ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västgötaknallar  (läst 1043 gånger)

1999-05-21, 09:00
läst 1043 gånger

Utloggad Kent Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hjälp!!
Jag håller på och samlar material till en bok om Västgötaknallars liv. Eftersom de var verksamma över hela Norden söker jag kontakt på detta sätt. Det jag söker är de roliga, tragiska, spännande med mera historierna och visorna. Givetvis är jag även intresserad av foton och föremål som bevisligen rör knallarna. Kontakta mig på min e-postadress: kent.vastgote@telia.com
Du kan också ringa: 031-423311; 7094255; 476342. Tack på förhand. Kent Andersson

2001-02-17, 20:34
Svar #1

Märta Andersson

En västgötaknalle blev enligt traditionen rånad och mördad av en bonde på Storön, Ströms sn (z)
och liket brändes tillsamans med halm på isen utanför gården. Knallen gick igen och härom kan  läsas i Thulins bok om Vågdalen och Storön

2001-10-26, 20:32
Svar #2

Kåre Hasselberg

Hei !
Er det kjent noen Västgötaknalle ved navn Carl Fredrik Vänberg (eller lignende) fra årene like før 1813 ?
 
Han reiste trolig over Jemtland til Salten i Norge
og ble i 1813 bosatt i Skjerstad sogn, hvor han ble giftet med datter til presten der på stedet.
Hans herkomst er helt ukjent. Man vet bare at han var født i Sverige. I familietradisjonen oppgis det at han kom til Salten som omførselshandler, og at han var sønn av en feltskjær i Jemtland. Jeg har aldri funnet ham nevnt i noen dåpsbøker eller husforhørslengder fra Jemtland, hvorfor jeg sitter igjen med den mistanke om at han kan ha vært en Västgötaknalle.
 
Jeg håper en eller annen kan sitte på kilder som
kan avsløre hvem Carl Vänberg var. Etternavnet hans skrives i Norge dels Venberg, Wenberg, Wemberg og Wennberg. 
 
Det er mulig han kan være nevnt i passboken for Västergötland, som begynner i 1812. Er det noen som har mulighet til å undersøke denne ?
 
Med vennlig hilsen
Kåre Hasselberg

2005-11-07, 21:31
Svar #3

Stellan Jacobsson

Hej!
Även om detta forum uppenbarligen har en extremt låg aktivitet (inga inlägg på fyra år!) gör jag ändå ett försök att få kontakt med dig som har material om (västgöta-)knallar från Dannike och Tvärred (i Borås och Ulricehamns kommuner). Knallar finns i min släkt och har efternamn som Jacobsson, Bodin, Andersson.  
 
Hör gärna av dig om du har några uppgifter! Jag delar naturligtvis med mig av det jag har!
 
Stellan (2005-11-07)

2007-05-14, 22:51
Svar #4

Utloggad Katarina Landin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2009-01-28, 21:15
    • Visa profil
hej stellan
 
 Min farfarsfar var knalle från Svenljungatrakten och hette Johan severin Hansson Borre, senare kallade han sig bara hansson,Hans mor hette anna-maria borre och han hade minst 2 systrar och 1 bror. jag har en del papper från hans uppköp hos olika grossister men vet annars inte så mycket om honom i knallehänseende
 
MVH Katarina

2007-06-30, 05:30
Svar #5

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Hej Katarina! Jag har läst boken en främmande fågel av Kurt Salomonsson som handlar om en illegitim dotter, född 1826(adopterad i Svenljunga) till en rik man som hette Amelin. Vad jag förstår hade denne varit knalle hos några som hette bröderna Hedberg i hallarp.Varför jag intresserar mig är för att Amelin reste på Norrland, och jag har vissa rötter i Norrland, som senare hamnade på en egendom som enligt boken tillhört denne Amelin, som då tycks ha bott i Borås. Har du namnen Hedberg eller Amelin i dina papper?

2008-12-15, 22:29
Svar #6

Utloggad Katarina Landin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2009-01-28, 21:15
    • Visa profil
hej gunhild
 
här har vi lång latens på svaren!!!! `clipart{blush}}Och jag har inte sett namnen du frågar efter i mina papper. Min severins familjeförhållande innan han gifte in sig  i släkten i hamra är är höljt i dunkel, jag hittar inga Borre att relatera till. Han bytte namn någon gång på 1860-talet till Hansson.
 
MVH Katarina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna