ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kattunstryckare  (läst 1840 gånger)

2003-11-17, 08:16
läst 1840 gånger

Agneta Rydén

Har stött på detta i ett husförhör. Där står att mannen är kattunstryckerigesäll. Finns det någon som vet? Jag har aldrig hört talas om detta yrke
MVH Agneta

2003-11-17, 08:31
Svar #1

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Så här står det om kattun i Nordisk Familjebok, 3:e upplagan:
 
Kattun, ett tunt men tämligen tätt bomullstyg vävt som lärft samt glättat. Tryckes vanligen i brokiga färger (kattunstryckning) och var länge en av de förnämsta exportartiklarna från England, Frankrike och Schweiz till tropiska, transmarina länder.
 
Jöran Johansson

2003-11-17, 12:49
Svar #2

Jan Wallander

Hej!
Bland mina anor finns en kvinna som fick arbete på de Broens kattuntryckeri ute vid Sickla i Sthlm vid tiden omkring 1750. I det sammanhanget fick jag fram:
Johannes de Broen föddes omkring år 1670 i Holland. Han var verksam som kattunfabrikör i Holland och England, där Jonas Alströmer träffade honom under en av sina resor. Alströmer lyckades därvid övertala de Broen att, tillsammans med sin familj, flytta till Sverige. År 1722 flyttade man till Sverige och startade ett kattuntryckeri på Sicklahalvön i Stockholm. Efter Jan de Broens död 1739 övertogs driften av sönerna Johan, Abraham, Isak och Jacob.
 
Så visst fanns det kattuntryckerier i Sverige.
 
Mvh
Jan W

2003-11-17, 18:02
Svar #3

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
För den som är intresserad av kattuntryck kan jag rekommendera boken Kattuntryck, svenskt tygtryck 1720-1850 av Ingegerd Henschen.
Där finns mägder av uppgifter om både tryckare och kattuntryckerier

2003-11-17, 19:25
Svar #4

Agneta Rydén

Tack för alla svar jag fick MVH Agneta

2003-11-17, 23:29
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Om man uttalar kattun (bomull) med betoningen på första stavelsen hör man att det är samma ord som engelskans cotton. Ursprungligen kommer ordet från arabiskan, qoton.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna