ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landtullsbesökare  (läst 999 gånger)

2004-02-07, 19:40
läst 999 gånger

Kerstin Lundin

Komminister Joseph Lagerström, född 1710, uppges vara son till landtullsbesökare Anders Lagerström. Vad var en landtullsbesökare?!

2004-02-07, 20:34
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Besökare vid landtullarna var tulltjänstemän som bl.a. undersökte olika förbud t.ex. förbud att sälja tobak trots förbud. Jag har hittat några sådana fall som har lett till tingsbehandling.
Besökare vara resande tulltjänstemän.
Landtullarna inrättades på 1620-talet och var kvar en bit in på 1800-talet (ca: 1830-40. Det var för transport av varor till städerna där det skulle betalas tull.
 
Hälsningar
Björn Engström

2004-02-08, 02:29
Svar #2

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Titta också under Yrken: Besökare och Yrken: Visiteur/Visitör här i Anbytarforum så kan du läsa mer.
 
Utrikes- och gränstullen kallades Stora sjötullen. Inrikestullen benämndes landtullen eller Lilla tullen och hade hand om förtullning av varor som fördes in i städerna precis som Björn skriver. Landtullen tillkom 1622 och upphörde 1810.
 
Om du vill läsa ännu mer om tull och tullare så har jag en litteraturlista på min hemsida: www.kallisti.se/anneli/boktips
 
Och Tullmuseum har lite grann om bland annat smuggling och sjötullen på sin hemsida:
http://www.tullverket.se/Modules/tullmuseum1/1008243784.html/
 
/Anneli

2014-05-10, 00:06
Svar #3

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg flyttades till Släktnamn » Övriga släkter - H » Heijkorn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna