ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trummakare  (läst 1653 gånger)

2000-10-09, 21:32
läst 1653 gånger

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Vad pysslade dessa med någon som vet.

2000-10-10, 10:06
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Kent
När och var var dessa yrkesmän i verksamhet? Om man tänker sig att en trumma är lika med en grövre rörledning. I gruvorna användes pipstockar som bestod av trästammar som urborrades och förstärktes med smidda ringar. Jag kan även tänka mig att man klöv eller sågade itu stocken på längden innan den urgröptes och sadan tätades med tjära och drev innan man satte ihop den med järnringarna.  
Extra grova trummor kunde tillverkas av laggar och ha en kolv som arbetade inuti.
Det har ju funnits en mängd smågruvor i landet som behövde länspumpas.
I Falun fanns vid sidan om Faluån något som kallades Trummbäcken. Den gick igenom själva staden och var bitvis överbygd.
Finns det andra svar som är bättre?
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-10-10, 13:51
Svar #2

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Torbjörn.
Jag vet bara att dessa skall ha varit verksamma i Nerke, Kumla, Svennevad. 17-1800-tal.
Hälsningar Kent.

2000-10-10, 16:20
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Kent
Brevens Bruk öster om sjön Sottern anlades som järnbruk redan på 1600-talet. Huruvida det finns några gruvor i trakten känner jag inte till men det brukar ju finnas gruvor i de flesta trakterna.  
Skog och lagom stor vattenkraft brukar vara de viktiga vid bruksetableringar, malmen transporterade man ofta långa sträckor liksom de färdiga produkterna.  
Enligt Historisk Atlas Skolupplaga fjärde upplagan sid 22 betecknas Breven och Skogaholm som större järnbruk omkring 1800. I en båge norr öster och söder om sjön Sottern anges finnas malmförande bergarter. Så nog fanns det gruvor i trakten.
Huvudbyggnaden vid Skogaholms herrgård (från mitten av 1700-talet) skall vara flyttad till Skansen.
Hälsningar från Torbjörn i Björklinge

2000-10-10, 21:34
Svar #4

Anders Lindkvist

Hej Kent, och alla andra!
 
Jag tror trummakaren tillverkade en helt annan sorts trummor, nämligen musikinstrumentet trumma. Det fanns i bytrummor i många byar för att sammankalla folket, men framför allt använde arm?n många trummor. De användes vid parader och marscher, men framför allt i samband med strid.
 
Sören Klingneus på Örebro Universitet har forskat om trummakare i Närke och kommit fram till att det var en stor verksamhet under stormaktstiden och in på 1700-talet. Han har skrivit i ett antal tidskrifter och böcker. Om jag inte minns helt fel skrev han ett kapitel i Örebro Läns Museums årsbok från Bergslag och Bondebygd i mitten av 1990-talet om trummakare.
 
Smidesbönder skulle man kunna titulera de flesta bönderna i Lerbäcks Bergslag (sydöstra Närke) under 1800-talet. I stort sett varje gård och torp hade en smedja där de smidde spik eller liar eller något annat. I Lerbäcks socken började det i samband med att de små masugnarna lades ner i början av 1800-talet. När inkomsten från bergshanteringen uteblev började de smida under vintern för att dryga ut brödfödan.
 
Hälsningar
Anders Lindkvist, Askersund

2000-10-11, 13:19
Svar #5

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Tack för upplysningarna!
Kent.

2003-03-18, 16:41
Svar #6

Henrik Hellström

Hej allihop.
Jag skulle väldigt gärna vilja veta mer om trumtraditionen i närke. Enligt Magnus Gustafsson, folkmusik professor samt forskare tror jag, har närke en gedigen tradition när det gäller rituella eller samankallande trumslingor. De trummor jag talar om är trätrummor i olika strorlekar som man förr spelade slingor på i byarna. Den traditionen finns inte på många andra ställen enlig Magnus. Om det är någon som vet någonting eller vet någon bok så skicka ett mail.
Tack.
Henrik Hellström, Kumla

2003-04-16, 16:08
Svar #7

Utloggad Lars Petersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 12:49
    • Visa profil
Hej alla och Henrik i Kumla.
När det gäller bytrummor i f a Närke  så har jag under förra året drivit ett projekt om just bytrummor. Just nu pågår det en utställning om bytrummor på Örebro läns museum som redovisar en del av resultaten av projektet. Jag hoppas jag ska hinna skriva mer utförligt om bytrummor under senare delen av våren.  
Jag är nyfiken på om det kan finnas någon namngiven trummakare som var verksam efter den militära tillverkningen. Alltså efter 1795. De bytrummor som jag inventerat har inte kunnat gå att härleda till någon specifik tillverkare.
Vänliga hälsningar
Lars Petersson
Slöjdkonsulent i Örebro län

2012-02-18, 12:15
Svar #8

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Rubriken, som tidigare hette Smidesbönder och trummakare, har idag flyttats hit från Yrken » Övrigt och döpts om till Trummakare eftersom den främst handlar om detta yrke.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna