ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Visitör / Visiteur  (läst 4559 gånger)

2001-03-05, 23:45
läst 4559 gånger

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Då och då har jag stött på yrkesbeteckningen (eller vad det nu är) visiteur.  
Det torde ordagrannt betyda 'besökare', men har det en mera specifik innebörd?  
SAOB har tyvärr inte kommit till bokstaven 'v' ännu, så där finns ingen hjälp att hämta.  
Jag fann en som bodde i Foss(O) i flera år och hela tiden titulerades visiteur i födelseboken.

2001-03-06, 09:39
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Klas!
 
visitateur, visitatör, liksom de mera svenska formerna besökare och besökande är titlar för tulltjänstemän. Ibland förekommer också kombinationer som tullvisitatör eller tullbesökare.

2001-03-06, 11:26
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Visitör eller visitatör? Min erfarenhet från grundforskning är att det som regel står visiteur. Färgad av Håkan Anderös Ordbok för släktforskare gick jag ändå över till att skriva visitatör, men vad är egentligen rätt?

2001-03-06, 15:49
Svar #3

Lotta Johansson (Lotta)

Hej!
 
Enligt SAOB så står följande under besökare, samt med förklaringen tulltjänsteman:
 
ETYMOLOGI: [jfr t. besucher, eng. searcher, fr. visiteur]
 
Så visiteur är nog det rätta.

2001-03-06, 17:05
Svar #4

Eva Leksell

Det franska ordet visiteur betyder enligt ett modernt fransk-svenskt lexikon: 1 besökare, 2 turist, 3 kontrollant, inspektör, 4 tulluppsyningsman, 5 handelsresande, representant. Visitateur finns inte i lexikonet, det närmaste är Visitation, som betyder Marie besökelsedag.

2001-03-07, 09:05
Svar #5

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Ni som är intresserade av tulltjänstemän vet väl att det finns ett utmärkt kortregister på dessa på Tullmus?et, som nyligen flyttade till Alströmergatan på Kungsholmen. Gå dit och forska, men beställ tid först!

2001-03-07, 13:41
Svar #6

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Nils!
Har du möjligen något telefonnummer dit?
Gäller registret tulltjänstemän från hela Sverige, eller är det bara från Stockholm?
 
MVH
Mikael

2001-03-07, 22:13
Svar #7

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Telefonnumret till Tullmuseum är 08-653 05 03, telefontid tis-lör 11-16.
 
Jag kan samtidigt passa på att göra reklam för min hemsida och Tulldatabasen där:
 
www.kallisti.se/anneli
 
(OBS! Hemsidan är sprillans ny och länken till födda i Halmstad kommer inte igång förrän i helgen.)
 
Tulldatabasen är ett projekt som bara är några veckor gammalt. Syftet är att samla ihop så mycket uppgifter som möjligt om tullare i gångna tider och förmedla dem vidare till alla som är intresserade. På min hemsida har jag en namlista över de tullare jag kan lämna någon slags information om. I vissa fall handlar det om en litteraturhänvisning, i andra fall har jag detaljerade upplysningar om hustru, barn, föräldrar, tjänstgöring och så vidare.  
 
För närvarande finns några hundra namn, men jag kommer att fylla på inom kort. Till en början svarar jag på förfrågningar via e-post, på sikt kanske det hela kan bli sökbart via internet. Vi får se.
 
Hur som helst - alltihop bygger på att de som har tullare bland anorna hör av sig till mig med de uppgifter de har. I gengäld söker jag bland det jag har samlat in. På så sätt är det tänkt att databasen ska växa sig allt större och att de som forskar på samma tullare ska kunna komma i kontakt med varandra via mig.
 
Databasen ska täcka hela landet, jag har också en och annan finsk tullare med. Än så länge har jag mest från södra Sverige, men hoppas på detta sätt få fler norrifrån.
 
För övrigt har jag hittills aldrig stött på visitateur. Visiteur eller besökare är det vanliga. Därmed inte sagt att visitateur är fel.
 
/Anneli

2001-03-08, 11:27
Svar #8

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Hej Mikael,
Ja, telefonnumret har du fått. På Tullmus?et finns ett stort kortregister med flera tusen namn över tulltjänstemän från 1400-talet och framåt, som omfattar hela landet. Inte minst finns där gott om besökare/visitörer, som väl var de lägsta tjänstemännens titel. Själv hittade jag ett brev, som satt fast med ett gem bakpå en visitör i Åre, som jag härstammar från. Det var ett femtio år gammalt brev från en annan ättling till visitören. Så ibland kan man göra fynd.  
Om man har tullare bland sina anor, som fortfarande var i tjänst 1748 eller på 1760-talet bör man gå till RA och titta i Personella Berättelser (som finns på fiche där)för då får man reda på tullarens födelseort eller åtminstone landskap.

2001-03-11, 19:45
Svar #9

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Är visitör och vaktmästare olika befattningar inom tullen? Jag har har en förfader i Göteborg som i kyrkoböckerna först kallas sjötullsvisitör (-besökare) men sedan, från och med 1805, konsekvent kallas sjötullsvaktmästare. (Det finns en efterlysning på hans släkt under Släkter > Hagman.)
 
M v h
Anders Hellster

2001-03-11, 22:05
Svar #10

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Efter en snabb titt i den tullitteratur jag har tillgänglig kom jag fram till att besökare och vaktmästare inte är samma sak. Det verkar vara olika grader av så kallad betjäning (biträden till de högre tjänstemännen). Riktigt vilken skillnaden är kan jag inte svara på i dag, men återkommer om jag blir något klokare framöver.
 
/Anneli

2001-03-12, 09:12
Svar #11

Stig Rådahl

Citerar ur SAOB(på nätet):
 
BETYDELSE: till BESÖKA 3 slutet, eg.: person som undersöker; urspr. lägre tulltjänsteman vid stora sjötullen som hade att gå ombord å ankommande fartyg o. förrätta visitation innan de lade till; sedan äfv. om dylik tjänsteman vid landttull- o. acciskammare.  
 
Mvh Stig

2001-03-15, 19:46
Svar #12

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej!
Ett stort och hjärtligt tack till er alla!
Du milde en sådan kraftig respons på min anspråkslösa lilla fråga! Det här blev rena folkupplysningen.
Synd att jag inte själv kollade ordet 'besökare' i SAOB, men då hade å andra sidan alla andra undrande gått miste om era fina upplysningar, så jag är glad att jag inte gjorde det.
 
Nu förstår jag bättre min vititörs sociala ställning - hans barn hade åtskilliga andra ämbetsmän som dopvittnen.
 
Anneli, du ska få de två visitörer jag har i mina egna anteckningar ... och alla ev framtida sådana.
 
Mvh Klas

2013-05-27, 09:01
Svar #13

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-05-27, 17:47
Svar #14

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Listan som Stefan länkar till har jag ställt samman (Gavledraget har kopierat den från min tidigare webbplats). Jag har också information om alla tullare på listan (i vissa fall ganska mycket, i andra fall ganska lite - det varierar), vilket inte Gavledraget har.  
 
Listan har tidigare legat på en webbplats som inte längre fungerar. Av olika skäl har jag inte hunnit lägga ut den på min nya webbplats ännu. Om någon vill att jag skickar info om någon av tullarna på listan, mejla till tull[snabel-a]akha.se.
 
Hälsningar
Anneli

2013-06-04, 19:26
Svar #15

Gunilla T Smith

Anneli,
jag är intresserad av ett par tullare på din lista, mejlar direkt till dig.
Hälsningar
Gunilla

2013-06-07, 05:00
Svar #16

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Besökare har också en liten annan betydelse, för att kontrollera om kaffe och tobaks förbuden sköttes. De försökte provocera brott genom att de försökte köpa tobak och sedan blev det tingssak för olaga försäljning som jag hittat något exempel på. Dessa besökare fanns bara korta tider i bygderna och brukar i bästa fall finnas antecknade i nattvardslängderna men inte i husförhörslängderna.

2013-06-08, 14:51
Svar #17

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Betydelsen av besökare i det föregående inlägget stöds näppeligen av SAOB, därför torde det vara på sin plats med en specificering i tid och rum. Särskilt som det hävdas att något så kontroversiellt som brottsprovokation från myndighetsperson förekom. Jag har själv aldrig hört talas eller läst om sådant i domböckerna. Vad skulle syftet för övrigt vara ? Del i böterna ?
 
I mitt eget forskningsområde Jämtland/Härjedalen förekommer besökare/visitör som titel på fäder i födelsenotiser från 1703 till 1818. Samtliga dessa tillhörande tullstaten, var bosatta i landskapens västra delar i de socknar som gränsar till Norge. Bland dessa bofasta tjänstemän förekommer bl.a. Bengt Ekman i Funäsdalen och Tännäs. Hans son Jonas, född 1752, finns införd både i Tännäs och Ljusnedals ministerialböcker. Bengt tituleras där som visitör resp. besökare och jag har inte heller bland övriga tjänsteutövare funnit anledning tro annat än att båda benämningarna avser samma yrkeskategori. Att därifrån generalisera hur det förhölls sig i andra landsdelar låter sig inte alltid göras.

2013-06-10, 09:38
Svar #18

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Mina besökare arbetade för landtullarna och jag har bara stött på tobaksbesökare och åtminstone minst ett fall finns i Svärdsjö dombok. Nu minns jag inte året men det måste ha varit i slutet av 1600-talet eller början av 1700-talet (före 1725). Besökare finns antecknade i nattvardslängderna (ej scannade eller filmade) på 1740-talet (kanske även senare) och då bara 1-2 år i Svärdsjö. Sannolikt stationerade i (Över)Tänger (vintertull) och/eller Backa (sommartull). En tullstation som var Dalarnas största landtull för transporter till Falun norrifrån (Hälsingland, Jämtland och Norge) och med en tullnär och en medhjälpare.  
 
Jag har också hört tals om kaffebesökare men aldrig själv stött på det i någon urkund, men borde vara specifikt för städerna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna