ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hembygdsföreningar och lokalhistoria  (läst 1717 gånger)

2008-08-10, 19:43
läst 1717 gånger

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Ursäkta att jag kanske rör upp känslorna med detta inlägg, det var inte meningen i så fall, mitt syfte är endast att skapa diskussion om hembygdsföreningar, släktforskning och lokalhistoria.
 
Hembygdforskningen är viktig för att kunna bevara lokalhistoria, men det är ett helt annat sätt att informera eller lokalhistorien skall kunna nå fram till allmänheten. Hembygdsföreningarna skall kunna visa upp vad som finns på lokalnivån och ser till att människor får kännedom om detta. Tyvärr har jag inte den uppfattningen att vissa hembygdsföreningar inte kan klara av eller visar ointresse själva när man själv är intresserad av lokalhistoria. Jag säger inga namn eller föreningar, personligen har jag fått en uppfattning om att vissa hembygdsföreningar bara tycks finnas på papperet. Medan det finns hembygdsföreningar som verkligen försöker föra lokalhistorien vidare.
 
Jag tycker att hembygdsföreningarna behövs, men då skall också de aktiva eller de som sitter i styrelsen/eller befinner sig i själva kärnan vara tillmötesgående. Jag har den uppfattningen att det finns hembygdsföreningar som inte är det och degardera sig själva ner sig på djupet.
 
PLUSSIDAN
 
***Hembygdsföreningar verkligen försöker göra sin historia levande och inte bara om fornminnen som är flera tusen år gamla. Utan även ger inslag av lokalhistoria, berättar om socknens profiler, försvunna torp och gårdar, lokala händelser och lite andra som anses vara viktigt.
 
***Intresserade aktiva.
 
***De som sitter i själva kärnan försöker dela med sig och låta såväl de som bor inom lokalområdet som utomstående vara med.  
 
***Försöker ta till vara på intressen utifrån.
 
***Dela med sig lokalhistorien.
 
MINUSSIDAN
 
***Tyvärr verkar vissa hembygdsföreningar att dom egentligen vill har det för sig själva eller de som sitter med i styrelsen/kärnan vill har allting för sig själva utan att dela med sig eller vidarebefordra lokalhistorien.  
 
***Visar ointresse för de som är intresserade.
 
***Släpper inte in några nya.
 
***Försöker bara informera några enstaka fall av lokalhistorien som exempelvis på ett fornminne som de själva förstår sig på.
 
Jag anser iallafall att lokalhistoriker, hembygdsforskare och släktforskare skall bistå varandra med uppgifter. Det kan vara en intressant historia som ligger gömd någonstans och då skall man väl hjälpas åt försöka lyfta fram den samt försöka vara så allsidig som möjligt inom historien.
 
Tyvärr har jag fått den erfarenheten att man möter ointresse när man försöker visa intresse för en annan bygds lokalhistoria.
 
Stefan

2008-08-10, 20:37
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Stefan! Tänk att vi Rydaholm, Mistelås och Slätthög kan vara med på plussidan. Rydaholm, där jag ingår i redaktionskommittén håller på med arbetet om den sista byaboken med Horda rote. Ett arbete, som började 1991 med att dokumentera varje rote i socknen med gårdar, torp, backstugor, berättelser, foton med mera.
 
Mistelås där jag är och har varit engagerad med skrifter om torpinventeringar samt nu detta år med alla husen i färg.
 
Slätthög, medlem i redaktionskommittén om en bok om Klasentorps rote.
 
Dessa tre hembygdsföreningar har styrelser, som arbetar aktivt och engagerar sina medlemmar.
 
Det skall bli intressant att följa diskussionen.
 
Mvh/Rune

2008-08-10, 21:08
Svar #2

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Hej Rune, hoppas att du inte fick obehaglig känsla när du läste mitt inlägg, återigen jag vill skapa debatt eftersom jag har den erfarenheten att det finns hembygdsföreningar som inte släpper igenom någon obehörig. Det är kul att någon i södra Sverige verkligen engagerad inom lokalhistorien.  
 
Stefan

2008-08-11, 08:17
Svar #3

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Efter att ha läst ditt första inlägg, ställde jag mig själv frågan: Hur många inlägg får du från dem som har mött motstånd från ointresserade hembygdsföreningar och styrelseledamöter? Svar: Det blir inte många. Hoppas att jag har fel.
 
Rune

2008-08-11, 08:29
Svar #4

Carl Szabad

Stefan! Nu är det så att de flesta inte ser samma sak som du/jag/någon annan.
 
Din beskrivning av minussidan kan stämma in på många områden. Jag skulle föreslå att den som är intresserad av att arbeta aktivt inom en förening först satte sig ner och sakligt spaltade upp vad han/hon tycker inte fungerar inom den (gärna även vad som man uppfattar som bra, så det inte bara blir gnäll) och vad han/hon kan bidra med därutöver. Sen lägger man fram de synpunkterna inför styrelsen. Det behöver inte vara illvilja som gör att en verksamhet tycks ha gått i stå utan kanske bara brist på goda idéer.
 
Det är oftast så att väldigt mycket i en förening faktiskt fungerar, men det tänker man inte på. Det är det som inte fungerar som är störande.

2008-08-11, 08:46
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tyvärr får man ibland det intryck som Stefan förmedlar. Det gäller inte bara hembygdsföreningar utan även släktforskardito och en hel del andra föreningar i samhället. Föreningar som gått i stå blir gärna en klubb för inbördes beundran där alla nya och allt nytt upplevs som hot mot den egna positionen. Positionering och personliga låsningar hindrar en utveckling av verksamheten. Att spalta upp det negativa och positiva som Carl föreslår (sk SWAT-analys) upplevs i ännnu högre grad som hot mot de etablerade.
 
Samtidigt finns många oerhört aktiva föreningar inom hembygd och släktforskning, just hembygdsföreningar syns då ofta när man reser runt i Sverige. De har ibland caféer i anslutning till utställningar och bokförsäljning. Vid hembygdsgården finns trevliga, engagerade personer som gärna berättar lätt tillgängliga. På det sättet visar man upp sin verksamhet och skapar intressen hos nya målgrupper.  
 
När föreningen stagnerar handlar det kanske om det gamla problemet: att inte kunna se i perspektivet verksamhetens bästa.
 
 
(och SWOT-analys heter det!)
 
(Meddelandet ändrat av izla den 11 augusti, 2008)

2008-08-11, 18:16
Svar #6

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Rune Johansson  
(------------------------------------------------------------------------------- -
Efter att ha läst ditt första inlägg, ställde jag mig själv frågan: Hur många inlägg får du från dem som har mött motstånd från ointresserade hembygdsföreningar och styrelseledamöter? Svar: Det blir inte många. Hoppas att jag har fel.  
 
Jag tog friheten att citera ditt inlägg, ja, om dom var ointresserade, irriterade eller någonting annat kan jag inte svara på direkt, men jag upplevde att jag var mer eller mindre oönskat. Givetvis tror jag att många hembygds- och släktforskarföreningar gör allt för att informera om hembygden eller lokalhistorien.
 
För att inte hänga ut någon förening, skall jag tala om att min moder är utbildat guide för bl a en känd profil i Sverige. Min mor har gjort allt för att hon skulle få chansen att guida såväl om honom som hans bostad, men hon har den uppfattning att hembygdsföreningens styrelse endast försöker har allting själva, sedan få de övriga de smulor som finns kvar om det finns någonting kvar vill säga. Mycket av det som Chris Bingefors känner jag igen, visst förekommer det. Men dessa föreningar får alltid motgångar till slut.
 
Stefan

2008-08-11, 21:00
Svar #7

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Stefan och Chris.
 
Ja, hur ogärna man vill tro det, så finns det föreningar som inte släpper in några nya. Det är som om det finns ett visst monopol. Det är tråkigt, då lite nytt blod skulle kunna tillföra mycket. Men det finns ju glädjande nog en hel del föreningar som är öppna för nytt också. Sedan tror jag som Chris också, att om man skulle spalta upp det positiva och negativa, så ses det kanske som ett hot istället.

2008-08-12, 05:27
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På tal om hembygdsföreningar, så kan det behövas att någon utifrån puttar på också. Jag har kämpat  i några år för att Anundsjö hembygdsförening skulle lägga ut sina kort från gamla album i Porträttfynd, men inte fått något gehör. Nu då jag för ett tag sedan lade in en förfrågan här i AF, så gav det äntligen resultat. Mona-Lisa Mårtensson hade sett min vädjan och har nu tagit sig an uppgiften att lägga in korten i Porträttfynd  .
 
 
Som jag förstår, det som gäller alla föreningar, så kan det vara svårt att få folk att ställa upp och de som då gör det, gör det bara för att någon måste ju det. De lägger av den orsaken inte ned någon större glöd på att engagera sig i verksamheten.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 12 augusti, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-08-12, 07:57
Svar #9

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag har också erfarenhet av att det är väldigt olika på hembygdsföreningar. Ofta beror det på om det finns lokalhistorie-intresserade med i styrelsen eller inte för att intresset för bygdehistorien ska få en framskjuten plats i föreningen. Finns inte det engagemanget/intresset hos någon/några så finns inget intresse hos övriga ledamöter heller att ta upp ämnet.
 
Jag har dock sett hembygdsföreningar som är mycket intresserade av sin lokal- och bygdehistoria. Där har skapats möjligheter till släktforskning på hembygdsgården, insamling av gamla bilder som dokumenteras och visas och det har skapats en hemsida m.m. - detta har jag sett. Men tyvärr finns även det motsatta ointresset hos andra hembygdsföreningar, och det är tråkigt.
 
Som sagt - det beror nog helt och hållet på det intresse som finns i hembygdsföreningen om dessa frågor prioriteras eller inte.
 
Anita

2008-08-12, 17:57
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hur ser kontakterna hembygdsförening/hembygdsförbund och lokal släktforskarförening ut?  
 
Då jag tillsammans med en historieintresserad kompis var ute på besök i Forsa gamla säteri, som är Hjortsberga hembygdsförenings lokal, utanför Växjö så råkade vi komma precis då de skulle hålla styrelsemöte. Vi blev dock väl och hjärtligt mottagna och fick berätta det vi kände till om byggnadens historia, som var vida mer än föreningens medlemmar kände till - deras informationsblad om byggnaden innehöll dessutom en massa faktafel som någon hembygdsförbundsmedlem felaktigt tåtat ihop. Historieintresset fanns där lokalt, men det verkade som det saknades kontakt med akademisk kunskap och källfakta. När jag nämnde att jag var med i Kronobergs genealogiska förening (KGF) som är länets släktforskarförening blev de nyfikna på denna eftersom de inte hade någon kännedom om KGF sedan tidigare. Detta tyckte jag var märkligt då jag upplever föreningen som väldigt stor (med 1600 medlemmar) och kursverksamheten är omfattande. Vår föreningslokal ligger dessutom i Alvesta tätort dit Hjortsberga kommunalt tillhör. Har vi i KGF missat kontakten funderade jag på och tog upp detta på vårt styrelsemöte och vi beslutade i vår förening att knyta kontakterna med de lokala hembygdsföreningarna genom att bjuda in dessa personligen till vår lokal framöver.  Det som kom upp i diskussionerna var även hur lite respons vi fick ifrån hembygdsförbundets representanter i länet för vår verksamhet. En av länets aktörer inom hembygdsförbundet är Smålands museum och man skulle kunna tro att denna statliga historieförmedlingsinstitution vore intresserad av att söka kontakter med släktforskningsföreningen, men så icke - det har varit en ensidig kontakt via vår kursverksamhet där vi gjort studiebesök hos dem, inte tvärtom.
 
Det verkar vara hos länens hembygdsförbund som bristen av information finns - de informerar inte sina lokala medlemsföreningar om andra likartade föreningars verksamhet. Skälen till detta kan vara att man ej är intresserad av personligt engagemang, att man är rädd för konkurrens om någon annan förening upplevs som mer aktiv.  Detta är i så fall ett svek mot sina egna.
 
Det behövs blåsa liv i kontakterna med de lokala hembygdsföreningarna, för de vanliga människorna som betalar medlmsavgiften till sin hembygdsförening är ofta mycket intresserade av släkt-, person- såväl som gårdsforskning vilket vi släktforskare också är. Vi är av samma sort men har valt olika ingångar för att förstå vår historia.
 
Har Sveriges släktforskarförbund något större samarbete och informationsutbyte med Sveriges hembygdsförbund?  Finns det några gemensamma satsningar ? Genline har ett utbyte med Sveriges hembygdsförbund via sitt projekt Bygdeband. Borde inte en god och utbytbar kontakt mellan Sveriges släktforskarförbund och Sveriges hembygdsförbund också kunna komma igång ?

2008-08-12, 18:20
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tydligen finns det hembygdskonsulenter, en del kallar sig kulturarvskonsulenter, anställda på hembygdsförbunden som ska hålla kontakten med medlemmarna och informera dessa. Det är uppenbarligen dessa som brister i sitt förtroende och arbete.

2008-08-12, 19:10
Svar #12

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 648
  • Senast inloggad: 2021-04-15, 20:27
    • Visa profil
Hej, vill bara påpeka att alla hembygdsföreningar inte är med i Sveriges hembygdsförbund (av olika skäl som jag ej ska dra upp här).
Själv är jag medlem i en släktforskarförening och styrelseledamot i en hembygdsförening (Kinneved). Titta gärna på vår hemsida www.kinneved.webbsida.com
Jag hoppas och tror att vår förening sysslar med rätt saker.

2010-09-15, 21:45
Svar #13

Per Solberg

Hejsan!
 
Jag bidrar med ett annorlunda inlägg på chans. De är som så att jag är med i ett band där alla vi medlemmar har våra rötter i och kring orten Vena (Hultsfreds kommun, Kalmar Län, Småland).  
Vi har lite svårt att komma på ett bra bandnamn då vi gärna vill heta nåt som har anknytning till orten vi kommer ifrån. Samtidigt vore de kul med ett namn som har en historia kring sig. Det kan vara en känd person, profil, uttryck och dylikt.
 
Det finns ett annat band i närheten av där vi kommer från som heter Lifvens efter den gamle stortjuven Samuel Johan Lif. Deras idé väckte även oss till att hitta ett namn som har anknytning till vårt ursprung.  
 
Om det är någon som läser detta vore vi ytterst tacksamma för svar och hjälp i vår fråga. Jag läser min privata mejl (per.cg.solberg@gmail.com) varje dag så svar dit vore tacksamt  
 
Tack på förhand!
 
Per Solberg

2010-09-16, 13:03
Svar #14

Utloggad Kjell Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2017-04-16, 16:46
    • Visa profil
Hej!
 
Tack vare Per Solbergs fråga hittade jag den två år gamla diskussionen om hembygdsföreningar och jag tar mig friheten att försöka blåsa liv i den igen. Mycket som sägs i inläggen är ju riktiga. Det går inte att dra alla 1900 hembygdsföreningar i landet över en kam precis som inte alla släktforskarföreningar är lika. Personella och ekonomiska resurser varierar enormt och ibland är medelåldern mycket hög i styrelserna och man orkar inte hålla på med allt som man borde om vi ser till rörelsens handlingsprogram.  
 
Den direkta orsaken till mitt inlägg är den släng som Niclas Rosenbalck gav åt hembygdskonsulenterna. Som hembygdskonsulent i över 30 år vill jag ge en förklaring, även om det är fråga om att tala i egen sak. För det första har inte alla förbund någon konsulenttjänst beroende på att man inte får offentliga anslag som räcker till. I Svealand har nästan alla förbund tjänster, i Götaland fem och i Norrland bara ett. Övriga måste klara sig med ideella krafter och mer eller mindre bra stöd från respektive länsmuseum. Konsulenterna är verksamhetsledare vilket innebär hjälp till föreningarna, de arrangerar kurser, konferenser och annan programverksamhet, är redaktör för tidskrift och ibland böcker samt har en massa administration. Att inte tiden alltid räcker till är kanske förståeligt. Intresse för samarbete med släktforskarrörelsen finns absolut och nu kanaliseras detta bl a i Bygdeband, ett samarbete mellan Sveriges Hembygdsförbund och Genline och det engagerar konsulenterna i hög grad. Detta samarbete är dock omdiskuterat och långt ifrån alla föreningar har engagerat sig i det. Det fungerar dock och ni kan läsa mer på Genlines hemsida och på www.hembygd.se. Själv ägnar jag mig nu som pensionär åt släktforskning och har stor hjälp av hembygdsföreningarna i mina socknar. Alla jag tagit kontakt med har svarat på frågor och jag har fått värdefull information vilket dock inte alltid gällt släktforskarföreningar!
 
Med hopp om ökat samarbete mellan två viktiga forskarrörelser!
Kjell Nilsson

2010-09-16, 14:03
Svar #15

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil

2010-09-17, 10:49
Svar #16

Sten Magnusson

Det borde väl vara självklart att släkt- och hembygdsföreningar ska samarbeta, men som sägs här ovan är det väl tyvärr kanske inte alltid fallet.
 
Om man spaltar upp det är ju den egna släkten det första man ger sig in på, men sedan vill man ju gärna ta reda på hur de levde, sysslor, eventuella förtroendeuppdrag i socknen m.m.
 
Sedan vill man kanske studera hur en by utvecklade sig genom århundradena o.s.v.
 
I en socken finns ju mängder med material som dels rör de enskilda invånarna, men också socknens/församlingens göranden och låtanden och där finns ju mycket att studera i t.ex. de gamla sockenstämmoprotokollen.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2012-09-03, 00:41
Svar #17

Alf Helin

Kan bara hålla med trådskaparen att många föreningar av diverse slag går i stå. Och verkar inte särskilt intresserade om man vill bli med och hjälpa till. Det är nästan så man ser sig som obekväm då man har en fråga om hembygden! Tyvärr, tyvärr!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna