ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Packhusman  (läst 478 gånger)

2003-01-13, 22:34
läst 478 gånger

Ann-Britt Osbäck

En släkting i Varberg i början av 1700-talet kallas för packhusman. Vad sysslade han med?

2003-01-14, 00:20
Svar #1

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Jag skulle tro att han var anställd vid tullen.  
 
Jag citerar ur boken Tullverket 1636-1986. En jubileumsbok (utgiven av Generaltullstyrelsen 1986):
 
Den lokala tullförvaltningens utveckling har under lång tid haft nära samband med den s k stapelstadsrätten. Endast städer som tillerkänts sådan kunde bedriva utrikesfart med egna fartyg (aktiv stapelrätt) och ta emot främmande köpmän i hemmahamnarna (passiv stapelrätt). För vissa städer kunde rätten vara inskränkt till en aktiv sådan. I varje stapelstad skulle en tullkammare finnas. (sid 78)
 
I stapelstäderna skulle det finnnas packhus och våginrättningar. Godset skulle föras in för tullbehandling i packhuset eller, beträffande vägbara partivaror, till vågen. (sid 124)
 
Varberg blev stapelstad i mitten av 1600-talet.
 
Exakt vad en packhusman gjorde vet jag inte, men det låter inte som någon högre tjänsteman. Kanske hjälpte han till med att lyfta, räkna och väga, kanske var han någon slags skrivare.
 
Möjligen kan någon på Tullmuseum ge bättre besked. Telefonnummer hittar du på www.tullverket.se.
Nere till höger där finns en länk som går till museet.
 
/Anneli

2003-01-16, 23:23
Svar #2

Ann-Britt Osbäck

Tack Anneli
Jag har kollat med Tullmuseum och det stämde som du skrev. Då jag frågade dig om packhusman glömde jag att skriva packhusman-borgare. Nu vet jag vad han sysslade med.
tack än en gång  
Ann-Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna