ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Etik, blindskrift eller enkelt slarv och nonchalans  (läst 959 gånger)

2015-09-29, 21:38
läst 959 gånger

Utloggad Gunilla Ramstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-10-07, 11:44
    • Visa profil
Hej
Är i behov av att skriva ett inlägg och skicka ett stort fy till alla oseriösa svenska sk forskare, som utan någon som helst sanningshalt och utan källhänvisning har mage att publicera uppgifter på nätet och dessutom även på Bygdeband, som kan anses vara vårt kitt av vår historia.  Har nu släktforskat i ca  nio år och blir så besviken på vad folk kan lägga upp på sina sidor, som ser seriösa ut, men i grunden bara visar på en stor portion nonchalans eller en stor portion slarv.  
Har man inte förmågan att kontrollera uppgifter ska man låta bli och ägna sig åt korsord!! FYY!! Moderatorn är välkommen att ta bort detta inlägg. Moderatorn är även välkommen att uppmuntra seriösa forskare att ange källhänvisning, i de fall det inte förekommer ett resonemang kring hypotetiska släktförhållanden.
 
(Meddelandet ändrat av gunillaramstedt 2015-09-29 22:00)

2015-11-04, 18:30
Svar #1

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Ett inlägg som angrep en annan forskare raderades. Personangrepp är inte tillåtna enligt forumets ordningsregler.

2015-11-04, 18:33
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag kan förstå din besvikelse! Inte just gjort.
 
En fråga dock: Moderatorn är även välkommen att uppmuntra seriösa forskare att ange källhänvisning,tisdagen 29 september 2015 - 21:38
 
påtalade att det saknades källhänvisning och var gjort för min egen del, onsdagen 04 november 2015 - 18:16  
 
Om du inte själv för egen del använder källhänvisning, hur tänker du då kring det hela? Skall det inte alltid vara källor med, även om det bara är för sin egen skull. Det underlättar ju oerhört om man av någon orsak själv behöver kontrollera något.
 
En tanke i all välmening.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2015-11-04, 18:47
Svar #3

Utloggad Gunilla Ramstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-10-07, 11:44
    • Visa profil
Hej! Jag har alltså delat med mig av mitt arbetsmaterial genom att hon kontaktade mig på min privata mail. Jag är enfaldig och generös och skickar över mitt pågående arbetsmaterial.  
Om initialer är angrepp mot privat forskare, så ska jag självklart inte röja initialerna. Men hur kan man förbehålla sig rätten att lägga ut min text på Ancestry? Tom med mitt frågetecken var med. Om hon kan maila mig 2012, kan väl hon väl maila mig 2014 med frågan, är det okey att jag lägger ut det här på Ancestry? Men man lär sig så länge man lever. LITA ALDRIG PÅ NÅN!
 
(Meddelandet ändrat av gunillaramstedt 2015-11-04 18:53)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna