ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Yrkesmatriklar  (läst 1561 gånger)

1999-03-17, 15:09
läst 1561 gånger

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Jag skulle vilja veta om det finns någon forskning och sammanställning av olika yrkesmän eller kronas tjänstermän. t.ex. krono-Länsmän, Fjärdingsmän, Skogsvaktere, m.m.i olika län. från 1600-1700-1800-tal tills tjänsterna upphörde eller förändrardes.
Finns det föreskrifter om hur en kronolämsman skulle skötta sin uppgifte liksom andra män i kronas tjänst. Kvinnorna fanns väl inte med någon av kronas tjänster förän  nu på 1900-talet
 
Fanns det olika  länsmän. Vilka krav stäldes på en länsman. Man kan se i kyrkoböckerna att en  vanlig bonde kan stå antecknad som länsman.
 
t.ex. Bonde Pehrsson i Lerkaka, Runsten på Öland.  som enkl. flyttade han till Himmelsberga, Långlöt och gift om sig. När han dör ant.i mitten av 1700-talet f.d. länsman. Bonde Pehrsson infl från Solberga, Köping. Troligen var han en smålänning
(Tyvärr har jag inte alla uppgifterna framför mig, men finns)  Min fråga  gäller i första hand om det fanns några regler för hur man skulle skötta  sin tjänst i kronan. Länsmän, Skogsvaktare, Möllnare Saltpetersjudare m.fl. och om det finns någon samlad frorskining av olika yrkersgrypper. Skulle det vara ett antal  tjänster i varje sockeen.? Kanske det finns litt. att läsa.
 
Tacksam för svar
 
MVH Sweneric Andersson
 
 
.

1999-03-17, 16:28
Svar #1

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
BOKTIPS.
 
HANTVERK I SVERIGE. Om bagare, kopparslagare, vagnmakare och 286 andra hantverksyrken. LTs förlag (1989). Kan med fördel användas som uppslagsverk av släkt- och hembygdsforskare. Större bibliotek bör ha denna första upplaga, på över 400 sidor. I bokhandeln finns en andra utökad upplaga (1996).
 
Bland de ca 300 hantverksyrken som beskrivs, avhandlas 38 st utförligt, nämligen:
 
Bagare, Bleck- och plåtslagare, Bokbindare, Boktryckare, Borstbindare, Buntmakare, Båtbyggare, Färgare, Förgyllare, Garvare, Gelbgjutare, Glasblåsare, Glasmästare, Guld- och silversmed, Handskmakare, Hattmakare, Kakelugnsmakare, Konstgjutare, Kopparslagare, Krukmakare, Murare, Målare, Möbelsnickare, Repslagare, Sadelmakare, Segelmakare, Skomakare, Skräddare, Smed, Stenhuggare, Stuckatör, Svarvare, Tapetserare, Tenngjutare, Timmerman, Tunnbindare, Urmakare, Vagnmakare.

1999-03-17, 17:42
Svar #2

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Den sammanställning av länsmän i Östergötland som finns, har jag redan nämnt under länsmän. I själva verket ingår där hela lamdsstaten. I övrigt finns det ju tryckta verk med sammanställningar över t ex urmakare i Sverige, guld- och silversmeder i såväl Sverige som Finland.
Ulf Berggren

2002-11-08, 20:02
Svar #3

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Finns det matriklar om personer som var klockare till yrket?
 
Mvh
Ann Little

2002-11-09, 12:05
Svar #4

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Jag tror knappast det finns några matriklar rörande klockare inom ett större område. Däremot kan det stå vilka som var klockare i en viss församling i den historik, som eventuellt kan vara skriven om denna. T ex Kvistbro (Örebro län) eller Mulseryd (Jönk), för att ta några som jag råkat på.

2002-11-09, 14:38
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Angående klockare i Skåne, Blekinge o Halland - dvs områden som tillhörde Lunds domkapitel finns speciella klockaremål till vilka ett register finns att tillgå på Microscan.
Dessa klockaremål är klockarens skrivelser till biskopen (domkapitlet i Lund). Innehållet är varierande, t.ex. ansökningshandlingar, bråk om klockarens bostad och lön, trohetseder till kungen och biskopen etc. Ibland kan man finna uppgifter om klockarens liv och tjänstedata.  
 
I övrigt finns inga matriklar angående klockare. Däremot torde man kunna hitta enstaka uppgifter i sockenstämmoprotokoll och även noteringar i kyrkans räkenskaper om klockare. Dessa arkivserier är dock i regel inte filmade för nyare tid (sent 1700- och 1800-tal).

2002-11-09, 15:33
Svar #6

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Varmt tack till er bada for de snabba svaren.
 
Mvh
Ann Little

2003-02-01, 18:20
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ang yrkesmatriklarna, så handlar det enbart om tjänstemän och inte vanliga arbetare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna