ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gropvakt  (läst 691 gånger)

2008-08-13, 18:47
läst 691 gånger

Leif R. Blom


Ur mantalsuppgiften för Åbo 1733 hämtar jag denna titel under fastigheten n:o 10, Maski i Klosterkvarteret. 1732 har denne Henrik Maski dött och i Hiski, Åbo Finska förs., kallas han då Åvakt. En beteckning som tycks finnas under 1700-talet i Åbo. Henriks grannar är i n:o 9 Stadsbåtsman, i n:o 11 en Tornvaktare och i n:o 12 en Borgare. Vad kan en Gropvakt vara ?
En annan titel jag stött på är annars hovrättsfiskare, att jämföra med hovslagare.  
Mvh Leif

2008-08-13, 23:06
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan inte Hovrättsfiskare vara Hovrättsfiskal?
 
Kan det inte ha stått grufvakten (gruvvakten)istället, inte för att jag vet om det fanns en sådan titel?
 
(Meddelandet ändrat av ines den 13 augusti, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-08-14, 09:43
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Är det inte ett dubbel-s?
Dvs Grossvakten.
Sökte på gross i SAOB på http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
men blev väl inte klokare för det

2008-08-14, 10:12
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Visst är väl denna text, som är skrivet, en nutida skrift? Det ser inte ut som en 1733-års skrift.
Ann-Mari Bäckman

2008-08-14, 10:41
Svar #4

Leif R. Blom

Det som möjligen skulle kunna komplicera någon förklaring, är att detta är en avskrift som väl ändå är gjord på 1900-talet i finska Riksarkivet. Gropvakt  finns dock angivet på ett par ställen.
Hovrättsfiskare är precis vad det låter som, antar jag. Åbo hovrätt har en hel del olika tjänstemän, som man kan se. Jag tog bara med det som en lustighet, med det ibland förvirrande ordet hov som kan uttalas som håv, vilket vi väl vanligtvis förknippar med fiske. Rätt att fiska med håv, alltså.
För övrigt hittar jag hos Henrik Maski också två kvinnor 1726 o -27, som är fäbaggar, vilket väl kan låta originellt för kvinnor.
Mvh Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna