ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tivoli, tivoliidkare, tivoliägare, tivoliartist  (läst 2168 gånger)

2007-08-16, 16:10
läst 2168 gånger

Utloggad Irene Vesterberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2016-12-02, 15:27
    • Visa profil
Hej Richard och Sonny
Jag har en hälsning från Monica Bergman,hon kommer att ta kontakt med er när hon får sin dator inkopplad.
Hälsning Irene Vesterberg

2007-08-16, 16:17
Svar #1

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Till Irene och Monica
 
Tackar så länge. Den som väntar på något gott väntar aldrig förgäves!
 
Richard
(talar förmodligen även för Sonny!)

2007-08-18, 16:10
Svar #2

Sonny Andersson

Ja du har rätt Richard, har skrivit till dej på mejlen. Lär väl även vara släkt med dej Irene på något vis. Vi väntar, och vi hörs. Tack. Sonny

2007-08-26, 19:51
Svar #3

Utloggad Monica.m.bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2012-09-16, 17:51
    • Visa profil
Hej.
Nu har jag fått min dator kopplad efter det att jag har flyttat.
Jag har hittat några kartonger efter min mamma som har stått i femton år sedan hon gick bort. Med en del kort och tidningsartiklar, från Lauritz Altenburg Norrland, mina morföräldrar mina föräldrar samt även på min moster och även Hjalmar Wickman.Jag ska gå igenom detta och se om det är något som passar dig Richard. Vi kan höras genom meijl senare.
Du Sonny din pappa Rune känner jag för min avlidna man Arne och han var kusiner. Mvh/monica

2009-05-13, 04:04
Svar #4

Utloggad Lena Bäckstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-05-22, 05:19
    • Visa profil
Hej på Er alla, och Richard Brun.
Jag är ny här på forumet. Efter ett oväntat samtal i helgen, som följdes av fler, är det stor chans att jag också är ättling till cirkussläkten via min mamma. Min morfar kallades Ammanotti Eriksson och var gift med Ida Viktoria Eriksson (flicknamn Lindkvist)som var född 1898-11-08 i Vännäs. De bodde i Vännäsby där även min mamma Gunborg är född. Om allt stämmer så ska Karl Severin Eriksson vara min morfarsfar.
 
Mamma pratade inte så mycket om släkten av olika orsaker. Sedan vi talades vid Richard så har jag försökt att dra mig till minnes hur hon sa och vilka ord hon använde och det jag starkt minns är detta (hennes egna ord nu): Pappas syster kunde gå på lina, min faster alltså. Sedan berättade hon lite om hennes farföräldrar och när jag frågade vad hennes farfar hette sa hon bara namnet Severin. När jag ville veta mer så ville hon inte längre prata om det.
 
Mamma hade syskon som dog när de var mycket små, en ska heta Adil och den andra Gunhild. Mamma var barn nummer tre av tre. Efter att mormor Ida dött tog mamma sitt pick och pack och flyttade ned till Göteborg där hon sedermera träffade min pappa, på Liseberg.
 
Efter lite letande på nätet så hittade jag denna information:  
Karl Adil Georg
Född: 1924-05-26 i Nordmaling, Nordmaling
Far: Okänd
Mor: Ida Viktoria Lindkvist Född: i Vännäs
 
samt denna:
http://www.sikhallan.se/
Ida Viktoria * 1898-11-08 Vännäs
 
Jag har även varit i kontakt med pastors i såväl Vännäsby som Lycksele då mormor lär ligga begraven i Lycksele. Tyvärr så kunde vi inte hitta några gravrätter på någon av dem, troligtvis för att ingen har gjort anspråk på det under de sista 25 åren, så det är sannolikt att gravarna har blivit omgrävda. Vid en kontroll om morfar så fanns han inte heller bokförd. Emellertid talade jag med landsarkivet idag och de ska rota fram uppgifterna utifrån mamma och sedan hennes föräldrar och farföräldrar - förhoppningsvis kan jag lämna mer information då. Lycksele ska också rota lite grann. Jag har bett att förutom mail även få det dokumenterat på papper.
 
Jag har en fundering, det ser ut som om mormor inte var gift när hon fick Karl Georg Adil, det står ju fader okänd samt hennes flicknamn. Jag undrar naturligtvis då om Ammanotti också är far till honom och att de fick Karl Adil Georg innan de gifte sig eller om Adil har en annan pappa? Om det är samma sak med Gunhild kan jag inte svara på. Tyvärr är mamma så sjuk idag att jag inte längre kan få fram någon mer information, men jag ska försöka när jag träffar henne nästa gång.
 
mvh/Lena Bäckstedt

2009-05-13, 19:15
Svar #5

Utloggad Lena Bäckstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-05-22, 05:19
    • Visa profil
Hej igen,
idag fick jag mer information med posten. Med hänvisning till mitt föregående inlägg så tror jag att en del frågetecken har rätats ut. Ida Viktoria Eriksson, född Lindkvist född 1898-11-08 i Lycksele församling gifte sig med Adil Amanotti Engelbrekt Eriksson, född 1899-08-19 (här ställer jag mig frågande då jag även fått uppgiften 1899-01-06) i Ålem församling. Död 1941-06-04 i Vännäs församling. Ida och Amanotti gifte sig 1929-03-18.
 
Det finns två barn registrerade på dem som äkta makar.
 
Barn 1 hette Gunhild Viktoria, född 1928-07-23 i Skellefetå församling. Död 1929-05-08 i Vännäs församling.
Barn 2 är då min mamma Gunborg Viktoria, född 1931-03-10 i Vännäs församling. Hon lever fortfarande.
 
Beträffande deras storebror Karl Adil Georg, född 1924-05-26 i Nordmaling, Nordmaling
Far: Okänd
Mor: Ida Viktoria Lindkvist Född: i Vännäs  
 
Så bokfördes troligen aldrig fadern då Karl Adil Georg var utomäktenskaplig.
 
Detta överensstämmer med vad jag har fått berättat från mamma.

2010-02-10, 17:37
Svar #6

Utloggad Vajli Karlsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-02-23, 20:09
    • Visa profil
hej min mofar mor matilda ska ha varit lindansös på cirkus hertzberg i början av 1900 matilda var dotter till karlmagnus karlsson å lovisa johansdotter qvistberg är det nån som vet nåt om dette eller var man kan söka hör aav er genom mejl tack!

2010-08-15, 17:29
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Jules Fredriksson, tivoliägare i Gävle förekommer här.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-08-17, 15:43
Svar #8

Björn-Åke Petersson

Lindansare
 
Från Karlskrona Rådstugurätts protokoll den 28 oktober 1786
 
Upplästes högtärade landshövdingeämbetets ankomna brev 1. Av den 24 i denna månad med anmodan, att hos [color=119911]lindansaren Lindskog [/color] när han hit kommer utsöka 2 rd till arbetshuset i Linköping och 32 sk böter efter Norrköpings stads Kämnärsrätts utslag, varom vice fiskalen Linnelöf får befallning
 
(Meddelandet ändrat av Kallinge 2010-08-17 15:44)

2014-02-22, 11:13
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En något märklig fråga baserad på en muntlig berättelse sedan 1800-talet. Känner någon till en cirkusartist (akrobat och knivkastare) i slutet av 1800-talet som kallades Bläcköga ? Han var efter ett bråk enögd och reste ihop med en kvinna som hette Emilie, vars make ska ha ingått i förenämndas akrobatgrupp men efter en olycka i manégen avlidit. Bläcköga ska efter bråk ha blivit fängslad men rymt. Han och Emilie ska sedan ha rest ihop och hållit sig undan polismyndigheten. Under denna deras flykt kom de till den lilla byn Älmhult i Småland där de fick skydd och husrum. Efter en tid på orten fortsatte de och ska så småningom ha hamnat i Köpenhamn (vilket Altenburgarna senare ska ha berättat). Bläcköga och hans kvinna efterlämnade ett gott minne efter sig. Går dessa levnadsöden att identifiera till namn och tid ?

2014-02-22, 13:28
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil

2014-02-22, 13:32
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
En mycket grov gissning på Emelie och hennes man:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterbla de&task=viewRegisterblad&id=1892930&searchname=polit_adv

2014-02-22, 22:04
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack Chris, kunde det bara gå att bekräfta öknamnet med en existerande akrobat/knivkastare. Det rör sig om muntlig tradering som helt klart innehåller sanningsstoff.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna