ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konstvävare  (läst 998 gånger)

2014-07-04, 20:09
läst 998 gånger

Utloggad Christina Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2023-08-09, 11:40
    • Visa profil
Hej  
Jag har en Anders Andersson Bergman född 1777 boende Gustafsgården Slädene.
 
Han står som mäster konstvävare.  
Det är angivit även i hans bouppteckning.
Kan någon tala om för mig vad han gjorde?

2014-07-04, 21:30
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Christina!
 
Slår man upp ordet konstvävare i Svenska Akademiens Ordbok hänvisas man till konstväva, som kortfattat beskrivs som att ...väva (något) konstmässigt eller konstnärligt; särskilt om mönstervävning och dylikt.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-07-05, 17:25
Svar #2

Utloggad Christina Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2023-08-09, 11:40
    • Visa profil
Tack. Det låter rimligt. Konstväva.
Nu hade Anders en stor gård med en hel del djur o dyl enl bouppteckning.
Så då måste väl gården skötts av andra.
Intressant veta hur han arbetade och vilka som kan beställt varor.
Kyrkor? ?

2014-07-05, 18:02
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Jag kikade runt i litteraturen, och gjorde en del fynd angående konstvävning. I dessa ser man att det inte bara var draperier, kuddar och löpare utan även överdrag till möbler, ja till och med tapeter, som kunde konstvävas. Exemplet ur Folk-liv bekräftar dessutom att konstvävning främst tycks ha varit en manlig syssla, och det stämmer ju in på Anders. De fyra utdragen beskriver i tur och ordning 1500-talet, 1600-talet, 1700-talet och 1900-talet:
 
Kjellberg, Sven T., Ull och ylle: bidrag till den svenska ylle-manufakturens historia (1943), s. 69.
»Även till beklädnad av rummens innerväggar började kläde att under 1500-talets senare del komma i bruk. Under Gustav Vasas tid hade för de kunglig slottens räkning tillverkats dyrbara tapeter med mönster och figurer i silke och guldtråd. Införskrivna konstvävare hade upprättat verkstäder inom landet och förfärdigat tapeter efter historiska eller mer genremässiga motiv framställa av konstnärer, som arbetade för konungen och hovet.»
Folk-liv: acta ethnologica et folkloristica Europaea, Volym 7-8 (1943-1944), sid. 83.
»I Jämtland gick man så långt, att om en vuxen karl bakade, blev brödet oätbart. Korna sinade, om manfolk gick i fähuset, påstodo äldre käringar. Det finns många berättelser om den man, som först sådde i bygden. Männen kunde däremot ofta karda och spinna, vara skickliga konstvävare, och voro de enda, som bedrevo yrkesmässig sömnad.»
Lychnos: Lärdomshistoriska Samfundets Årsbok (2002), sid. 228.
»På Stockholms slott togs nämligen vid samma tid ett initiativ till ett konstväveri som skulle förse de kungliga möblerna med vävda överdrag efter senaste mode.»
Biblioteksbladet 1954 (1955), sid. 96.
»En vävbok som enbart handlar om duktyg och handdukar är en mycket klok idé att ge ut. Många vävande vill nämligen helst ägna sig åt konstvävning och fylla hemmen med draperier, kuddar och löpare.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-07-06, 12:09
Svar #4

Utloggad Christina Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2023-08-09, 11:40
    • Visa profil
Hej och tack så mycket.
Man kan undra hur det kom sig att
min Anders började konstväva.
Arv? Eller om det var vanligt ute
i landet.Slädene är ju långt från storstaden.
 För jag har svårt att
tänka mig att han var ensam.
Hans bouppteckning (Kållands HR FII:9 sid 701-707).
Jag kan inte tyda några vävredskap, men jag är inte så duktig på att läsa.
Spännande i alla fall.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna