ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-08  (läst 2005 gånger)

2007-02-06, 20:28
läst 2005 gånger

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Anbytarforums förnyelse
 
Under denna rubrik diskuteras Anbytarforums fortsatta utveckling, baserat på de förutsättningar som är kända beträffande hård- och mjukvarumässig plattform. Fokus i diskussionen ligger på utvecklingsmöjligheter i funktionellt perspektiv och användarperspektiv.
 
Tänk på god netikett och respekt för andras uppfattningar! Diskussionen är för viktig för att störas av ogenomtänkta inlägg från reptilhjärnan.
 
Till Anbytarvärden: Bevaka gärna tråden, gå in med aktiv moderering om du anser det motiverat, men snälla, låt tråden leva om deltagarna i stort sköter sig! Jag har givetvis samma uppfattning som du att ev påhopp kan tas bort om det krävs, men är det ett inlägg i stridens hetta, så låt skribenten finnas kvar med en offentlig tillrättavisning (tredje gången kan du ju stänga av...). För övrigt är väl detta ett område som även Anbytarvärden kan tänkas ha synpunkter på - varför inte delta  
 
Mvh
/Kaj A.

2007-02-06, 22:25
Svar #1

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Anbytarforums förnyelse
Runt årsskiftet debatterades Anbytarforums framtid med utgångspunkt från de beslut styrelsen hade tagit tidigare under hösten. Den helt öppna miljön skulle ersättas med obligatoriska användarkonton, och aktivt deltagande skulle avgiftsbeläggas. Det kom en mängd invändningar mot detta, de flesta kunde acceptera användarkonton men var kritiska till avgiftsbeläggningen av flera olika skäl. Styrelsens beslut uppfattades gälla samtliga delar av Rötters interaktiva delar, t ex Porträttbilder. Även i den frågan uppstod kritik.
 
Flera trådar startades som hade ifrågasättanden, flera trådar raderades, vilket utmynnade i en tråd som utformade ett utkast till verksamhetsid? för AF, vilket översändes till förbundsstyrelsen. Debatten var emellertid inte slut med detta. En ny kritisk tråd startades, som efter en tid ledde till att hela avdelningen Ordet är Fritt stängdes. Motivet för stängningen kommunicerades av Rötterredaktören via Rötters ingångssida. Något tidigare inleddes en diskussion på siten Proveniens I Fokus under rubriken Anbytarforums framtid. Genom stängningen av Ordet är Fritt kom Proveniens I Fokus  att bli en fristad för diskussioner kring AF, Släktforskarförbundets ekonomi samt generellt om förbundets demokratisyn.
 
Släktforskarförbundets styrelsemöte den 3-4 februari 2007  behandlade frågan om AF och Rötter. Mötet beslöt att Ordet är Fritt skall vara stängd i avvaktan på ett uppdrag som gavs till Rötterrådet uppdraget bestod i följande tre åtgärder:
 
- föreslå hur modereringen av Anbytarforum ska fungera i framtiden
- komma med förslag om hur organisationsfrågor ska diskuteras  
- göra en översyn av Anbytarforums ordningsregler
 
Uppdragen ska redovisas till nästa förbundsstyrelsemöte (19 april). Det betonades att arbetet ska präglas av ömsesidighet mellan redaktör, anbytarvärd och rötterrådet.
 
Från den tidpunkten har dialogen utvecklats från misstänksamhet till konstruktivt deltagande. Tyvärr förs denna diskussion inte på Anbytarforum, där den skulle behöva föras sett ur ett demokratiskt perspektiv. Utan att ifrågasätta den pågående dialogen på Proveniens i Fokus, skulle Släktforskarförbundet och AF/Rötter utan tvivel stärkas om diskussionen kan föras vidare även här.
 
Genom att AF:s avdelning Ordet är Fritt fortfarande är stängd, finns ett behov av en befriad tråd, där användarna av AF och medlemmar i medlemsorganisationerna kan utbyta åsikter och förslag, möjliga att använda i det fortsatta arbete med AF:s utveckling. Här finns givetvis utrymme även för förbundsledningen, Rötterrådet, Anbytarvärden och Rötterredaktören att aktivt delta i dialogen - ett sådant deltagande skulle uppskattas!
 
Längre upp bland trådarna finns en allmän diskussion på temat Anbytarforum. Bra, låt den fortsätta! Men tillsammans skulle vi försöka samla alla konstruktiva tankar framåt under en rubrik. Därför försöker jag starta denna tråd: Här diskuteras Anbytarforums fortsatta utveckling, baserat på de förutsättningar som är kända beträffande hård- och mjukvarumässig plattform. Fokus i diskussionen ligger på utvecklingsmöjligheter i funktionellt perspektiv och användarperspektiv.
 
På Proveniens i Fokus finns ett stort antal mycket tänkvärda inlägg - det är inte praktiskt möjligt att snabbt sammanfatta och överföra den dialogen hit. Den som är intresserad hittar diskussionen  här.
 
Om jag har missat något väsentligt i ovanstående sammanfattning ber jag om ursäkt för detta - vem som vill kan korrigera. Det viktiga är dock att vi nu samlar oss till att göra AF till en av Släktforskarvärldens bästa siter - och jag menar världen. Det är inom rimligheternas räckhåll (Är det nån som har sett något bättre, så ge oss gärna en hint!).

2007-02-06, 22:31
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Styrelsen uppdrog till Rötterrådet att:
 
*** föreslå hur modereringen av Anbytarforum ska fungera i framtiden
 
Jag har två förslag.
1. Låt användarna föreslå personer de har förtroende för. Dessa tillfrågas och Rötterrådet väljer sedan ut en grupp ideella värdar. Jag tror att man då kan uppnå nära dygnet-runt-täckning utan kostnad. Dessa värdar får tillgång till eget (dolt) forum där de kan diskutera olika modereringsfrågor.
2. Om det är tekniskt möjligt kan man införa automatisk moderering. Dvs den användare som ser ett brott mot skrivreglerna kan trycka på en knapp. Efter ett visst antal tryckningar tas inlägget bort. Jag har sett detta i bruk och är förvånad över hur bra det fungerar. Fortfarande måste någon övervaka systemet då och då för att hantera missbruk, och behandla ”överklaganden”. I de allra flesta fall tror jag det kan fungera av sig själv.
 
*** komma med förslag om hur organisationsfrågor ska diskuteras  
 
Jag tycker att forumet måste ha avdelningar för annat än ”bytande av anor”. Några exempel:
1. Forum för diskussioner kring släktforskarförbundet. Organisation, ekonomi, arrangemang, framtida utveckling och mycket annat.
2. ”Off-topic”, dvs en forum-del där vad som helst kan tas upp. Väder och vind, dagens ros, dagsnoteringar osv.
3. Förslag från medlemmar. Många fina förslag har genom åren förts fram på olika ställen i forumet utan att uppmärksammas. På denna del skulle det finnas krav på att alla förslag får ett svar - avvisa, acceptera eller vidareutveckla.
 
*** göra en översyn av Anbytarforums ordningsregler
 
Här tycker jag att Chris förslag är så bra att jag citerar:
1. Lagstridiga inlägg (porr, hets mot folkgrupp mm), raderas omedelbart
2. Uppenbara sabotörer av typen Bill, Bull, Maja Gräddnos(dessa vinner idag på att hela trådar stängs, det är lätt att få stor effekt), raderas omedelbart.
3. Personangrepp riktade mot enskild eller grupp. Med detta menas kränkande, rent personliga kommentarer. Dessa ska skiljas från kritiska, men hövligt skrivna, frågor till funktionärer i deras egenskap av just funktionärer, i den positionen får man lära sig att tåla kritik och att bemöta den. Raderas med kommentar och kontakt med skribenten.  
4. Den svåraste är när någon förlöper sig i affekt, det har vi alla gjort. I tal är det som formulerats dumt snart glömt men i skrift finns det kvar för alltid. Här måste takt och finess tillämpas. Moderatorn kan t ex ta kontakt med skribenten och påpeka ett olämpligt ordval.  
 
DÄREMOT: Inlägg med sk fel åsikter får ej raderas. Då är vi inne på farliga vägar. Alla former av bedömningar av vad som är rätt eller fel åsikt, eller vad som är och inte är släktforskning är synnerligen subjektiva.

2007-02-06, 23:03
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kaj skriver ovan att här diskuteras Anbytarforums fortsatta utveckling, baserat på de förutsättningar som är kända beträffande hård- och mjukvarumässig plattform.
 
För att kunna fortsätta diskussionen längre än vad som redan skett, med många goda förslag av allmän karaktär, tycker jag att vi behöver veta mer bestämt vilken hård- och mjukvarumässig plattform som håller på att installeras. Då kan man själv sortera bort id?er som inte är tekniskt möjliga och få andra id?er som lämpar sig för den aktuella plattformen. Allt för att göra diskussionen så fruktbar som möjligt.
 
Kan någon i Rötterrådet, i Rötters redaktion eller förbundsstyrelsen nämna vilken programvara vi kommer att ha framöver?

2007-02-07, 00:09
Svar #4

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
En snabb genomgång av AF:s trådar ikväll ger en känsla av att sitens stora styrka - att kunna ge svar på frågor - tenderar att vika. Det är framåt i tiden en mycket viktig aspekt som måste bevakas, för det handlar om AF:s förmåga att vara intressant för bl a nybörjare. Jag har inte gjort någon ordentlig analys, men den borde göras. Skapa någon form av nyckeltal, eller ge utrymme för att fråga frågeställarna om de fick svar på sin fråga. Det är en viktig framgångsfaktor för siten! Därmed måste den på något sätt stimuleras, och det är ju användare som står för denna kompetens, inte kansli eller ledning.

2007-02-07, 06:54
Svar #5

Ingrid Wikberg (Inkan)

Men fanns inte redan ett styrelsebeslut om vilket program man skulle köpa in?
 
Tar en styrelse ett BESLUT - så ska ju det följas upp och redovisas.
 Annars bör styrelsen ta ett nytt beslut och ändra sig. Och det måste synas i protokoll.  
 
Styrelsen kan inte hålla på att ta beslut som det sedan inte blir något av;  
dvs att ett beslut enbart står i ett styrelseprotokoll.  
Det undergräver all trovärdighet.
Någon ordning måste det vara.

2007-02-07, 10:07
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eftersom det bara är Anbytarforums förnyelse, som diskuteras här, så var vänlig att även ta i beaktande mitt inlägg under Porträttfynd.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-02-07, 10:29
Svar #7

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ann-Mari, som jag skrev i min kommentar - det finns massor av kloka förslag spridda över anbytarforum. En del har fått viss uppmärksamhet, andra har knappast noterats. Jag tror det är en god id? att kopiera in dem här, eller lägga en länk.

2007-02-07, 11:02
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Du menar även förnyelse av Porträttfynd? Det där med att länka är jag dålig på. Så du kanske kan hjälpa mig med det?
 
Ps(jag har läst dina länkningar i Proveniens i Fokus och övrigt följt med diskussionerna där.)Ds
Ann-Mari Bäckman

2007-02-07, 11:09
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Som jag har förstått det så har nya Rötterrådet fått ett uppdrag med tre delar:
 
*** föreslå hur modereringen av Anbytarforum ska fungera i framtiden
*** komma med förslag om hur organisationsfrågor ska diskuteras  
*** göra en översyn av Anbytarforums ordningsregler
 
I den här tråden kan man ju då försöka påverka/hjälpa Rötterrådet genom att framföra sin egen syn på dessa tre punkter. Så om du har något förslag som berör dessa så kan du väl skriva upp dem här?
 
Nu finns det ju mycket annat som man kan tycka om - som t.ex. avgiftsbelagda konton - men eftersom det inte är en del av Rötterådets uppgifter tycker jag det får diskuteras någon annanstans. Kanske i strängen som heter Anbytarforum?

2007-02-07, 11:49
Svar #10

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Under rubriken
 
*** komma med förslag om hur organisationsfrågor ska diskuteras
 
tycker jag att jag kan lägga detta förslag:
 
Jag skulle vilja att förbundet efterfrågade användarna på anbytarforum innan man genomför förändringar på Rötter och anbytarforum. Jag inser att resultatet av en sådan efterfrågan inte har någon juridisk betydelse, men det skulle ändå innebära ett ökat inflytande för användarna, och en ökad kunskap hos ledningen om vad användarna önskar.
 
Ett enkelt sätt att efterfråga kan vara att göra en gallup. Som exempel har jag på Proveniens frågat om synen på att införa konton. De fem alternativen har fått följande fördelning efter 31 avgivna svar:
 
** 13 svarar: Gratis, med obl användarkonto
** 11 svarar: Gratis + extra mot avgift
** 4 svarar: Gratis och helt öppet
** 2 svarar: Avgift för alla
** 1 svarar: Vet ej
 
Vilka svarsalternativ som ska finnas kan man ju diskutera, men det är ett enkelt sätt att pejla stämning och förbättra beslutsunderlag - tycker jag!

2007-02-07, 14:33
Svar #11

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
I tråden Porträttfynd skriver idag Crister Lindström:  
 
Många timmar ägnas varje vecka åt Porträttfynd, men det är svårt att hålla jämna steg med det antal som läggs in. Denna onsdag har jag ägnat nästan hela förmiddagen åt Porträttfynd och hinner möjligen gå igenom dagens inlagda bilder före lunch.  
 
Alla förslag registreras, men det finns en ekonomisk och arbetsmässig verklighet att ta hänsyn till. Nya databaser för gruppfoton och för målade porträtt med flera står på listan, liksom större bildfiler.
 
Det är uppenbart att Porträttfynd och AF drabbas av samma resursbrist genom att kansliet sitter fast i en föråldrad rutin. Det finns teknik idag som möjliggör att användaren (insändaren) själv registrerar nödvändig information i definierade formulär. Det går inte att fylla i fel i de väsentliga avseendena, och sortering på de olika fälten (t ex fotograf) kan åstadkommas enkelt utan mycket nedlagd arbetstid.
 
Jag tror inte att denna typ av moduler är särskilt kostsamma, skulle sannolikt ha en pay-off på några månader att döma av Cristers beskrivning av arbetsvolym. Detta menar jag är ett givet systemkrav för ett nytt system! Finns det med i nuvarande kravspec?

2007-02-07, 14:36
Svar #12

Eivor Andersson (Ema)

Till Kaj,
 
Vad är en reptilhjärna??
Har aldrig hört uttrycket förr-
 
Det finns väl inte mycket till hjärna bland ormar och andra kräldjur!
 
Eivor

2007-02-07, 14:42
Svar #13

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Eivor:
 
Wikipedia: Reptilhjärnan är den del av hjärnan där instinkter - drifter - reflexer huserar. De fyra F-en: Födointag, Flykt, Försvar och Fortplantning bor där.

2007-02-07, 14:48
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Nu skriver jag detta som privatperson inte för Rötter-rådet:
 
För den som sett diskussionerna utifrån framgår det att det finns en orimlig arbetsbörda på anbytarvärden och, som Kaj påpekar, på redigeringsarbete i databaserna. Det som är glädjande är att flera seriösa förslag på frivillig hjälp förts fram. Jag tycker att dessa förslag är värda att tas på allvar och utveckla till en bärande id?. Jag är inte detaljinsatt i olika tekniska lösningar, men det finns ju flera medlemmar som är det och som kan komma med förslag.
 
Reptilhjärna är just det, handla reflexmässigt utan att tänka efter. Vi har rester av den kvar -när vi inte använder vårt sunda förnuft, de grå cellerna, som skiljer oss från ormarna.

2007-02-07, 14:59
Svar #15

Eivor Andersson (Ema)

Jaha, där ser man...
 
Mitt förslag till Anbytarforum är att det skall vara som det var innan Ordet är fritt stängdes.
 
Fler anbytarvärdar - obligatorisk 100-lapp för skribenter och inte för mycket strukturering.
 
Det skall gärna få finnas lite spontanitet och om man hamnar lite utanför ämnet så är det inte världens undergång.
 
En plats för alla sorters släktforskare.
 
Eivor med förhoppningsvis några grå kvar.

2007-02-07, 18:18
Svar #16

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Motsvarande sträng på Proveniens är nu stängd. Inga nya kommentarer kan skrivas där, men de gamla finns kvar för de som vill läsa.
 
 
Anbytarforums förnyelse på Proveniens

2007-02-08, 09:12
Svar #17

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag har ett seriöst förslag till RÖTTERRÅDET:
Ge er tid att kolla upp det system för moderering som Wikipedia har. Jag gav mig på att komplettera en del artiklar i svenska Wikipedia för en tid sedan, och fick till en början en del kommentarer från medlemmar som var utsedda till administratörer (den lägsta graden av moderator i Wikipedia). Självklart var det irriterande att någon lade sig i vad jag skrev, men de såg väl det som en slags vägledning.
När jag insåg att det fanns medlemmar som hade modererande och rådgivande fuktioner, började jag kolla lite mer om Wikipedias policy och organisation, och insåg att det finns en rad olika funktioner. Administratörer kan bli moderatorer efter en tid, osv. uppåt. Hela systemet är frivilligt och kostar alltså inte ett öre. Vad jag förstår, så utbyts det en hel del erfarenheter och kunskap mellan funktionärerna, så att alla verkligen är på alerten med både funktioner och med oroshärdar.
Anbytarvärden i Anbytarforum anser jag är en otymplig funktion. Människan måste ju vara ledig emellanåt, och kan inte ha ett vakande öga på AF hela tiden, vilket ger marodörer en chans att etablera sig i en diskussion, ibland i flera dagar innan värden reagerar, och då ofta genom att helt enkelt stänga diskussionen. Tidsbrist gör att värden inte kan sitta och läsa igenom varenda inlägg och på så vis sila det ena från det andra.
Med mitt förslag frigör man anbytarvärden, som på så vis kan ägna sin värdefulla tid åt områden som Porträttfynd, eller annat. Förbundet har inte råd att slösa med personella resurser!

2007-02-08, 09:22
Svar #18

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
PS: Man kan också ta efter en annan funktion, nämligen att icke registrerade skribenter kan skriva inlägg, men att dessa i så fall automatiskt signeras med skribentens IP-nummer. Den funktionen kan inte vara särskilt svår att tillämpa!

2007-02-08, 09:23
Svar #19

Eivor Andersson (Ema)

Hej Jojje,
 
Det låter väldigt bra, men jag tror ändå att det måste finnas en huvudansvarig för sidan, annars kan man inte veta om alla funktionärerna tar semester samtidigt.
 
Det kanske finns någon slags kommunikation mellan funktionärerna förstås, så de kan komma överens om tillsynen?
 
Porträttfynd ligger ju under RÖTTER och inte under Anbytarforum.
Den anser jag skall ligga under Redaktörens ansvarsområde (som den gör) och inte ta tid från Anbytarforum.
 
MVH Eivor

2007-02-08, 09:33
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Man kan tänka sig ett system med frivilliga som leds av en Anbytarvärd (t ex med en egen, stängd diskussionssida). Det verkar faktiskt orimligt att i princip en person ska ha översyn dygnet runt. I kombination med ordentliga regler och kriterier (se mina tidigare förslag) borde detta fungera. Det som hänt den senaste tiden visar hur lätt det är att sabotera ett fantastiskt forum, några få kan se till att hela diskussioner stängs. Men den springande punkten är att ha relevanta och klara regler för åtgärder, regler som alla är medvetna om.

2007-02-08, 09:44
Svar #21

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ni utgår från ett något statiskt tänkande, och det är det som hindrar utveckling ibland. Jag reagerade likadant när jag kollade igenom Wikipedia och hela den filosofin, men blev tvungen att inse att det funkar lika bra UTAN att någon är anbytarvärd. Funktionärerna håller nämligen koll på varandra också, och har ett sådant tätt utbyte av erfarenheter och id?er, att mekanismerna inte hinner rosta.
Självklart ska man ha regler, MEN kom ihåg, även regler kan missbrukas, fast de är bra. Kom ihåg vad som hände Krossat Porslin, som utsattes för den ena attacken efter den andra, av personer som inte kunde acceptera att man skapat en fikahörna där regeln var att det var tillåtet att prata om allt, utom släktforskning. Dessa ständiga provokationer skapade en orolig stämning, som till slut gav utrymme för otrevligheter - vilka ledde till avdelningens plötsliga stängning (med samma surmagade signatur som den nyligen genomförda).

2007-02-08, 09:46
Svar #22

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Kantstött Porslin ska det vara. Fast det blev ju krossat så småningom...

2007-02-08, 10:02
Svar #23

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
*** föreslå hur modereringen av Anbytarforum ska fungera i framtiden  
 
Jag har ju redan förordat ett system med frivilliga värdar. Kanske ska det arrangeras på ett Wikipedia-liknande sätt. De flesta modereringsärende är enkla - brott mot skrivregler, eller ej. Chris lista som jag citerat ovan är en utmärkt guide.
 
Jag tror ändå att en avdömare kan behövas i vissa gråzons-fall. Kanske kan redaktören vara en sådan?

2007-02-08, 10:12
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kantstött porslin är ett utmärkt exempel på AFs sårbarhet med nuvarande system. En eller några få kan förstöra för många genom att systematiskt skriva destruktiva inlägg (ofta anonyma) som leder till att hela diskussioner stängs av. Det är precis vad dessa personer vill, ha mycket makt utan ansvar. Sådana människor finns överallt, tyvärr. Den första åtgärden är radering av just dessa inlägg enligt fastställda, detaljerade regler. Om man inte går i svaromål så minskar effekten ytterligare. Ett väl avgränsat Kafferum, med snabb radering av destruktiva enstaka inlägg kan kanske vara lösningen. De som inte gillar detta behöver inte komma in i Kafferummet, där är förutsättningarna givna - social samvaro med släktforskningskollegor.

2007-02-08, 14:05
Svar #25

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Bra! Och så skulle den som blir avstängd eller bortsuddad på oklara grunder också kunna överklaga detta hos t.ex. Rötterrådet, så att det finns en högre instans (alltså INTE anbytarvärd - det är dyrt med anställda). Dessutom skulle moderatorerna vara tvungna att spara de raderade filerna, så att man kan restaurera inlägg i det fall man får rätt i högre instans.

2007-02-08, 14:34
Svar #26

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Jag instämmer helt i Jojjes bedömning av att Anbytarvärden skulle kunna tas i anspråk för viktigare uppgifter. Ett självmodererande AF är helt möjligt att uppnå, om det finns en organiserad struktur som stödjer detta.
 
Det är samma sak med Porträtt-fynd - ingen avlönad kraft ska behöva sitta och registrera insända fotografier.
 
På en punkt finns behov av mer stabila insatser - det gäller relationer till och övervakning av övervakningen av serverdrift etc, dvs systemets tekniska tillgänglighet, samt handgripligt beställararbete av utveckling. Jag tror inte att någon inom kretsen ska knacka kod, men det måste finnas en systemägare och en systemförvaltare. Systemägaren beslutar om utveckling, förvaltaren ombesörjer stabil drift. Förvaltning kan man lägga ut på entreprenad. Systemägaren är med fördel styrelsen, som delegerar till Rötterrådet allt som kan delegeras. Detta skulle förutsätta ett mer aktivt Rötterråd än vad vi har sett hittills. Dessutom skulle samarbetet mellan rådet, anbytarvärden och redaktören behöva vara välutvecklat. Men det visste väl alla redan  
 
Anders (Zzz) inledande fråga hänger fortfarande i luften: Teknisk plattform?

2007-02-08, 19:26
Svar #27

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Styrelsen har inte fattat något formellt beslut om vilken plattform som skall väljas. Däremot har styrelsen fått information om vBulletin (www.vbulletin.com). Den var så pass positiv att styrelsen på den grunden delegerat till förbundspresidiet och förbundskassören att gå vidare med upphandlingen av ny teknisk plattform (underförstått att det var vBulletin som skall upphandlas).  Vi har därefter inte haft detta uppe till diskussion och jag har därför utgått från att det är vBulletin som fortfarande gäller.
//Michael Lundholm

2007-02-08, 20:21
Svar #28

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Tack Michael!
Det innebär att man kan granska alla förslag mot den plattformen. Jag gissar att vi nu får en mycket intressant och konstruktiv debatt!

2007-02-08, 20:41
Svar #29

Magdalena Agestam

Hej,
jag har alldeles nyss råkat få syn på Anbytarforum - och är imponerad och förtjust.  
Fick se denna diskussion och vill gärna ge en kommentar ur en utomståendes perspektiv (fast det möjligen blir lite goddag yxskaft, hav överseende):
 
Att någon råkar hitta Anbytarforum när den är på jakt efter information innebär ett window of opportunity...  
Upptäcker man på ett webbforum att man får snabbt svar och bemöts som en människa så fastnar man lätt - då ger man gärna information i utbyte, och kanske vill man komma med formellt, och betala.
Måste man bli medlem e.dyl. först, ja då går man kanske till någon annan och så blev det ingen connection.  
Den slumpmässige besökare på Anbytarforum som råkade sitta inne med just den information någon annan sökte kanske börjar med, tja, rollspel istället... ;)  
 
- Det är utomordentligt att vem som helst kan skriva inlägg, direkt, och jag hoppas ni kan behålla den funktionen på något sätt.  
Utan registrering [om registreringen innebär att det dröjer innan man kan skriva inlägg] och utan kostnad.
Jag tror den öppenheten ger bättre utbyte i längden. Hoppas den kan finnas kvar.
 
Vänliga hälsningar
Magdalena Agestam
slumpbesökare som är på väg att bli medlem

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna