ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pumpuppsyningsman  (läst 521 gånger)

2002-01-28, 10:44
läst 521 gånger

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
Hej!
 
Min fmmmf var pumpuppsyningsman i Linköping på 1860-talet. Vad gjorde en sådan mer i detalj - vilken slags pump hade han uppsikt över, och varför? - och vad krävdes för att bli utsedd till detta?
 
M.v.h.
 
/Björn Pilström

2002-08-19, 12:40
Svar #1

Per Jönsson

Troligtvis inspekterade han pumpar för påfyllning av vatten till ångloken. Min farfars far f.1897 var pumpare och såg då till att ångloken fick vatten när så behövdes. Hoppas det är till någon nytta.

2002-08-19, 18:39
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Östra stambanan blev klar till Linköping 1873 då ångloken kom dit men innan dess var Linköping en livlig hamnstad sedan tillkomsten av Göta kanal. Men båtar använde ju pumpar på flera sätt. Huruvida Linköpings Armaturfabrik fanns redan 1860 vet jag inte men av namnet att dömma så kan de ha tillverkat pumpar.
 
Industrin i allmänhet utnyttjade ångkraft och även pumpar för transport av vätskor.
 
Gruvdrift fanns det kanske inte i Linköpingstrakten?

2003-12-01, 20:22
Svar #3

Marie Johansson

Vad var en pumpmästare?
Eller rännemästare?

2005-02-16, 12:07
Svar #4

ewa s jäderberg

Bästa bäste!
Finns det någon som har kännedom om en Pumpmakare
uppling från börje socken uppland (1870 framåt)
tack för alla info
Ewa SJ

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna