ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan det vara samma person?  (läst 1064 gånger)

2008-08-27, 13:43
läst 1064 gånger

Susanne Boström

Hej!  
Har råkat på något som är ett mysterium, åtminstone för mig.  
 
Jag är på jakt efter Göran Carlsson Lax som skulle ha fötts i Grangärde 1751-11-18 enligt HFL och soldatregistret. Har inte lyckats att hitta honom. Kan det vara fel både i HFL o soldatreg?  
 
Det som gör det hela extra frustrerande är att jag hittar en Göran Carlsson, född 1751-09-29 i Bergsbo, Grangärde (FB 169.44.56000). Han tar sig sedan namnet Berg som tilläggsnamn. 1778-10-20 flyttar Göran till Fahlun, där han 1784 gifter sig med Stina Carlsdotter f 1753 i Norrbärke.  
De bosätter sig i Kielslätten, Stora Tuna där de föder döttrarna Greta Sina o Margareta. Båda barnen dör relativt snart. 1786 flyttar de till Glamsarfvet, Stora Tuna. Där föds senare dottern Brita-Stina FB 176.57.96200.  
 
Det konstiga är att dessa 2 Göran båda gifter sig med en Stina (Cherstin) Carlsdotter, född 1753 i Norrbärke. Båda får dessutom en dotter, Brita-Stina född 1787-03.  
 
Efter 1787 flyttar Göran Carlsson Berg till Norrbärke. (GID 176.78.37400) Vet ej närmare uppgift.  
 
År 1788 kommer Göran Carlsson Lax m fam (hustrun Cherstin Carlsdotter och dottern Brita-Stina) till Fäbodarna, Gruvberget, Norrbärke. (Göran Carlsson Lax antogs 1788-06-07 som soldat i Dalregementet.)  
 
Jag har inte lyckats hitta något i inflyttnings- eller utflyttningslängderna. Jag har inte heller lyckats hitta någon uppgift om dödsdatum för Göran Carlsson Berg.  
För Göran Carlsson Lax däremot vet jag att han dog 1826-08-11 enligt HFL och soldatregistret. Året finns ej med i dödsboken. Tror att den har blivit förstörd av brand.  
 
Jag kanske hoppas på tok för mycket, men när jag försöker följa dessa herrar i HFL så stämmer mönstret faktiskt ganska bra.  
Är det måhända så att någon annan har tittat på någon av dessa 2 herrar? Alla tips mottages tacksamt!  
Kan man leta någon annanstans, eller på något annat sätt?  
 
Med vänlig hälsning  
Susanne Boström Liedgren

2008-08-27, 14:10
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Har du tittat i generalmönsterrullan? Det var ju inte ovanligt att en soldat bytte namn. Han hade nr 60 i Överstelöjtnantens kompani och insattes tydligen mitt under brinnande krig (säger dock inget om exakt födelsedag):
 

 
(Meddelandet ändrat av izla den 27 augusti, 2008)

2008-08-27, 15:03
Svar #2

Susanne Boström

Nej, jag har inte tittat där. Jag har beställt uppgifter från soldatregistret, men inte i generalmönsterrullan. Har så tur att jag jobbar nära Krigsarkivet...
Tack för tipset
Susanne

2009-02-19, 23:55
Svar #3

Utloggad Anne-Marie Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 00:54
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag forskade för några år sedan på soldater i min släkt och blev helt vansinning på namnbyten. Det tog ett tag innan jag insåg att Gustaf Jansson blev Gustaf Lönn som blev Gustaf Rosen. Jag har ännu inte följt upp med Krigsarkivet exakt varför han bytte namn men det kan väl tänkas att det fanns fler män med samma namn och han fick lov att byta. Lycka till med sökningen och berättta gärna hur det gick!

2009-02-20, 08:35
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Anne-Marie!
 
Att en soldat/båtsman bytte efternamn, kan ju ha berott på att de bytte rote. Om man har möjlighet, så kan man kolla upp hur en socken är indelade i rotar och vilka efternamn, som följde med varje rote och hur namnen ändrades med århundrandet.
 
Jag själv, som har forskat på bl a Anundsjö och Själevad i Ångermanland, har turen att fått tag på bra litteratur för just de socknarna.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna