ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utridare  (läst 1296 gånger)

2012-05-28, 17:28
läst 1296 gånger

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:56
    • Visa profil
Hej!
Jag har funnit en utridare, Per Kempe, i Hillabygget, Finja sn. Vad gjorde en utridare? Vad var det för yrke?
 
Hälsningar
Annette

2012-05-28, 20:38
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Resultat av googling:
 
Utridare  
Stadstjänare med uppsikt över landsköp, ridande tjänare, budbärare. (Anderö; Ordbok för släktforskare)  
Utridare var en tulltjänsteman under lanttullen i Visby. Denne hade bl.a. hand om tullen vid stadsportarna i Visby men hade också hand om flygande kontroller vid lanthamnarna, inte att förväxla med strandridarna som tillhörde sjötullen. (Egen)
 
Städerna fingo 1719 tillstånd att hålla beslagskarlar (och utridare), för att olaglig handel,  
i synnerhet s. k. landsköp, skulle kunna förekommas. (Nordisk familjebok)
 
Landsköp:
Yrkesmässig handel på landsbygden i äldre tid. För att skydda städernas ensamrätt till handel var landsköp förbjudet. Flera lättnader infördes under 1700-talet och alla hinder försvann i och med 1846 och 1864 års näringsfrihetslagstiftning.
Hälsar vänligen
Maud

2012-05-29, 20:39
Svar #2

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:56
    • Visa profil
Tack för informationen Maud.
 
Hälsningar
Annette

2012-05-29, 22:38
Svar #3

Utloggad Lars-Gunnar Sander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 00:54
    • Visa profil
Annette Fast!
Jag skulle nog snarare tro att din Per Kempe var utridare vid sjuderistaten Där svarade utridarna, vad jag har förstått, för produktionsplaneringen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna