ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockholmsarbetare  (läst 669 gånger)

2007-05-21, 19:18
läst 669 gånger

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:13
    • Visa profil
Hej!
I folkräkningen 1900 har jag en person som har Vankiva i Skåne som hemort på yrke står Stockholmsarbetare. Hur ska man tolka det? Någon som vet?
 
Hälsningar
Monica

2007-05-22, 00:37
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det var ganska vanligt att man for till Stockholm och arbetade där säsongsvis, dvs. man flyttade inte dit utan var fortfarande mantalsskriven på sin gamla hemort.
Jag har inte hört det om just skåningar förut, men det var t.ex. mycket förekommande bland dalfolk.
 
Ingela

2007-05-22, 01:08
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
En kontroll med källan, det vill säga SCB-utdraget, visar att där inte finns något sådant yrke angivet för damen(!) i fråga. Efter hennes namn står hustru. Personen på raden ovanför är Arbetare.  
Enda förklaringen jag kan se till den märkliga titeln är att någon läst hustru som Stockholm (eller kanske Sthlm) och uppfattat två små streck (bläckfläckar?) under Arbetare som ditotecken.
Hälsar vänligen
Maud

2007-05-22, 09:14
Svar #3

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:13
    • Visa profil
Hej och tack för er hjälp! Jag hade också sett i SCB-utdraget att det stod hustru men jag trodde att den som registrerat hade fått det där med Stockholmsarbetare från något annat håll för det är ju väldigt svårt att få hustru att se ut som Stockholmsarbetare!
 
Hälsningar
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna