ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vinderska  (läst 814 gånger)

2006-12-25, 14:12
läst 814 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Vad gjorde en Vinderska?

2006-12-25, 15:11
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Om man går in på internet och letar, så verkar det ha att göra med ett väveri, men exakt vad en vinderska gjorde står inte. Kanske någon annan vet?
 
Ann-Mari
 
Ps(har just kommenterat foto #22449 inlagt av dig)Ds
Ann-Mari Bäckman

2006-12-25, 18:21
Svar #2

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
När man fixar garn-härvorna till garnnystor så använder man vindor. Detta för att man lättare ska kunna sticka / virka osv. I vardagslivet finns mindre sådana (jag har en stående på vinden) men jag har också sett  jättestora vindor på bild.
 
Tänker mej att det var en dam som såg till att vind'an (vet ej hur det böjs) hela tiden hade rätt & jämn snurr, så garn-trissorna blev jämna och fina.
Det kan också vara processen innan då man gör stora garn-härvor.

2006-12-26, 00:42
Svar #3

Jörgen Gerhardsson

Jag mins från min barndom att man hade en stor vinda som gick mellan golv och tak för att göra iordning varpen innan den sattes upp i vävstolen.
Kan tänka mig att det fanns särskild personal till detta på ett väveri.

2006-12-26, 09:15
Svar #4

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack för alla svar!
Personen bodde vid den tiden på Skeppargatan 11 i Hedvig Eleonora, Stockholm.
Det tillhörde kvarteret Havsfrun.
Är det nån som vet om det fanns ett väveri i närheten?

2006-12-26, 21:15
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jörgen, den stora vindan du beskriver brukar (åtminstone nuförtiden) kallas för varpa. Det är nog sådana som Elisabet har sett också.  
 
Bilder av varpor och vindor finns bl.a. hos denna vävskedsfabrik. Det finns för övrigt ytterligare ett redskap av vind-typ, härveln, som man använder när man gör härvorna, men det hittar jag ingen bild på nu.

2006-12-28, 11:46
Svar #6

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Nix, Anna-Carin.
Det är en sådan liten vinda, fast stående på golvet, som jag har på vinden. Någon varpa har jag inte. Ps. kollat av bilderna som fanns på länken du gav Ds.
Däremot min (i förra inlägget) sista meningen var nog varpa.  
elisabet

2006-12-28, 18:46
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Elisabet, när jag läste att du sett jättestora vindor på bild var min första tanke att det kanske istället var varpor. Men om man av någon anledning skulle ha extra stora härvor behöver man förstås ha en extra stor vinda att sätta dem på.  Och vindor och varpor brukar ju ha helt olika konstruktion, som är lätt att se skillnad på.  
 
Steget att göra härvor, som du nämnde i sista meningen i ditt första inlägg, är däremot det man använder härveln till!
 
(Jag vill inte vara besserwisser, jag fick bara känslan av att du inte var så hemma med sådana textilredskap så därför ville jag förklara...)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna