ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tjänarinna  (läst 3050 gånger)

2006-04-24, 08:43
läst 3050 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Min svärmor står som tjänarinna vid giftermålet 1933.
 
Jag misstänker att det var det samma som hembiträde eller jungfru, en titel som kanske användes bara för de som arbetade i hemmen i städerna. Jag tror att hon bodde i Sundsvall då.
 
Hur vanlig var denna yrkesbenämning? Var det en titel som fanns före hembiträde?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-04-24, 11:38
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
I Björklinge(C) församlingsbok 1927-1931 hittar man inga pigor eller drängar. Vare sig bland bondgårdar, herrgårdar, prästgården eller små tätorter. Var man inget specifikt så var man tjänarinna eller arbetare.

2006-04-24, 12:12
Svar #2

Patrik Larsson

Hej Ann-Marie!
Jag har hittat på flera ställen i bygdeforskningen att man på 1910-talet många gånger har strukit över piga och skrivit dit tjänarinna istället. På samma sätt har man ändrat dräng och skrivit dit arbetare istället.
 
Så det kan ju ha varit så att man ändrat anställningsformen på något sätt än de tidigare dräng och pigarbetet.

2006-04-24, 12:41
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Så tjänarinna det kunde man även vara på en bondgård, om jag förstått saken rätt?
 
1920 så har min farmors far, som var änkeman då, sin svägerska som hjälp. Hon står som Husa. Samtidigt på annan ort har min farfars far, som också var änkeman sin syster som hjälp. Hon står som hushållerska. Var det någon skillnad på dessa titlar tjänarinna, hushållerska och husa?
 
En underlig sak som jag stött på 1920 och det är på Norrbyskär, Hörnefors, Västerbotten, nämligen att en sågverksarbetares hustru står som Hustru hushållerska. Det finns en annan familj, där det står likadant, men där är jag osäker, för det är inte hustruns namn. Antingen har han gift om sig och hon tituleras hustru hushållerska eller så har jag läst fel. Det kanske bara ska vara hushållerska där. Har någon stött på detta?
Ann-Mari Bäckman

2006-04-24, 22:40
Svar #4

Patrik Larsson

De ställen jag stött på detta är inne i samhällen och inte ute på bongårdar. Så det är väl en form av finare pigor skulle jag tro.
 
Jag har också stött på hushållerska men är ingen släktforskare av högre rang. Flertal gånger har jag dock stött på hushållerska både som rent yrke och som ett begrepp för det vi idag troligen skulle benämna samboförhålanden.
 
En del hushållerskor har nog börjat som ren hushållerska och sedan gift sig och blivit hustru.
I de fall som du tar upp kan hon ju vara just detta. Men hon kan ju lika väl ha anställning som hushållerska någonstans på skäret. Eller ha folk som bodde inneboende hos sig. Det var ju vanligt att man hyrde ut delar av sin bostad till arbetare utan egen bostad.
Kempe var ju dock en föregångsman och byggde små kök för att föhindra detta på skäret, men det förekom.
 
Men detta är väl mest hypoteser, men kanske en ledtråd.

2006-04-24, 23:08
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Patrik! Det där med dina funderingar om hushållerska på skäret, det verkar rimligt, tycker jag. När barnen flyttat och hushållet blev mindre, så kanske man kunde husera vecko-arbetarna, de som bodde på fastlandet.
 
Att en hushållerska kunde motsvara dagens sambo, kan väl också kanske stämma i vissa fall. Det är ju svårt att veta egentligen vad de kunde ha för förhållande. Min morfars bror levde ihop med en kvinna från granngården utan att de var gifta (mycket ovanligt på den tiden), men jag har aldrig kollat vilken titel hon hade i det hushållet.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2012-07-15, 09:36
Svar #6

Utloggad Janåke Gestblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2023-07-09, 17:35
    • Visa profil
    • www.gestblom.se/tjocka.php
I Helgarö 1901-1910 hittar jag en hemmansägare som har både tjänarinnor och pigor, vilket antyder att arbetsuppgifterna på något sätt var olika.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna