ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkovaktare  (läst 3766 gånger)

2000-07-29, 21:50
läst 3766 gånger

Utloggad Marita Ekberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2013-03-23, 20:50
    • Visa profil
    • maritaekberg.hembygge.com
Vad innebar denna titel?

2000-08-05, 23:03
Svar #1

Patrik Andersson

Jag har själv inte allt för länge sedan funnit en kyrkovaktare i mina leder, följande information har jag funnit.
 
Han får närmast beskrivas som en vaktmästare i kyrkan som hade tillsynen över ordning och snygghet i kyrkan framför allt vid allmänna gudstjänster och vid kyrkliga förrättningar. Han kunde ochså med sin käpp stöta i golvet ifall någon somnat under gudstjänsten, mer känd som  
en sk. kyrkostöt.  
 
Vad jag själv undrar är:  
 
1)Om han avlönades av kyrkan?  
 
2)Kunde han leva på en sådan inkomst,
eller tvangs han ha bisysslor?
 
3)Finnes speciell matrikel över kyrkovaktare?
 
Mvh

2000-10-10, 15:20
Svar #2

Anette Berntoft

Kyrkvärd och kyrkovaktare, har dessa benämningar samma innebörd.
Mvh Anette Berntoft

2000-10-11, 01:08
Svar #3

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Skillnaden mellan kyrkvärd och kyrkvaktare var densamma förr som den är idag. Kyrkan ändrar sig (som tur är) inte så mycket.  
 
Något har dock förändrats. Tidigare hade kyrkvärdar och kyrkvaktare en ringa avlöning. Denna har förändrats så att kyrkvärdarna är ideella medan kyrkvaktaren är anställd med lön. Vidare har en del uppgifter flyttats över från kyrkvkaktaren till kyrkvärdarna. Bland annat har jag läst någonstans att kyrkvaktaren tog upp kollekten tidigare, men idag är det ju kyrkvärdarnas uppgift.

2000-12-10, 14:43
Svar #4

Gunilla Stahre Anderson

Apropå kyrkvaktare, så har jag lärt mig genom att studera mina krigiska släktingar soldaterna att när de tagit avsked från sina uppdrag ofta pga ålder och med fina vitsord, så blev de kyrkvaktare. Det var vanligt att soldater fick dessa hedersuppdrag, som det tydligen var, efter många år i samhällets tjänst. De var då s k gratialister och uppbar pension vilket betydde att de klarade sig på denna. Dessutom kunde de bo kvar på roten där en ny ung soldat flyttat in i torpet medan den gamle fick bo i backstuga e dyl. Tack för ordet och hoppas någon har nytta av det!

2001-07-05, 20:45
Svar #5

Victor Alin

hur pass ärofyllt var detta arbete?

2001-07-06, 14:39
Svar #6

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Som synes av svarsfrekvensen så var en kyrkvaktare ingen speciellt högt uppsatt person. Ofta besattes sysslan av någon vital avskedad soldat. Givetvis var det ett plus om personen var läs och skrivkunnig. Man kunde då lösa barnalärandet på ett enkelt sätt. Förutom att hålla ordning i och kring kyrkan gällde det att hålla ordning på kyrkobesökarna, bl a så att de inte somnade under predikan.
 
I dagens läge kan man påträffa många gamla trotjänare bland kyrkvaktmästarna som utför många viktiga uppgifter långt utöver att klippa gräs och kratta gångar. Dessa kan man ha stor glädje av som släktforskare.

2006-05-03, 18:08
Svar #7

Linda Aronsson

Har en man, Jon Rasmussen f: 1646 i Älvdalen som varit kyrkvärd. Vad innebar detta yrke? Är det något i stil med kyrkovaktmästare?

2006-05-03, 18:10
Svar #8

Linda Aronsson

Okej, klantigt av mig att inte läsa ordentligt i tidigare meddelanden. Ser nu att ni redan skrivit om kyrkvärd. Är det möjligtvis någon som har någon information om min Jon Rasmusson och inte Rasmussen som jag tidigare skrev.?

2006-08-05, 22:00
Svar #9

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Har en intressant info.
Min mans antavla med många gratialister bland soldater --de står senare även som kyrkvaktaren dessutom funnit på min mors sida att kyrkovaktaren tydligen kunde ha en sådan uppgift att besöka fattighuset & hjonen...i vilket fall som helst blev sa han upp sin tjänst pga av dubbel horsbrott innan dom i tinget / Göta Hovrätt blev gällande. mmm
Det måste ha varit skamligt att göra bot i kyrkan efter att ha arbetat i densamma.
/elisabet

2009-11-24, 15:12
Svar #10

Agnetha Lundstedt

Hej!
Har hittat en släktning som arbetade som kyrkoväktare på 1700 talet.
Har kyrkan registrerad dem som arbetade då, jag menar om man kan få fram mer uppgifter vilken kyrka det var och hur länge?
 
Mvh Agnetha Lundstedt

2009-11-28, 00:50
Svar #11

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Den kyrka det gällde var sockenkyrkan i den församling där kyrkovaktaren bodde.
Ytterligare uppgifter borde kunna hittas i sockenstämmoprotokollen.
Ulf Berggren

2010-07-04, 14:21
Svar #12

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 451
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 08:25
    • Visa profil
Hej!
Har en släkting som det står kyrkvätare på är det en speciell titel eller en fel skrivning av kyrkoväktare.
MVH Anders

2010-07-04, 14:48
Svar #13

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Det känns som en felskrivning; när man söker efter kyrkvätare i Svenska Akademins Ordbok får man inga träffar, och om man googlar ordet får man tre träffar, varav en verkar vara en felskrivning och den andra är en träff på ditt inlägg här på Anbytarforum. I vilken källa har du hittat ordet?

2010-07-04, 19:50
Svar #14

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 451
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 08:25
    • Visa profil
Hej igen!
I sveriges befolkning 1890 el. 1900, det lutar nog åt att det är en felstavning.
Tack ska du ha, MVH Anders.

2010-07-06, 23:39
Svar #15

Utloggad Lena Vendin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2013-01-10, 13:13
    • Visa profil
Anders,
 
Jag tror inte att det är en felskrivning. Själv har jag tre kyrkovaktare i min släktforskning och dom finns omnämnda i en bok om aktuell socken. Stavningen kan säkert variera över landet. Kyrkovaktarens uppgift var att se till att det var ordning i kyrkan under gudstjänsten.
 
MVH
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna