ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gesällvandringar  (läst 671 gånger)

2006-06-28, 22:54
läst 671 gånger

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej! Jag undrar hur gammel man vanligast var när man gick sin gesälvandring i under första hälften av 1800-talet. Min mm ff var skräddare i en landsortförsamling i Skaraborg. Det finns ett skrin i släkten som sägs vara hans gesällskrin. Han föddes 1815 och jag har hittat honom fram till 1824, då han är 9 år. 1825 återfinns han inte tillsamman med sin mors nya familj (vilka själva försvinner detta år) Näste gång jag på träffar mmff är som 16-åring 1831 och då står han som inflyttad från något jag tolkar som lösdrivare (ej helt säker  stället Sackeus i Beateberg (R)). Därefter flyttar han omkring en del i församlingen och står omväxlande som dräng och gesäll. På inget ställe bor han hos någon som benämns som skräddare. Så nu undrar jag, kan han verkligen ha gjort en gesällvandring före 16 års ålder? Kan denna vandring i så fall hänga ihop med det ev lösdriveriet. Hoppas på hjälp och tackar på förhand gör
 
Gerd Johansson
Gerd Johansson
Tråvad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna