ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Smärjare  (läst 1612 gånger)

2002-02-10, 12:42
läst 1612 gånger

Annelie Biller

Hejsan!
 
Har i min efterforskning funnit en man vid namn Axel Biller, född 1890-02-19, inflyttad till Ala, Ljusne församling, Gävleborgs län 1917-09-01, Till yrket var han smärjare. Vet att han arbetade på brädgården i Ala. Men vad var hans sysselsättning där? Emotser tacksamt alla svar.

2002-02-10, 14:17
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Annelie
Tror att det är en smörjare du ska ha.
En smörjare smörjer alla lager och håller lämplig nivå i alla växellådor som finns på den arbetsplats där han håller till. Numera kanske det har nåt modernare namn för han har säkert fått nån dator, som gör att det är mer automatiserat. Men han måste se till att det finns olja och fett där det ska finnas.
Men det finns kanske ett yrke smärjare?
mvh
rune

2002-02-10, 22:15
Svar #2

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Vi hade smörjare på fabriken i Svanskog Värmland när jag arbetade där 1980.

2002-02-14, 09:38
Svar #3

Annelie Biller

Hej!
Har sökt upp en svenskalärare och hört mig för. En smärglare (ej smärjare) är sådan som sköter om sågblad m.m. enl. läraren, skulle nog kunna stämma.
 
Tack ändå!

2002-02-14, 13:00
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Hej Annelie
Den mannen som sköter sågblad och klingor har jag inte hört kallas annat än sågställare.  
mvh
rune

2002-02-15, 00:00
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Smärglare kallas en person som utför smärgling. (SAOB)
Att smärgla innebär att man bearbetar, slipar eller putsar främst metaller med smärgel.
Smärgel är i sin tur ett korund, ett naturligt slipmedel som varit känt av människan i tusentals år. Under 1900-talet har det nästan helt trängts undan av konstprodukten karborundum, som är betydligt effektivare för bl.a. skärpning av verktyg.
Benämningar som smärgelduk och smärgelskivor levar kvar trots att det ofta är karborundum som används.

2002-02-16, 22:22
Svar #6

Annelie Biller

Tack alla!
 
Jag kan tänka mig att det bo sa kan stämma, stämmer överens med den information jag fick tidigare också, antar att man på en såg fick göra lite olika arbeten. att då hela begreppet blev smärglare när han slipade och putsade på metaller av olika anledningar.  
 
Tack än en gång

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna