ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tullvaktmästare  (läst 1892 gånger)

2001-10-18, 10:10
läst 1892 gånger

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Vad gör/gjorde en tullvaktmästare ?
Magnus Lind var verksam som sådan i Södertälje i början av 1800-t.
Vad kan det finnas för literatur om tullare ?

2001-10-18, 23:37
Svar #1

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
En tullvaktmästare var en tullbetjänt av lägsta grad, vanligtvis med bevakningstjänst, ibland med kontorstjänst om jag har förstått saken rätt. Titeln vaktmästare var i bruk från omkring 1700 till 1922 då den ersattes av tillsyningsman. (Källa: En studie om tullyrkestitlar förr och i tiden av Olof Monthan, Tullmusei vänner:III 1980, stencil)
 
Som biträden vid tullstället tjänstgjorde betjäning av olika grader; lanttullbesökare, vaktmästare och tullknektar. En av deras uppgifter, förutom bevakning runt tullstaketet, visitation av vagnar o dyl, var att följa den person som endast skulle färdas genom staden till nästa tullport och hålla noggrann uppsikt över att inga varor olagligt såldes inom området.
(Källa: Tullverket 1636-1986. En jubileumsbok. Utgiven av Generaltullstyrelsen 1986, sid 116)
 
Några andra exempel på tullitteratur:
 
Vid stadens hank och stör. Tullstugor, portar och bommar i svenska städer 1622-1810. (Av Rickard Bengtsson, specialutgåva av Argus 1998 och nummer 3 i Generaltullstyrelsens och Tullmuseums skriftserie.)
 
Tullnärer, gränsridare och smugglare. Bidrag till Värmlands äldsta tullväsens historia. (Av Arvid Ernvik, Karlstad 1984)
 
Alla tiders tull i stan. Historia och händelser kring Stockholms tullar. (Av Jan Berggren, Oskarshamn 2000)
 
Stora sjötullen & Lilla tullen i Skåne, Halland och Blekinge samt på Gotland 1658-1765. Biografiska anteckningar. (Av Gunnar Bergström, Lund 1958, finns bland annat på Kungliga biblioteket i Stockholm, Riksarkivets bibliotek, landsarkiven i Lund, Göteborg och Visby)
 
På min hemsida finns en lista över de tullare jag kan lämna upplysningar om, men fråga gärna om andra också för jag har inte hunnit uppdatera på ett tag (Magnus Lind har jag dock inte...). Ambitionen är att så småningom lägga ut lite om tullens historia och en beskrivning av de olika tulltitlarna. Jag vågar inte lova när det blir, men förhoppningsvis innan årets slut.
 
www.kallisti.se/anneli
 
Hoppas du blev lite klokare av detta.
 
/Anneli

2001-10-19, 15:35
Svar #2

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Många tack.  
Svaret är till stor hjälp. Om du vill inkludera Magnus Lindh i din lista så återfinns han i Södertälje A1:10 ( Tullhuset ) och A1:11. Han var född 1792 i en ort som ev. är Örebro men hitills inte kunnat tydas med säkerhet. Han flyttar till Södertälje från Stockholm mellan 1822 och 1824 och dör där 1829 av lungsot. Hans efterlämnade hustru Christina Fredika Eneroth och 4 döttrar flyttar till Stockholm, Katarina, 1830.

2008-02-16, 02:13
Svar #3

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Här vill jag påminna om att titeln vaktmästare under 1800-talet hade en annan prestige än den har i dag. I skolan fick vi ju lära oss att Viktor Rydbergs far var fängelsevaktmästare men att det motsvarar en nuvarande fängelsedirektör!
GS

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna