ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lejonvaktare  (läst 640 gånger)

2007-06-13, 10:41
läst 640 gånger

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
I Riddarholmsförsamlingens dödbok (sökbart register på Stockholms Stadsarkivs hemsida) fann jag en NN Auers dödsnotis 1659-10-28, C:1, fol 374. Det anges att denna Auer var barn till Franz Auer och att fadern enligt räkenskapsböckerna var Lejonvaktare.  
 
Vad kan avses med denna titel?
 
Helene - förbryllad

2007-06-13, 11:18
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Helene!
Det var en kul not du har hittat.
Jag kan endast tänka mig en förklaring:
Vid Lejonbacken, vid Kungl Slottet Sthlm, låg tidigare en lejongård, troligen motiverad av ett exempel på de mest underliga gåvor kungen kunde få vid utländska statsbesök.
På Gripsholms Slott finns ett uppstoppat lejon som, vad jag minns, var ett av dem som vistades i den kungl lejongården.
Det är för mig den mest logiska förklaringen till ditt fynd
 
Mvh
RolfL

2007-06-13, 11:21
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Han vaktade lejon, som fanns på Lejonslätten på Djurgården, som var ungefär där Biologiska Museet nu ligger. Lejonen kom till Stockholm 1648, som en gåva till drottning Kristina efter belägringen av Prag, och man fortsatte att ha lejon där fram till 1792, då det sista sköts. Det hade varit en gåva till Gustaf III från Marocko. (Djurgårdsvandringar, av Björn Hasselblad).

2007-06-13, 11:26
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack snälla Rolf och Elisabeth!
 
Jag kunde inte för mitt liv tro att han verkligen var Lejonvaktare. Den delen om Stockholms historia i skolan slöt jag nog ögonen för en stund ;)
 
Vansinnigt roligt att få veta.
 
Helene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna