ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tjärubotare / Tjärebotare  (läst 624 gånger)

2012-05-30, 19:44
läst 624 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Vad är en en tjärubotare ibland stavas det tjärebotare.
 
Förekommer på 1700-talet i Döderhult.
 
MVH
 
Sam Blixt

2012-05-30, 21:52
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Hej Sam!
 
Detta låter onekligen som ett yrke, så det kan hända att jag får be Moderator Yrken (alltså jag själv ) att stjäla denna diskussion sedan.
 
Jag kikade direkt i den eminenta Svenska Akademiens Ordbok, och där fanns botare med, dock ingen förklaring som kändes logisk i samband med tjära. Däremot hade jag hört talas om -butare, så jag letade fram but i SAOB, ett ord som ska vara en svensk dialektal variant av tjock klabb, klump. En avledning av detta ord visade sig vara butare, som enligt SAOB (när det har med tegel att göra) är en arbetare som slår det fyrkantiga taktegelämnet eller buten, tills det erhåller storleken af en taktegelpanna (exempel från 1860).
 
Skulle man kunna tänka sig att en tjärubutare är en person som samlar ihop klumpar av tjära? Tyvärr kan jag inte särskilt mycket om tjärutillverkning, men någon annan kanske vet bättre?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-05-30, 22:44
Svar #2

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4527
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 17:51
    • Visa profil
Har ingen aning egentligen, men det skulle kunna vara en som sågar till trästyckena som skall ligga i milan...
 
Leif

2012-05-31, 16:34
Svar #3

Bengt-Arne Andersson

Tack för tipset. Jag håller på att titta lite närmre på Kompersmåla bruk. Där är en hel del som jag inte lyckats tyda ännu men det brukar gå lättare om man vet vad man letar efter  
Där fanns bl.a. beckkokeri (förädling av tjära) och jag tror mig ha hittat en Beckare bland personalen där.
Med sådan verksamhet borde där finnas en tjärebutare någon stans i närheten.
 
Skulle man kunna göra en tråd Bruksyrken el. likn. ?

2012-06-03, 17:40
Svar #4

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hela rubriken har idag flyttats hit från Språk, ord och namn » Äldre ord och uttryck.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna