ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Statsvaktmästare  (läst 987 gånger)

2003-01-09, 13:23
läst 987 gånger

Ane Skoland

Vad var en statsvaktmästare? Jag har flera i släkten som varit detta både i Nora, Örebro och Karlshamn.

2003-01-09, 15:42
Svar #1

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Hej Ane!
Jag blev nyfiken på ordet så jag tog och sökte på nätet. Såhär står det i Sv. akademins ordbok om stadsvaktmästare (två betydelser):
 
BETYDELSE: om vissa (högre) ämbets- l. tjänstemän inom rättsväsende, förvaltning l. uppbörd i stad; särsk. dels == fogde 1 b (jfr burgråd), dels om ämbetsman osv. med uppgift att upprätthålla allmän ordning, anställa åtal o. fullgöra vissa exekutiva uppgifter (jfr fogde 1 b , ).  
 
BETYDELSE: om vaktmästare vid magistrat l. rådhus
 
Länken: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
 
MVH/Gunnell

2003-01-09, 21:49
Svar #2

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Statsvaktmästare kanske inte nödvändigtvis är samma sak som stadsvaktmästare.
Kanske stod det stat.vaktmästare, dvs stationsvaktmästare, dvs någon som arbetade vid en järnvägsstation?

2003-01-10, 08:41
Svar #3

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Vid sök på statsvaktmästare blev det noll träffar överallt så stavningen ska nog vara stadsvaktmästare. För den skull kan ju ordet existera. Men titeln stadsvaktmästare kan man hitta på många olika ställen bl a i olika anor som finns på nätet. Anes förfäder kan ju ha haft annan syssla än den som beskrivs i Sv. akademins ordbok, vad vet jag - jag blev bara nyfiken på ordet och gjorde ett sök (Google bl a). Och ville delge forumet de uppgifter jag hittade.
MVH/Gunnell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna