ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sållbindare  (läst 728 gånger)

2011-11-18, 16:44
läst 728 gånger

Börje Abramsson

Sållbindare är det närmaste jag kan tyda Yrkestiteln till.
 
Starrkärr C:8 Bild 18!!! Johan Fredrik föddes 21 nov 1863. Hans far C J Rosendal tituleras Sållbindare (Finns någon lämpligare uttydning?) med hustrun Elisabeth Broberg. Bostadsort Skepplanda. (Men i Skepplanda finns dom inte!!!) Carl Johan Rosendahl står omnämnd på Skår Ledet i Skepplanda för 1761. (Skepplanda AI:14 bild 219/sid 214)
 
Börje Abramsson.

2011-11-18, 23:15
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Svenska akademins ordbok har ordet som SÅLL-MAKARE: och förklarar såhär: ( såll- 1652 -- 1889 . sålle- 1640 ) (i sht förr) person som (yrkesmässigt) tillverkar (o. säljer) såll; jfr makare 2 . Linc. T 6 d (1640 ). Sållmakare . . (dvs.) En, som gör och försäljer såll. DALIN (1854 ). BJÖRKMAN (1889 ). -
Ett särskilt slags såll var ramen som användes i pappersbruken och som doppades i kypen av mästaren och mottogs av guskaren. Det fordrades viss skicklighet binda detta såll. (Pappersmakare kunde ha namnet Ramberg på grund av att detta var deras viktigaste arbetsredskap.)
Hälsar Mats

2011-11-26, 03:55
Svar #2

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Börje!
 
Något yrke sållbindare finns inte med i Svenska Akademiens Ordbok, inte heller i någon tryckt bok som finns sökbar på Google Boksökning online, och när man söker efter sållbindare får man bara en enda träff, nämligen ditt inlägg här på Anbytarforum.
 
Jag tolkar titeln som så[...]bindare, men de saknade bokstäverna i notisen är för korta för att det ska stå ll, jag vill få det till ett u (men såubindare är knappast ett yrke heller). I Skepplanda AI:14, s 214 står ju Carl Johan Rosendahl som Lösdrifvare, men som du säger, där finns ingen notis om att han ska ha fått ett barn och gift sig där. Detta beror nog på att den som föds 1863 i Starrkärr är född utom äktenskapet. Under barnets namn i födelseboken står det nämligen spurius - detta är latin och blir översatt till engelska a bastard. Direktöversatt till svenska skulle det bli en skitstövel, men jag gissar att anmärkningen i detta fall innebär utomäktenskaplig. Det förklarar också varför varken barnet eller dess mor finns skrivna hos Carl Johan, men eftersom det står i födelsenotisen att en attest skickats till Skepplanda får man väl anta att även de två bodde där.
 
Carl Johan Rosendahl står för övrigt fortfarande angiven som lösdrifvare i husförhörslängden 1871-1878, anges vara obefintlig och flyttar ensam till Göteborg (Gborg) 1875 (Skepplanda AI:15, s 207). Jag trodde att man skulle kunna få en ledtråd till hans märkliga yrke i födelseboken 1863, men det ser mörkt ut.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna