ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Yrken på större gårdar  (läst 2204 gånger)

1999-03-19, 18:44
läst 2204 gånger

Eva Nordström

Jag har en anfader som var fogelslagare på Mauritzbergs slott utanför Norrköping, tidsperiod början av 1800-talet. Är det någon som vet vad en sådan gjorde?

2000-08-30, 21:37
Svar #1

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
I en vigselnotis 1728-10-15 för Aspenäs Herrgård i Östervåla mellan Torparen Johan Olofsson och Pigan Johanna Eriksdotter som tiant på Aspenäs Herrgård. Vad kan som tiant vara?? Jag är inte alls säker på att jag har läst rätt, stilen är ganska svårläst. Johanna var i allafall född ca 1702 och inflyttad från Leufsta.
Finns det någon som kan föreslå vad hon sysslade med?
Tack på förhand
Karin på Katarinaberget

2000-08-30, 22:04
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Karin
Jag skulle tro att det står tient=tjänat (som piga).  
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2001-04-20, 14:25
Svar #3

D.af Burn

Förvaltare-chef för en större lantbruksförvaltning med flera brukningsenheter.
Rapporterar direkt till styrelsen.Ej direkt arbetsledande. Yrket var vanligt inom de stora brukskoncernerna som hade en självständig lantbruksförvaltning.
 
Inspektor-chef för en större godsförvaltning. Rapporterar direkt till ägare eller styrelse.
 
Gårdsmästare-arbetsledande befattning vid större gård, med planeringsansvarmen deltar inte direkt i det praktiska arbetet. Underställd förvaltaren, inspektoren eller ägaren. (Gårdsmästare är idag även en examensbenämning för en person som genomgått viss lantbruksutbildning)
 
Befallningsman-äldre benämning på gårdsmästare.
 
Rättare-arbetsledare vid större gård.
 
Arbetande rättare- arbetsledare på gård som deltager i allt praktiskt arbete. Tidigare fördräng.
 
Ladugårdsföreståndare-arbetsledare vid större egendom med ansvar för all djurhållning. Underställd förvaltaren eller motsv.
 
Ladugårdsförman-arbetsledare i större besättning med ansvar för det dagliga arbetet.

2001-05-05, 23:03
Svar #4

Utloggad Henry Gabrielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-01-05, 08:45
    • Visa profil
Svinmajor är en annorlunda titel som fanns i Vapnö socken, Hallands län under tidigt 1900-tal.

2002-10-20, 19:12
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Svar till Eva Nordstroms inlagg 19/3 1999.
 
Da jag laste ditt inlagg idag slog det mig att fogelslagare mojligen kan betyda detsamma som  beater i detta fallet birdbeater. Det ar nagon som likt en drevkarl skrammer fram faglarna ur sina gomstallen och upp i luften sa att de sedan kan skjutas ner.
 
Fasaner jagas fortfarande pa detta satt pa en gard i narheten av dar jag bor.
 
Mvh
 
Ann Little

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna