ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fördelstagare  (läst 3807 gånger)

2001-02-09, 10:44
läst 3807 gånger

Anna Boberg

Hej!
Jag undrar vad en fördelstagare var för något. Vad gjorde en sådan??
 
mvh
Anna Boberg

2001-02-09, 14:03
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Jag har fått för mig att en fördelstagare var en person som hade en revärs i ett hemman, d v s ägde en del av gården (genom att vara bror eller svåger till ägaren men inte fått ut köpesumman för sin del), och som fick ta del av vinsten men även arbeta på gården. Föredelstagaren var bosatt på utanvidet.  
 
Jag har bara erfarenhet av Hälsingland. Har det funnits fördelstagare i andra landskap också?

2001-02-09, 14:48
Svar #2

Göte Nordin

Hej Anna!
1.Fördelstagare kan avse en efterlevande make/maka och dennes lagliga rätt till särkild förmån i dödsboet. Detta är den avgjort vanligaste betydelsen. Jag har flera personer bland mina anor som på ålderns höst kallas fördelstagare eller fördelsmän.
 
Ur SAOB, vad som menas med fördel i detta fall:
i fråga om äktenskap ingångna före 1921) jur. viss del av oskiftat dödsbos behållning i lös egendom som efterlämnad make l. maka har rätt att ss. sin särskilda förmån uttaga; äv. i förb. fördel av bo oskifto.  
 
2. Begreppet fördelstagare har även använts för att beteckna extra förmån för soldat inom indelningsverket.
 
Ur SAOB, vad som menas med fördel i detta fall:
extra löneförmån, lönefyllnad, löneförbättring; särsk. i fråga om officerare m. fl. vid den indelta arm?n.
 
Sammanhanget får nog utvisa vilket som gäller i ditt fall Anna.
 
mvh Göte

2001-02-09, 14:49
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Fördelstagare är ett annant namn på den företeelse, som i andra landsändar brukar kallas undantagstagare eller något liknande.  
 
I allmänhet en äldre person eller par, som lämnat över sin gård till något barn, och i samband med det gjort upp ett kontrakt om vilka naturaförmåner och annat som de yngre skulle ge de äldre i ersättning för gården.

2001-02-09, 15:51
Svar #4

Göte Nordin

Hej Elisabeth!  
 
Så vitt jag förstår är det skillnad på undantagstagare och fördelstagare. Sedan kan det ju hända att man ute i byarna lite slarvigt kallade undantagstagare för fördelstagare.  
 
Distinktionen mellan begreppet fördelsförmån och undantagsförmån bör vara följande:  
 
Fördelsförmån fick den efterlevande maken/makan som en del av dödsboet innan arvsskifte skedde. En i lag inskriven engångsutbetalning.  
 
Undantagsförmåner är de stadigvarande förmåner som åldriga personer kunde åtnjuta genom vanligen barnens försorg. Ibland upprättades en särkskild undantagsskrift som reglerade vilka slags förmåner som ingick. Undantagsförmåner kunde erhållas av båda makarna samtidigt, om båda var i livet, eller för efterlevande make. Dessa förmåner erhölls under hela återstående livstiden.  
 
Tycker du det stämmer Elisabeth?  
 
mvh Göte

2001-02-09, 18:39
Svar #5

Utloggad Åke Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2011-09-03, 16:52
    • Visa profil
Hej Elisabeth!  
Fördel av bo oskifto, jur., en ekonomisk förmån för änkling eller änka. Vår allmänna lag ( Giftermålsbalken. 17 kap ) berättigar, vid makes dödsfall, att från det odelade boet uttaga, det han eller hon vill av lösören. I regel dock högst 1/ 20 del av boets nettobehållning i samfäld lös egendom. Enligt älder rätt egde efterlevande make att för sin enskilda räkning från det gemensamma boet undantaga vissa till rent personligt bruk afsedda föremål ( säng med sängkläder och högtidsdräkt, mannen även Häst och vapen). m. m.
Den egentliga fördelen utgår däremot blott vid makes frånfälle.
Källa: Nordisk familjebok 1908.
MVH Åke

2001-02-09, 22:54
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ja, det verkar ju riktigt, så jag får väl läsa på litet mer.

2008-01-10, 13:07
Svar #7

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 11:55
    • Visa profil
Jag har hittat en man, som såvitt jag förstår var mycket framgångsrik. Han var häradshövding och bodde på en stor gård utanför Stockholm, där han var skriven. Han hade även en lägenhet i centrala Stockholm. 1890 anges han dock som fördelstagare af gården. Eftersom han aldrig var gift och såvitt jag vet inte heller hade några barn, så stämmer ju titeln inte alls med vad som skrivits ovan. Finns någon annan tolkning?

2008-01-11, 09:24
Svar #8

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Han var i behov av skötsel och fördelstagare af gården berättar ju att han får hjälp av gården och inte från det allmänna. Om han inte hade egna barn var han väl i skötsel hos syskonsbarn som också var delägare i gården.

2008-01-11, 16:20
Svar #9

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Kan det tänkas att han fick ta del av gårdens avkastning?
undrar jag gissningsvis

2008-01-15, 11:58
Svar #10

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 11:55
    • Visa profil
Hittade en notering i husförhörslängden för 1890: Förutägare av Ekeby och har där undantag. Det verkar dock inte vara några släktingar som har köpt, utan helt obekanta personer (åtminstone för mig). Förmodligen trivdes han så bra på gården att han ville bo kvar till sin död. Han var 73 år gammal 1890 och hade en mycket framgångsrik karriär bakom sig, så pengar bör inte ha fattats. Han dog 1895.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna