett effektivt sätt utan att ta resurser från anställd personal. Wikipedia är ett bra exempel på att det fungerar med frivilliga krafter. Jag kan  direkt säga att jag gärna ställer upp i någon sådan funktion själv, och jag tror att flera andra användare också skulle göra det.
 
Kaj,  
 
Du reagerade över utseendet och ville ha något liknande nuvarande Anbytarforum. Det finns möjlighet att själv välja skin så att man får de färger och typsnitt man trivs med i vBulletin. Där kanske man kan ordna något skin som påminner om gamla Anbytarforum för alla konservativa.
 
Registering:
 
Testade i deras supportforum, och det gick relativt smidigt. Tog dock ca en halvtimme innan bekräftelsemailet kom.

2007-02-09, 00:14
Svar #13

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Två svenska sajter som använder vBulletin är Fotosidan och Utsidan. Den senare har dock en äldre version.

2007-02-09, 00:32
Svar #14

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Det kanske är en id? att börja söka efter moderatorer - Anders (Zzz) har ju redan anmält sig!  
 
[Om det nu kunde komma en vit rök från förbundsledningen kan det här bli ett stort framgångsprojekt]

2007-02-09, 05:14
Svar #15

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jag undrar fortfarande vilka funktioner man fastnat för i vBulletin men som inte finns i Discus?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-02-09, 07:39
Svar #16

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ytterligare en sajt som använder vBulletin är Precis en sån, antikforum. (lite närliggande anbytarforum...?)
 
Fördelar är bl.a. att det finns en trädstruktur liknande AF. Det är betydligt enklare att bifoga bilder och länkar, och det finns lite roliga saker som samjlisar... Man kan se vilka som är inloggade, och man kan skicka meddelanden.

2007-02-09, 08:27
Svar #17

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Jag var på väg till sängen när jag skrev i går kväll, naturligtvis har även redaktören deltagit i arbetet.
Som Mats skriver så ligger det i RR:s uppdrag att löpande följa den tekniska utvecklingen, och de är alltså inte låsta till de 3 konkreta uppdrag de fått.
Anders nämnde konverteringsproblem från Discus till vBulletin, på den frågan kan jag meddela att det sista jag hörde var att man lyckats överföra 99,9% av inläggen. Meningen är att vi ska få se en betaversionen vilken dag som helst.
När sedan alla tester är avklarade kan ni också förbereda er på att Anbytarforum kommer att stängas ner under tiden som den slutliga konverteringen görs.

2007-02-09, 16:26
Svar #18

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Anders Ellerstrand:
 
Bifoga bilder och länkar är inga problem i 4.x, finns t.ex bifoga filer-knapp, URL:er blir automatiskt klickbara länkar (om man vill). Inte heller smileys är några problem om man nu gillar sådant. Man kan även skicka meddelanden till andra på forumet och man kan se vilka medlemmar som är inloggade.
 
Så varför man helt plötsligt struntar i det beslut som tydligen fanns att införskaffa 4.x är åtminstone för mig omotiverat om man påstår att Discus är omodernt. Det är nästan så jag misstänker att någon surfat in på en sida och tyckt att det var tufft och sedan brydde man sig inte om att kontrollera vad som fanns i Discus.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-02-09, 16:44
Svar #19

Eivor Andersson (Ema)

Man kanske skulle ha en enkät om vad Anbytarforums läsare tycker om utseendet på t.ex. Utsidan?
 
Det är betydligt viktigare än en lite logga i ena hörnet.
 
Målgruppen här är till största delen äldre människor, som kanske inte haft data i skolan eller är så hemma i att lära sig många nya kommandon.
Det kan verka självklart för de som sysslar med det dagligen, men inte för alla.
 
Personligen tycker jag att Utsidan är plottrig med en massa rutor och text som kan läsas av 20-åringar men inte av medelålders.
Jag tycker om denna sidan som den är och det är inte för att vara konservativ , men har man sett den i snart 7 år, så blir det svårt att vänja sig vid en helt annan design.
 
Men jag inser också det meningslösa i att försöka få sin röst hörd, vem som än sitter vid rodret.
 
Eivor

2007-02-09, 16:55
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Eivor har en viktig synpunkt: Läsbarhets- och användartest av valt system. Den kan med fördel göras på en grupp vanliga användare. Det är inte alltid plattformen som är orsak till svårigheter, det kan också vara hur man gjort sina applikationer.  
 
Det ena problemet är att se text och struktur för oss som är över 50. Många hemsidor lider just av det problemet. Det handlar om textstorlek men också om färger, bakgrund och enkelhet i upplägget. Det är ett mycket större problem än man kan tro - innan man uppnår mogen ålder!
 
Det andra problemet är handhavande, nu är det inte alldeles lätt att lägga i t ex bilder i nuvarande AF heller, den typen av funktioner vill man gärna se bättre utvecklad.

2007-02-09, 18:49
Svar #21

Ulla johansson (Astrid)

TACK Eivor och Chris
 
Mvh/Ulla Johansson

2007-02-09, 20:57
Svar #22

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Nu när meddelande om det är på väg ut på den sk Ordförandelistan (det levereras väl under kvällen även om jag ca 60 min efter sändning inte fått det själv) kan jag även här meddela att styrelsen hade ytterligare ett uppdrag åt Rötterrådet. Det berörde inte Anbytarforum och kom därför inte med i de tidigare annonseringarna om det nya Rötterrådet och dess uppdrag.  
 
Det här uppdraget tillkom under en diskussion om kvalitet i släktforskningen och publicering av släktforskningsresultat och styrelsen beslutade att uppdra åt Rötterrådet att med redaktören ta upp möjligheten att på Rötter publicera PDF-baserade släktutredningar.
 
Personligen tycker jag att det här är en mycket viktig fråga. Vad händer med släktforskningen när den är färdig (ja, det blir den ju aldrig, men delar blir ju färdiga i någon mening)? Lagras det i  byrålådan eller på en hårdisk som sedan kraschar eller förkommer? Självfallet borde den spridas till andra så att de kan fortsätta där vi slutade.
 
Jag tycker också man skall tolka begreppet släktutredningar brett. Styrelsen (inklusive mig själv) diskuterade kanske begreppet mer traditionellt (antavlor/stamtavlor), men vi släktforskare kommer ju in på många andra områden som med lite god vilja skulle kunna platsa under begreppet släktutredning.
 
Ett exempel: Ibland är det ju så att diskussioner på AF (som tenderar att spreta åt olika håll av och till) faktiskt leverar kvalificerade svar på svåra frågor. Då skulle man vilja se diskussionen sammanfattad och dokumenterad av någon av deltagarna. Här har jag en favorit från AF som jag skulle vilja sammanställd av någon (Kaj?), nämligen diskussionen om Sigge Christophori Bure; en diskussion där det verkligen levererades genuina forskningsresultat och där frågan var om Herr Sigge verkligen hörde till Bure-släkten men där det egentligen kom att handla om att tolka ett sigill. Men det finns självklart mycket annat som också skulle kunna platsa under rubriken släktutredning utan att vara en an- eller stamtavla. Andra deltagare på AF kan säkert komma med andra bra uppslag.
//Michael Lundholm

2007-02-10, 02:38
Svar #23

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Jag kan gärna göra ett försök på ditt exempel Michael. Ge mej lite tid, så publicerar jag på tråden som är sammanfattad.
 
Jag skulle dock vilja hissa en liten flagga:  
 
DIS administrerar Disbyt; kan man tänka sig att DIS och Ssf gemensamt diskuterar en vidareutveckling av publiceringen av rena antavlor? Det skulle förmodligen ge mer i den del av din (och styrelsens) väckta id? som handlade om antavlor.
 
Jag tror på denna typ av synergi, se t ex på det ganska framgångsrika exemplet med Soldatsök som DIS och Centrala Soldatregistret har genomfört.
 
Även Disbyt kanske har behov av en ny plattform?

2007-02-10, 02:41
Svar #24

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
OK,
Jag släpper genast taget och uppmanar Kaj Janzon att åta sig detta - i egenskap av betydligt större kännare av diskussionen!
 
Tar du utmaningen, Kaj?

2007-02-10, 09:24
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har funnit något som kan bli ett problem om man vill skapa samma funktionalitet i vBulletin som i Discus. Som alla Rötters vänner vet så kan man med ett användarkonto i dagens Anbytarforum prenumerera på inläggen som epost, och alltså följa egna och andras frågor utan att behöva gå till forumet varje gång för att läsa. I vBulletin (åtminstone en standardinstallation) är användaren begränsad till de här varianterna:
 
* prenumerera på en diskussionstråd (t ex en som man själv skrivit i) och få epost när ett svar inkommer. Inga fler epost kommer förrän man besökt forumet!
* prenumerera på en sammanfattning per dag eller per vecka över inläggen i en del av forumet.
 
Har ni som jobbar med konverteringen beaktat det här? Mycket möjligt att det går att gå in och peta i skripten och skräddarsy en lösning som mer liknar den vi är van vid, men i en standardinstallation ser det alltså ut så där.
 
Ja, vB blir nog lite plottrigare än Discus (mer funktioner ger mer knappar och länkar och menyer som öppnas osv), men man kan anpassa utseendet mycket och det borde gå att skapa ett läsvänligt forum. Som Chris säger är det ju mycket bra att ha en testgrupp av användare i alla åldrar som får ha synpunkter.
 
Några funktioner som det talats om tidigare och som finns med i vB är t ex en länk vid varje inlägg där man direkt kan rapportera brott mot reglerna så att förhoppningsvis en av de många moderatorerna direkt kan åtgärda grövre övertramp, så de inte blir liggande kvar till måndag morgon.
 
Man kan ge en stjärna till inlägg som man tycker är bra. Det är en lite mer anonym form av att visa uppskattning, men hindrar förstås inte att man också kan ha en tråd för att mer offentligt ge en ros. Det ena utesluter inte det andra. vB har även möjligheten att ge negativ reputation, men det tycker jag inte bör aktiveras på Anbytarforum! Det kan leda till förföljelse av personer. Positiva signaler räcker.
 
Till sist detta med kafferum. Varför ska släktforskare vara sämre än nästan alla andra och inte klara av att hålla isär chattande och seriösa diskussioner? Ta t ex vBulletins egen Community forum där deras professionella folk ger support om programvaran och svarar på frågor från blivande kunder. I detta mycket seriösa forum har de en avdelning som heter Chit Chat med beskrivningen Drop in here to discuss whatever you want. Det är en av de största avdelningarna räknat på antal inlägg, men det stör inte på något sett de viktigare supportdelarna av forumet. Det finns uppenbarligen ett behov av ett chatrum, och vBulletin ser inga problem utan troligen i stället vinster med att ge användarna detta. Så varför skulle inte Anbytarforum också kunna ha ett kafferum. Motståndarna har aldrig kunnat påvisa var problemet ligger. Om någon enstaka användare inte kan följa reglerna så angriper man problemet med den personen, inte genom kollektiva bestraffningar som drabbar alla.

2007-02-10, 09:26
Svar #26

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej!
Jag håller med Eivor, Chris och Ulla. Tycker om den här sidan, både färg och form, för att den är så lättläst. Sidor med en massa olika rutor och lister i kanten för olika ämnen gör det hela så invecklat. Vill ha allting som här, så att man genast får ordentlig översikt och inte missar något.  
Hälsningar
Monica

2007-02-10, 09:52
Svar #27

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Jag har sagt det förut, men har testat litet sen dess. Jag föredrar en web-sida, där man kan bestämma textens storlek under Visa: textstorlek. Andra sidor kan förstoras i Firefox och nya Internet Explorer, men jag tycker inte det ser lika bra ut, och måste man inte göra det på nytt varje gång man öppnar en sida?
Olof och Ingrid Bergström

2007-02-10, 10:33
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vad jag kan se så fungerar Ctrl+ (öka textstorlek) och Ctrl- (minska textstorlek) på alla webbsidor, och följer med när man byter sida.
 
Gäller Firefox, vet inte hur det är i IE.
 
Att många sidor ser konstigare ut med kraftig förstoring är nog inte mycket att göra åt.
 
Den som är intresserad av att publicera släktutredningar  i pdf-form kan få lite tips på SGS hemsida. Titta under SGS Nätpublikationer.

2007-02-10, 14:32
Svar #29

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Just det, det var Kaj Janzon som avsågs. Ursäkta oklarheten.
//Michael Lundholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna