ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2007  (läst 2516 gånger)

2007-06-27, 16:26
läst 2516 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag har funderat en stund på en sak! När nu anorna ibland blir svåra att hitta (svårläst, brunna böcker och all annan misär som kan uppstå i forskningen) och man helt enkelt tröttnar (för stunden i alla fall) på släktforskningen. Jag vet att det finns annat att göra här i livet, men släktforskning kommer alltid att finnas där i alla fall, (väntar bara på energin skall komma tillbaka).
SÅ VAD GÖR MAN?
Man kan ju se om man kan svara på någon fråga, och sedan då?
Det är här nu min tanke har slått rot. Skulle det inte kunna finnas någon lista eller liknande som gav tips eller talade om ifall det fanns något som behövde hjälp/stöttning. Kanske det skulle kunna vara antingen något som skulle kunna göras hemmifrån/datorn eller på ställe. Vilka är de angelägna områdena inom släkforskningen som behöver sättas igång eller behöver mer resurser?, som vi fotfolk klarar av. Om hjälp behövs på ställe kunde det ju finnas en geografisk lista respektive hemifrånlista med datorn hjälp Det skulle vara skoj och höra vad ni tycker om detta. Går det att utveckla? Hoppas att det inte var för mycket snömos här i tanken.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-06-27, 16:51
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Varför inte Patrick? Det finns många digitaliseringsprojekt till exempel!

2007-06-27, 17:28
Svar #2

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Patrick, varför inte hjälpa till med någon av soldatinventeringarna? Flera är påbörjade men behöver hjälp att slutföras.

2007-06-27, 17:41
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Mycket bra tanke Patrick!
 
Det klagas allt som oftas på att det inte finns resurser till olika projekt men jag är övertygad om att det finns många där ute som gärna lägger tid och energi på olika projekt.  
 
Helene

2007-06-27, 21:40
Svar #4

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Sveriges befolkning 1870 eller -80 är väl ett bra projekt för den som har mycket tid till övers. (Skrivet med ett leende på läpparna, men dock allvarligt menat)  
 
Jag tänker så här: Att då nu inte förbundet vill göra detta utan hellre vill komma med en meningslös SvBef 1990 (åtminstone ur släktforskarsynpunkt sett) vore det då möjligt att dela upp detta arbete på flera intresserade som har möjlighet och tid att jobba hemma på var sitt håll och att man från Förbundet då erhåller det gällande registerprogrammet - vilket det nu är och att man sedan bara sammanställer detta ?

2007-06-27, 22:14
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Eller min hett efterlängtade Folk 1910 eller 1920 kanske?

2007-06-27, 22:57
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Hjälp med registrering av dödböcker inför nästa version av Sveriges dödbok, kanske? För Stockholms stad och län är nu de flesta församlingars dödböcker för åren 1935-1946 fotograferade och finns tillgängliga för den som vill jobba med det hemma i datorn.

2007-06-27, 23:27
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ärligt talat, jag tror på id?n. Det kan ju gå både via föreningar men också separat beroende på vilka som anmäler sig. Numera kan man ju sitta hemma med sin dator och göra avancerade jobb.  
 
Man kanske skulle kunna diskutera en Stockholms dödbok först (som Svar gav ut Folkräkningen för Göteborg), det skulle vara värdefullt i det alltmer trassliga Stockholms-träsket. Köper den hela gör man ju ändå.
 
Glad, nybliven Dödbok 4 ägare

2007-06-28, 01:44
Svar #8

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Gör ett domboksregister från någon trakt där du har släkt så får du dessutom en massa spännande historier om dina släktingar på köpet!
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2007-06-28, 08:46
Svar #9

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Bouppteckningsingresser kan vara ett bra projekt att ta i tu med. Det finns redan några områden dokumenterade, men fler behövs. Då får man ju även med familjebilden, som många gånger kan vara svår att fånga.
Jan-Christer

2007-06-28, 09:56
Svar #10

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Äntligen någon som säger det jag länge tänkt! Det finns säkert många fler där ute som vill göra något, och det måste man ju ta till vara. Projekten som är möjliga är många, men det gäller att nå ut till folk som vill göra något.
 
Ge mig något meningsfullt att digitalisera så ska jag göra det =)

2007-06-28, 10:15
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det kan ju vara roligt också som Marita säger. Hur organiseras en sådan här aktivitet?

2007-06-28, 11:41
Svar #12

Christian Andersson

Hej!
 
Ett annat tips kan vara att producera egna CD-skivor och sälja till humana priser. Det kan man göra med ganska enkla medel. Exempel
 
Appropå soldatregister så tar vi tacksamt emot all hjälp när det gäller vårt båtsmansregister.
 
Christian

2007-06-28, 12:01
Svar #13

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Carl Szabad : Om det finns möjlighet att påbörja arbetet med en SvDB 5 så eftersöker jag en uppdatering av NÅDD-sidan med information om detta. Samt möjlighet att kunna anmäla sig till arbetet med olika församlingar före 1947.
 
Christian Andersson : Kanske skulle skriva något på båtmanssidorna om vad ni behöver hjälp med och hur man gör för att hjälpa till.
 
Skulle gärna också se någon ta iniativ till ett nytt mastodontprojekt, t.ex. Sveriges Befolkning 1930 eller liknande. Visst krävs resurser, men är övertygad om att det finns folk som gärna hjälper till.

2007-06-28, 12:57
Svar #14

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Sveriges Befolkning 1930 finns faktiskt för en liten del av Blekinge, Ronneby och Karlshamns kommuner. Ett gott arbete av Vanja Jonasson och Per.

2007-06-28, 15:11
Svar #15

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Och 1930 finns också för Hagfors i Värmland, på en CD-skiva, producerad av Gunnar Verngren.

2007-06-28, 15:55
Svar #16

Christian Andersson

Hej Simon.
 
Tack för tipset. Jag ska genast uppdatera båtsmansregistrets förstasida ;-)
 
Hela Södra Möre är ett så gott som oskrivet kapitel när det gäller registrering av de indelta båtsmännen. Det finns ett fåtal uppgifter i Centrala soldatregistret. När det gäller Torsås socken finns en hel del annat material att utgå ifrån. Till exempel Tomas Alrikssons utmärkta gårdsgenealogier.
 
Och så har vi ju Svenska Indelningsverket av Claes Lorenz Grill förstås.
 
Christian

2007-06-28, 17:04
Svar #17

Carl Szabad (Carl)

Simon! Det formella beslutet om hur långt arbetet ska sträcka sig bakåt vad gäller Sveriges dödbok ver 5 tas först på styrelsemöte i samband med släktforskardagarna i Halmstad, men skicka ett mejl till Anna-lena Hultman eller mig så ska vi nog kunna förse dig med material redan nu.

2007-06-28, 19:09
Svar #18

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll på er!
 
Det var roligt att jag träffat rätt med min tanke och att det fanns ett gensvar på det hela. Så som jag ser det finns det två register som nänmts ovan. Det ena är specialintresse såsom: båtsmän, soldater och domstolar, att nu nämna några. Det andra är allmänna register som Svb och därtill liknande. Nu fortsätter tanken här hos mig. I grund och botten för vårt intresse är ju kyrkböckerna som gör det hela möjligt att ens forska. Om man t.e.x. gör ett båtmansregister eller vilket som av de nämnda så når man ju nästan 100% täckning (nån slipper väl alltid igenom, den rackarn) alltså, man gör ett bra resultat/register. Men nu funderar jag på grundregistret, kyrkböckerna. Hur skulle resultatet bli om man rekonstruerade brunna böcker? Ni som har gjort detta, är det värt jobbet? hur mycket får man ut av det nedlagda arbetet? Blir det hög procentsats? Jag tror att det är viktigt att det läggs upp listor officiellt så att folk känner att det blir riktigt gjort i och med att det kanske är folk långt ifrån stället, som ställer upp med sin tid. Självklart kan man då också välja vad man tycker om att lägga tid på. Nu kan jag inte ordningsgången, men det kanske skall tas på något styrelsemöte om en lista och hur det skall utformas? För den bör ju ligga på Rötter. På detta vis så skulle vi kunna forcera släktforskningen framåt fortare med våra register eller liknande (utan att tappa kvalitet, självklart).
 
;) Patrick =)
Vänligen Patrick : )

2007-06-28, 19:54
Svar #19

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Carl Szabad : Har mailat och ser fram emot att börja jobba med materialet.
 
Patrick von Brömsen : Har aldrig själv rekonstruerat brunna böcker, men har själv haft mycket nytta av andras arbete med detta. Ofta finns mycket att hitta i mantalslängder, bouppteckningar och i grannsocknarnas böcker. Någon 100%-ig konstruktion är nog svår att göra, men jag upplever att man kan komma väldigt nära. Värt jobbet är det definitivt och skulle gärna se att fler projekt med att återskappa brunna böcker.
 
Rekomenderar nedanstående länk som exempel på hur långt man kan komma:
http://www.cenara.com/users/ce01914/sloff/koask/index.htm

2007-06-28, 23:50
Svar #20

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Patrick o Simon
Ang. rekonstruktion av brunna böcker, titta in på  
Kville Härads Personhistoriska Förening de har stor erfarenhet i frågan.
LSn

2007-09-26, 18:27
Svar #21

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Patrick
Det finns ett stort behov att inventera vilka svenska sockengenealogier som framställts eller som är under arbete.
Genealogierna finns i tre kategorier:
a/ öppna register åtkomliga på webben
b/ slutna register där medlemskap krävs i föreningar för att komma åt informationen.
c/ tryckta skrifter/CD-skivor som kan köpas eller lånas via bibliotek
 
Jag har funderingar på att skapa ett sockensökregister med tillhörande länksamling, men behöver hjälp eftersom det finns tusentals socknar att inventera.
Ni som är intreserade kan höra av er till
Rolf Berlin
redaktör för sockengenealogin morlanda.se

2007-09-26, 22:17
Svar #22

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil

2007-09-27, 15:16
Svar #23

Utloggad Lars Åkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Register-Sök - inte heltäckande?  
Rena avskrifter av kyrkböcker har bara medtagits undantagsvis då de inte underlättar särskilt mycket, såvida de inte ligger sökbara i datamedium.

2007-09-27, 16:29
Svar #24

Christian Andersson

Är det bara personregister upprättade till kyrkböcker som är av intresse?
 
Inte register över bouppteckningar eller avskrifter av bouppteckningsingresser? Eller register/avskrifter från domböcker? Soldatregister? Det är ju ett mera svårtillgängligt material än böckerna över födde-vigde-döde?
 
Jag sökte runt lite i Register-Sök i går och det kändes mycket inaktuellt. Men jag kan se att registret har uppdaterats i dag. En händelse som ser ut som en tanke?
 
Christian

2007-09-27, 17:13
Svar #25

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Christian, de kanske kan platsa i Litteratur-Sök i stället då, där finns ju både böcker, cd:s och annat.  
 
Och uppgifter blir ju lättare mer aktuella om någon lägger in dem för att postitivt bidra till släktforskarnas fromma Interaktivitet eller meddelandemöjlighet finns på många ställen på Rötter.
 
Hälsningar,
Eva

2007-09-27, 21:41
Svar #26

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Register-Sök handlar, som också anges, endast om register till kyrkböcker. Rätteligen borde avdelningen då heta Kyrkoboksregister-Sök eller något i den stilen.
 
Jag kan, liksom Christian, tycka att Register-Sök gott kunde utökas till att omfatta alla sorters personregister, mantalslängder, bouppteckningar, domböcker o.s.v.  
 
Man kanske kunde ha olika avdelningar under Register-Sök? Eller en klickbar karta, där man zoomar in på den bygd man är intresserad av och samtidigt får uppgifter om vilka register och andra hjälpmedel som finns och var man kan få tag på dem.
 
TED

2007-09-27, 21:47
Svar #27

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Eva och Christian
En sockengenealogi har sin stomme i de årliga Mantals- och Husförhörslängderna.
När dessa familjer identifierats och registrerats hämtas kompletterande uppgifter från kyrkböckerna.
 
Jag hittar inga sockengenealogier i Register-Sök,  där finns merendels kyrkboksavskrifter och register.
När jag sökte på sockengenealogier i Litteratur-Sök fick jag endast upp 5 träffar.
Där saknar jag tex den utmärkta boken om Nederkalix som Leif Boström skrivit.
Man hittar boken under Nederkalix men ej om man söker på sockengenealogier.

2007-09-28, 17:55
Svar #28

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Det finns en möjlighet att få fram fler utgivna sockengenealogier i Litteratur-Sök.
Sök efter sockengenealogier och det kommer endast fram 5 träffar.  
Klicka därefter på länken sockengenealogier och det kommer fram 57 träffar.
 
Träffarna blir dock ganska märkligt fördelade.
Enligt listan finns det inga sockengenealogier framställda i Södra Sverige !!!
För Skånes del dyker det bara upp en länk till en bristfällig webbsida om Båstad,  
för Halland finns en dito för Drängsered och för Blekinge saknas fullständigt sockengenealogier.
Södra Norrland har däremot en lång lista över såväl CD- som tryckta register.
 
Bedrivs det ingen släktforskning i södra Sverige?

2007-09-29, 12:22
Svar #29

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Jag vill förtydliga min föregående fråga ytterligare.
 
Eligt Litteratur-Sök finns det ett tjugotal socknar vardera i Gästrikland, Hälsingland samt Medelpad där det framställts sockengenealogier.
Enligt samma källa finns det inte en enda i Skåne, Blekinge, Halland och Småland !!!
 
Sant... eller bara ett utslag av Litteratur-Söks bristfälliga användbarhet ???

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna