ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vallackare  (läst 3839 gånger)

1999-03-29, 21:03
läst 3839 gånger

Lise-Lotte Avén

Min mormors mors far var Vallackare och hette Johan Erik Löfgren, Levanger Norge?
Jag undrar vad en Vallackare är eftersom det verkar som han och hans fru  flyttat runt och jag har tappat bort dom.

1999-03-29, 22:22
Svar #1

Ulf Cronqvist (Uffe)

Hej Lise-Lott!
En Vallackare hadde som syssla att kastrera hingstar. De reste oftast runt på marknader och  gårdar förr i tiden. Det var ganska vanligt att de flyttade runt från socken till socken.De betraktades många gånger som Kringvandrande utan  
att vara fast skrivna i någon socken.
Mvh
Uffe

1999-08-16, 09:22
Svar #2

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
En befolkningsgrupp som ofta blev just vallackare var vad som idag betecknas som resande och som förr styggeligen kallades för tattare. Om din släkt var resande får väl vidare forskning utvisa, men det är inte omöjligt att så var fallet.
Happy Svensson

1999-10-16, 19:08
Svar #3

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Ett litet domboksfynd kan kanske kasta ett något annorlunda ljus över yrket.  
Jag läste i Listers härads dombok, hösttinget 1694 den 24 oktober:
 Angav sig Sven Eriksson från Skåne,Göinge härad, begärandes att emedan ingen hästgällare eller vallackare nu för tiden uti Listers härad är, det han där till måtte bliva antagen, nämnden och allmogen betyga att denne Sven Eriksson gjort prov hos bönderna med vallackeriet och sig där vid väl skickat, och de väl nöjda äro att han därtill antagen bliver, varför tillåtes honom här i häradet vid anfordran det att practicera.
 
Således ordning och reda även i detta yrke!

2002-10-22, 18:18
Svar #4

ola larsson

Valackaresysslor har i norra Sverige utförts av sk sockenlappar och i mellersta och södra Sverige av resandegrupper eller likställda.  
Min undran är vilka som har utfört dessa sysslor i godsbygderna. På herrgårdarna i Södermanland osv.
Har någon exempel att ge?

2003-04-23, 01:04
Svar #5

Stefan Carlsson

Kan rekomendera er alla att läsa piratens Bombi bitt och jag Där finns en mycket bra och ingående beskrivning av vallackaryrket. Bombi Bitt och Vallackarn jobbar ett par dagar på kiviks marknad.

2005-03-26, 16:26
Svar #6

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Ur Norrköpings tidningar för 200 år sedan.
 
Undertecknad Hästläkare och Vallackare, får härmed avgiva den vördade Allmänheten tillkänna att nu är rätta tiden till så väl Häst- som Kreaturs kurerande, med Munnens rensande. Medikamenters ingivande och Åderlåtning m.m. till förekommande av allehanda Sjukdomar, jämte Utskärningar. Får därföre hos envar, som min tjänst härutinnan kan behöva, rekommendera mig med försäkran om ansvar för det jag mig åtager.
Även Åderlåter jag Människor då de mig därom tillitas.
Norköping den 23 mars 1805
Carl Pet. Nystrand

2005-03-27, 09:46
Svar #7

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
I boken Emilie - Carl XVs frilla, som utspelas kring slottet Bäckaskog i Skåne, kan man läsa om Emilies far som var valackare. Enligt texten var hans yrke det skamligaste näst bödelns, så Emilies familj hade det inte lätt.

2005-03-27, 19:06
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Monica! Är det en roman eller historisk skildring? Jag känner till ett par Emilie i valackaresläkter i Skåne, och det vore intressant att veta om någon av dem är denna kungliga frilla? Det gäller dels Emelie Dahlberg född 1854 och dels Emelie Pålsdotter (eller Davidsson?) f 1850. Karl XV dog redan 1872, så de verkar vara i yngsta laget.

2005-03-27, 23:48
Svar #9

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Det är en roman byggd på verklighet, enligt bokens baksidestext.  
Fadern i boken heter Per-Olof och hans hustru Regina. Mer information finns ev. på följande länk:
 
http://www2.malmo.stadsbibliotek.org/nils/skane/krstd.html
 
Den ingår i en serie om tre fristående romaner och själv har jag nr 1, Emilie... och 3, Kungaarvet. Har länge försökt få tag i del 2 - Ormstenen.
 
Hälsningar
Monica

2005-03-28, 10:05
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Monica! Det hade varit för bra för att vara sant, samhällets absoluta topp i en allians med dess absoluta botten, men Eva Waldemarsson har förstås full frihet att ge och ta som hon vill i en roman. Namnen på föräldrarna är säkert fingerade, och antagligen även Emilies, men karaktärerna kan förstås ha inspirerats av verkliga personer. Är böckerna bra?
 
Waldemarsson, Eva,  Emelie : Carl XV:s frilla. - 1973. - Forts. av: Ormstenen ; Kungaarvet. - Berättelsen om rackaretösen som blir krogpiga och kungens älskarinna på Bäckaskog.

2005-03-28, 11:12
Svar #11

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej Anders!
Jag tyckte böckerna var bra när jag läste dem för många år sedan. Beträffande Emilie så är hennes kärlekshistoria med kungen belagd genom både muntliga och skriftliga källor. Gamla anteckningar funna efter en byggnmästare anställd på Bäckaskog på den tiden, bekräftar också detta. Likaså en intervju inspelad på vaxrulle på 1930-talet, med en gammal kvinna som varit i tjänst på Bäckaskog. Allt enligt första bokens baksidestext.
Men om hon hette Emilie i verkligheten vet jag förstås inte. Hon växte upp i trakten av Degeberga. Kanske biblioteket i Kristianstad kan ge mer information.
Hälsningar
Monica

2006-02-10, 03:09
Svar #12

Roro

Johan-erik löfgren är av resandesläkt, har sett släkttavlan tidigare under ämnet etniska grupper här i forum.
 
Hej Roro, vi vill gärna att du skriver i ditt för- och efternamn i rutan för Användarnamn, då du gör inlägg i Anbytarforum. Tänk gärna på det i fortsättningen, tack. Mvh Yvonne Carlsson, Anbytarvärd

2006-08-03, 02:44
Svar #13

Peder Andersson Kalix

Hej,
 
..alla resande-forskare!
 
Är det någon som möjligen vet vad en hästskärare/hästutskärare använde för verktyg i sitt arbete? Har aldrig tidigare läst att någon angivit det, mer än diverse medhavda verktyg vid häktningen.
 
Jag försöker sätta ihop ett familjevapen, där jag vill ha som attribut i hjärtskölden ett dylikt verktyg, som visar min fädernehärstamning från hästutskärare, som är i flera led.
 
Om någon vet något om detta, och vill meddela, skulle jag bli jätteglad.
 
 
Hoppas på svar......
 
 
Mvh
 
//Peder Andersson

2006-08-08, 22:13
Svar #14

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Hej, Peder! Det står några sidor med bilder om detta i en norsk bok, Schl?ter: De reisende (1993). Man använde kniv och/eller treklämmor och blåsteinsalve.
 
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2006-08-08, 22:43
Svar #15

Peder Andersson Kalix

Hej, Ingrid!
 
Gu så roligt att få svar på denna fråga, tack så hemskt mycket. Inte har ni boken själva? Om du har den, skulle det finnas möjlighet att jag skulle kunna få kopior av de sidorna, tror du? Jag betalar dig så gärna för de utgifter du kan få.
 
 
Mvh
 
Peder Andersson

2008-04-10, 15:21
Svar #16

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Vallackaren Otto Löven Adolf Pettersson (som diskuteras under introducerad adel: Löwen) dyker 1878 upp i ett diarium över brottsmål i Sala (Stadsfiskalen i Sala E:1). Han hade gjort sig skyldig till wåld mot polisen Engvall men uteblev från kallelse till rättegång såväl den 26 september som den 14 oktober. Sannolikt finns mer att hämta om honom i domboken.

2008-10-28, 16:49
Svar #17

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Från Östergöthland: wallackaren Carl Gustaf Blom, som och kallar sig Anders Sundsten, hwilken sedan han om begången stöld och andra brott blifwit öfwertygad, utur stads-fängelset i Wadstena, natten emellan d. 3 och 4 nästl. april sig utbrutit och flygten tagit, förmodeligen till Westergöthland. Efterlysning ur Uppsala läns kungörelser nr 50 den 6 maj 1806.

2012-02-12, 22:20
Svar #18

Utloggad Veronica Kronhamn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2019-11-25, 15:54
    • Visa profil
Hej !
 
Otto Löwen Adolf låter bekannt. Men min anfader vallackare med detta namn hette Fredriksson o var född på Gotland 1850. Levde från 1874 till 1881 i Visby.Därefter i Vimmerby några år,för att sedan bo på Gotland igen. Jag har inte kontroll på vad han gjorde under de åren. Är det samma person? Hans far var Carl Fredrik (Spjut) Fredriksson o modern Helena Hult Johansdotter. Dvs släkterna Hultkvist  m.fl. Det vore intressant att veta mer ur domboken om det nu är min anfader det gäller.
 
Hälsningar
Veronica

2012-11-18, 16:35
Svar #19

Utloggad Helén Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 16:36
    • Visa profil
Hej!
 
Finns det någon som vet hur det förhöll sig med vallackare och hovslagare?
Har kommit så långt bak jag kan komma på mormors sida, till Ljustorp
 sent 1600-tal, med hjälp av dop- och dödslängder och framför allt med
 hjälp av boken, Ljustorpsbor 1500 - 1800 av Folke Åsén.
 I den boken står det att 'min' anfader, Anders Björk f. 16- - , är
 hovslagare och med en anteckning på sidan om, vallakare.
Som hantverkare står det också att man flyttade runt.
Sonen Olof f.1733 i Ljustorp blev också hovslagare, men flyttade efter 1767 till Torp Y-län,där står inget om vallackare.
Om jag förstått rätt, var en valackare, i dessa trakter sockenlappar, men det finns det ingen anteckning om. Medan en
 hovslagare var en av smedslärorna. Kunde man vara både ock?
 
Har läst vad jag kommit över om sockenlappar i södra Norrland, men hittar inget om denna kombination.
Mycket tacksam om någon vet hur det var i Medelpadstrakterna.
 
Me vänlig hälsning
Helén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna