ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varnad  (läst 1951 gånger)

2009-05-16, 14:46
läst 1951 gånger

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
I en HFL för Hållnäs 1803-1824 hittar jag en gosse född 1799 där prästen skrivit varnad 1810. Jag blir nyfiken på vad en 11-åring kan ha ställt till med som var så allvarligt att det antecknades i HFL. Vad kan det ha varit och finns någon chans att få reda på mer i andra skrifter?

2009-05-17, 10:25
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Kanske kan det stå något i sockenstämmoprotokollen.

2009-05-26, 18:32
Svar #2

Utloggad Carl-Oskar Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 20:30
    • Visa profil
Hej Stig!
 
Varningar brukar finnas med i kyrkostämmoprotokoll - men sådana är bristfälliga i arkiven och jag kan inte hitta i arkivförteckningen att det skall finnas sådana i Hållnäs kyrkoarkiv. Sockenstämmoprotokoll kan måhända innehålla något som ger förklaring till varningen, men jag ser att dylika protokoll saknas för en hel del år. Utdrag av sockenstämmoprotokoll finns för 1799, 1820 och 1823 i Hållnäs kyrkoarkiv volym P IV: 1. Jag vill dock tipsa om domboksprotokollen, det kan ju handlar om nån försummelse, övergivit sin drängtjänst eller nån form av snatteri som ej lett till böter eller fängelse. Det kan mycket väl ha blivit tingssak. Om inte annat så kan det även finnas i stämningslängden om det handlar om något som blivit förlikt eller dragits tillbaka innan tinget.
 
Vänligen, Carl-Oskar
 
(Meddelandet ändrat av COL 2009-05-26 18:34)

2009-05-28, 15:53
Svar #3

Utloggad Anne-Marie Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 00:54
    • Visa profil
Hejsan
 
Det kan också ha anknytning till kristendomskunskapen och läs - och skrivkunnigheten. En av mina anfäder i Östergötland blev t ex varnad för tröghet flera gånger enligt notering av prästen i HFL. Han var då 8 - 15 år. De blev folk av honom också ;-).

2009-09-18, 21:39
Svar #4

Utloggad Annica Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2022-01-02, 17:07
    • Visa profil
Bäreberg KI:1
Bild 17 [1745 14/5]
Punkt 10: En del ungdom, i synnerhet i Hökegården, besöka Gudstjänsten mycket sellan, hvilket vid stockstraff måste ändras, och Knuts gosse bör lägga til kyrkan 8%smt för sin obeskedlighet. Och emädan berörde gosse icke tager sig husbonde ty förböds at ingen skal hysa honom hos sig.
 
 
Läste någonstans i samma dokument om att en av kyrkvärdarna borde befinna sig uppe på läktaren för att stävja ungdomarnas, och då framför allt de unga pojkarnas, störande beteende under predikan och att de efter gudstjänsten skulle ange vilka som uppträtt störande så att dessa kunde varnas av prästen. Ovanstående fråga om varnad skulle ju kunna handla om en pojke som upprepade gånger tröttnat på att sitta tyst och stilla under de långdragna gudstjänsterna.
 
/Annica

2009-09-19, 20:53
Svar #5

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Att ungdomar tyckte om att vistas på läktaren under gudstjänsterna och att där då inte var tyst och stilla var en mycket vanlig företeelse på den tiden det var obligatoriskt att bevista kyrkliga förrättningar. Liksom att folk kom och gick litet när de ville, bara de var närvarande vid konsekrationen (förberedelsen för nattvarden). Och att kreaturen betade på kyrkogården.

2009-09-22, 20:36
Svar #6

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Om man ändrar han till hon i rubriken passar min fråga här.
En gift kvinna i min släkt blev varnad åe 1812 enligt en anteckning i hfl.
Vad hon kan ha ställt till med kanske man inte kan gissa, men jag undrar:
 
Hur gick en sådan varning till?
 
Talade prästen i enrum med henne?
 
Eller var varningen offentlig och uttalades från predikstolen?
 
Blev det rent av stupstocken?

2009-09-22, 21:30
Svar #7

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Stupstocken låter onödigt drastiskt. Då faller ju huvudet av.
 
När det bara står 'varnad' rör det sig inte om något som var direkt straffbart enligt lag. Det var just en varning enskilt direkt av prästen. Det kan ha rört sig om alltför långt mellan kyrkobesöken, störande uppträdande under gudstjänst eller många andra saker. Barn kunde bli varnade för dålig läskunnighet eller kristendomskunskap.
 
En av mina anor blev varnad för att ha vanhelgat nattvarden. Jag har undrat över om han försökte smussla undan oblaten. Den lär ha bringat jaktlycka om man blandade den i krutet.  
 
Det finns mängder av olika handlingar som prästen ogillade. Fylleri var förstås vanligast. Prästen var också mycket medveten om livets korthet för egen del. I husförhörslängderna finns mer eller mindre diskreta markeringar vid olika personer så att en eventuell efterträdare skulle veta vad slags folk han hade att göra med. Ungefär som luffartecken, men inskrivna i boken.

2009-09-23, 17:40
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Osämja i äktenskapet var en vanlig orsak till Varning av såväl präst som dompkapitel.
 
Dryckenskap och dåligt uppförande i allmänhet.  
 
Om man inte tog nattvarden på flera år.
 
Det fanns många sätt att förtörna en kyrkans man.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-09-23, 20:54
Svar #9

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Tack Per och Stefan!
 
Stupstocken var förstås fel ordval.
Vad kallades det när man fick sitta fjättrad utanför kyrkan till allmänt beskådande och begabbelse av kyrkfolket?

2009-09-23, 21:45
Svar #10

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Ordet stupstock har haft båda betydelserna, från NE:
 
stupstock, ursprungligen den spöstock eller skampåle där bl.a. spö- och risstraff verkställdes, senare den träställning på vilken den som skulle avrättas med bila lade huvudet.
 
/Jan

2009-09-23, 22:05
Svar #11

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Tack Jan!
Man lär sig något nytt varje dag.
Det är en av de saker som gör livet värt att leva!
Vänligen,
Sylvia

2009-09-24, 00:05
Svar #12

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Sylvia!
Den stock man satte fast syndare i var en skamstock. Detta bruk upphörde dock för mycket länge sedan. Redan på 1600-talet hade man på de flesta platser övergått till att vederbörande vid söndagens gudstjänst uppvisades för församlingen (inne i kyrkan) och tvingades göra offentlig avbön. Det kan förstås finnas församlingar, där man behållit den gamla seden längre.

2009-09-24, 20:42
Svar #13

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Tack Gunnar!
Där ser man hur ords betydelse kan förändras, och att olika ord kan stå för samma begrepp!
För övrigt vill jag hänvisa till mitt förra inlägg!
Vänligen,
Sylvia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna