ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 31 juli, 2007  (läst 3930 gånger)

2007-01-17, 11:21
läst 3930 gånger

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
TIVOLIFORSKARE
 
Efter moget övervägande och samtal mellan flera intresserade försöker vi nu starta denna diskussion om tivoliyrket. Yrket är ju ett entreprenörsyrke, så gränsen mellan yrke och företag är knappast skarp. Man kan hitta material kring tivoliyrken även under diskussionen Cirkusdirektör och Särskilda forskningsområden: Resandesläkter och under Övriga ämnen.
 
Men det är nog bra att rena tivolifrågor hamnar här.
 
Jag tänkte börja diskussionen med en efterlysning:
 
Alla upplysningar som kan kasta ljus över företaget Lindgrens Tivoli emotses tacksamt, inte bara av undertecknad utan också av andra tivoliforskare.
 
Richard Brun

2007-01-17, 14:52
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Richard
Jag tittade i den stora referensen Cirkus i Sverige av Per Arne Wåhlberg. Jag fann inget där, har han missat det? Med Googles och nätet fick jag 108 träffar med sökningen Lindgrens Tivoli. Många mycket givande innehållsmässigt, tivoliet höll tydligen till en viss del på Gotland?
Jan-Christer

2007-01-18, 00:01
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Per Arne Wåhlberg har skrivit en uppföljare till sitt stora verk om cirkus.
 
  Inte bara glitter- : möten med cirkusartister / Per Arne Wåhlberg  
förlag/år:   Stockholm : Carlsson, 2005 (Kristianstad : Kristianstads boktryckeri)  
omfång:   359, [1] s. : ill. ; 25 cm  
ISBN:   91-7203-661-3 (inb.)

2007-01-18, 07:58
Svar #3

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Det är ett utmärkt initiativ!
 
Tänk om man kunde hjälpas åt med en databas över personer som på något sätt varit engagerade som tivoliägare och artister.
 
De stora och välkända cirkusfamiljernas historia är väl beskriven av både Per Arne Wåhlberg och Anders Enevig, men om de otaliga mindre vet man mycket lite. Cirkusmuseerna i Sverige och Danmark har inte heller ett överflöd på uppgifter för tiden före 1930 - talet.
 
Kanske det i så fall vore möjligt att kartlägga vilka företag, som turnerat på olika platser. Därefter borde man ha lättare att söka enskilda personer som till exempel mina farföräldrars cirkusverksamhet i början av 1900 - talet.
 
Torsten Bäck

2007-01-18, 09:49
Svar #4

Utloggad Irene Vesterberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2016-12-02, 15:27
    • Visa profil
Hej på er
Erik Alfrid Arnold Friberg f 1875 Örebro,han står som hästhandlare och karusellägare.lika son hans sonen Johan Fritiof Arnold Friberg f 1905 Flen,står som tivoliägare.
Gick tivolit i arv till flera generationer.
Det finns säkert många som sitter inne med vetskap,berätta!
Med hälsning Irene Vesterberg

2007-01-18, 10:12
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tycker det var ett bra initiativ av Richard att göra en egen rubrik av Tivoliägare.
 
Jag har tidigare tagit upp namnet Hertzberg, som min mamma ofta nämnde om. Jag misstänker att han var en Tivoliägare, som återkom regelbundet till hennes hemtrakter i Anundsjö, Ångermanland i slutet på 1930-talet.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-01-18, 18:48
Svar #6

Carina Jonsson

Ja, Johan Hertzberg var tivoliägare. Hans son Angelo står som skjutbaneägare.
 
Det skulle vara roligt Ann-Marie, om du kunde berätta vad din mamma berättade för dig om Hertzberg. Johan var min morfars far.
 
Mvh
Carina

2007-01-18, 19:20
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Carina!
 
Eftersom hon berättade om denne Hertzberg flera gånger, så måste det ju ha betytt något särskilt. Tyvärr minns jag inte i vilket sammanhang hon nämnde honom, men det var då inget negativt som jag minns det. Kanske var det så att hon ställde upp och hjälpte till med något och tjänade sig en slant på det. När var Johan född? Min faster som är född 1932, borde väl ha kommit ihåg honom. Jag ska fråga henne.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-01-18, 19:31
Svar #8

Eivor Gran

Tivoli Gröna Lund ägdes ju utav en fam Lindgren,fanns det släktskap dem och Lindgrens tivoli ?

2007-01-18, 21:50
Svar #9

Carina Jonsson

Ann-Mari!
 
Johan Hertzberg föddes 1869 och dog 1946.
 
Mvh
Carina

2007-01-18, 22:24
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carina!
 
Min mamma flyttade 1945 från sin hemby, så tiden verkar ju stämma. Det beror på när han var verksam?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-01-19, 11:34
Svar #11

Utloggad Monica.m.bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2012-09-16, 17:51
    • Visa profil
Hej alla.
Det är bra richard att du har tagit upp detta ämne eftersom det försvinner mer och mer.Det har funnits mycket små tivolin men i regel kom dom från samma släkten. Hertzbergarna nästan alla av dom äldre generationerna hade små tivolin som dom reste med i samband med föreställningar utav familjemedlemmar så hade dom upprädande. Så var det även med schultz och Alltenburgs. Det fanns även andra men i regel så fanns det ett samband.
Dom yngre vet inte så mycket, tråkigt nog.Det är bra att någon försöker att driva vidare.
 
Hälsningar Monica

2007-01-19, 11:39
Svar #12

Nina Erlandsson

Hej!
Det fanns också en cirkus som hette Cirkus Svea, som drevs av släktingar till mig mellan 1910-1940 talet, familjen som drev denna hette Eriksson
 
Nina

2007-01-19, 12:07
Svar #13

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Till Eivor Gran
 
Lite tidigare utforskning har visat att det inte finns något tydligt samband mellan Gröna Lund- familjen Lindgren och Lindgrens Tivoli. Det finns minst tre relativt oberoende (som man tror) resandefamiljer Lindgren. Innehavaren av Lindgrens Tivoli Johan Alfred Lindgren (kallad Gotlands-Lindgren) och hans söner (i synnerhet Axel Torvald* Lindgren, den urstarke) tillhörde familjen Lindgren (Närke). Den familj Lindgren som under lång tid varit innehavare av Gröna Lund härstammar från annat håll.
 
Tivoliägaren Johan August Lindgren från Gävle drev i början av 1900-talet ett ambulerande tivoli men startade 1924 (tror jag) Nöjesfältet på Djurgården i Stockholm mittemot Gröna Lund (innehavare av Gröna Lund var famljen Schuldtheiss-Nilsson). Johan August Lindgren hade också en ledande roll i Sveriges Tivoliägareförening som bildades ungefär samtidigt. 1940 skedde en äktenskapsallians mellan arvtagarna till de respektive konkurrerande nöjesfälten vid Allmänna Gränd på Djurgården. Ninni Nilsson (sondotter till Gröna Lunds grundare Jacob Schuldtheiss) gifte sig med John Lindgren (son till Nöjesfältets grundare Johan August Lindgren). Som en följd av detta nedlades Nöjesfältet mot slutet av 1950-talet och John Lindgren och Ninni Lindgren drev Gröna Lund vidare. John Lindgren blev med tiden dess VD.
 
hälsningar Richard

2007-01-19, 12:27
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Nina!
 
Det finns en särskild rubrik för cirkusartister/cirkusdirektörer under yrken. Jag har för mig att cirkus Svea har nämnts där.
 
Angående Hertzberg, så finns bland min mammas kort ett en snygg atletisk kille i någon slags brottardräkt/gymnast. Jag misstänker att fotot kan vara från 30-40-talet. Han verkar vara cendr?. Undrar om han uppträdde på detta tivoli? När det blir okej att lägga in fotot här, kommer jag att göra det. Nu kan det ju vara risk att han lever.
 
Jag har något minne av ett tivoli, som hette något i stil med Björkmans, som turnerade i Umeå på 50-talet och början på 60. Är det någon som känner till det?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-01-19, 12:33
Svar #15

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Till Ann-Marie Bäckman
 
Björkmans Nöjesfält AB är fortfarande aktivt, med säte i Arboga. Se deras hemsida för ytterligare information:
 
www.bjorkmans.com
 
Richad

2007-01-19, 13:20
Svar #16

Utloggad Monica.m.bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2012-09-16, 17:51
    • Visa profil
Hej igen
 
Viken släkt relation har du till circus Svea Nina
Dom som drev den cirkusen var av cirkkussläkt. Augusta Hertzberg Eriksson/ Axel Eriksson Eisfeld. Erikssons familjer drev även tivoli i Göteborgs trakten alltså syskon till Axel. Augustas syskon  och syskonbarn en del drev också tivoli.  
 
Hej Monica

2007-03-11, 12:30
Svar #17

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej alla !!
 
Är det någon som vet om något foto från Cirkus Svea. Eller andra informationer om cirkusens verksamhet.
 
Richard Brun

2007-03-11, 14:53
Svar #18

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Till Nina Erlandsson och Monica Bergman samt övriga intesserade av Eriksson, Eisfeldt och Cirkus Svea, mfl.......
 
Jag håller på att försöka kartlägga en gren av familjen Eriksson (tillsammans med Ann-Charlotte Eriksson) som utgår från Karl Severin Eriksson (mot nutiden) - bror till Axel Eriksson - och jag vill gärna ha kontakt med alla som har kunskaper om Eriksson-familjens cirkusverksamhet.
 
Jag är också intresserad av Nina Erlandssons släktskap med Cirkus Svea - gänget.
 
Richard Brun

2007-03-15, 12:16
Svar #19

Utloggad Monica.m.bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2012-09-16, 17:51
    • Visa profil
Hej Rickard.
Jag har lite kort av cirkus Svea och Axel Eriksson samt hans fru Augusta Hertzberg. Min svärmor var en dotter till Axel Eriksson. Jag har även kort på en del av barnen i kostym. Jag är själv en Hertzbergare då min mormor Carola och Augusta var syskon. Så mina barn är dubbelsläkt med Hertzberg och Eisfeldt.
Hör av dig.
mvh/Monica Bergman

2007-03-16, 08:52
Svar #20

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Hej Monica
 
Du har tydligen en del cirkusfoton och kanske Du också känner till cirkusverksamheten från början av 1900 - talet.  
 
Har Du möjligen sett någon bild på David Bäck och Olga Hansen?
De var verksamma ca 1905 - 1920.
Ingen av dem kom dock från någon cirkussläkt och jag vet inte, hur de kom att intressera sig för detta yrke.
 
Torsten

2007-03-16, 12:07
Svar #21

Utloggad Monica.m.bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2012-09-16, 17:51
    • Visa profil
Hej Torsten.
Jag har några kort av artister, men tyvärr står det inga namn. Det är av min mormors kort. Dom hade själva cirkus i början av 1900 talet men den brann 1919 på järnvägen.
Ett litet tips Grönan har haft kort på gamla artister som har jobbat där. Vi har hittat vår familj där för några år sedan. Men nu vet man inte eftersom det inte är samma ägare.Jag har en låda som jag ska gå igenom vid tillfälle. Får se om jag hittar något. Min mamma talade ofta om att hon skulle skriva en bok men tyvärr blev det aldrig av utav olika orsaker. Men den hade blivit värdefull för oss som nu håller på att söka våra rötter.
Är det något så hör av dig.
mvh/Monica

2007-03-16, 20:02
Svar #22

jennica holstensson

hej, jag heter Jennica Holstensson, jag skulle vilja veta om man kan hitta gamla tidningsartiklar om Brazil Jack, min morfar Felix Krafft var Starke Adolf där på 20-talet.

2007-07-30, 14:56
Svar #23

Sonny Andersson

Till Monica Bergman eller nån av er andra på den här sidan. Jag är son till Rune Andersson. Som i sin tur är son till Dagmar Andersson, och dotter till Axel och Augusta. Vi har med ljus och lykta sökt efter nåt matnyttigt om Cirkus Svea. Låter jättespännande och pappa Rune vart exalterad. Ta gärna kontakt. Sonny

2007-07-30, 17:24
Svar #24

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej Sonny Andersson
 
Jag heter Richard Brun (Göteborg) och är avkomling till Axel Erikssons moster Bertha Torhilda Wilhelmina Henriette Eisfeldt. Jag försöker tillsammans med Ann-Charlotte Eriksson (Offerdal, Jämtland) att kartlägga släkten Eisfeldt-Eriksson. Ann-Charlotte härstammar från Axel Erikssons bror Karl Severin Eriksson. Vi har ju kommit en bit på vägen, men vill ju gärna koppla ihop de olika grenarna, inklusive Dagmar och hennes avkomlingar (av vilka du tycks vara en). Cirkus Sveas historia verkar vara höljd i dunkel. En fråga man kan ställa sig är om den cirkus som kring 1910 Axel Erikssons mor (Ingeborg Eleonora Sofia Vilhelmina Eisfeldt) drev som änka efter sin make gymnastikern (akrobat och torparson) Johan Abraham Eriksson (far till Axel E.) under namnet Cirkus Leonard är identisk med Cirkus Svea. Eller hade familjen Eriksson två cirkusar i början av 1900-talet ? Jag har ingen aning om hur mycket du har forskat fram om Eriksson och Eisfeldt, men om du är intresserad av att få tillsänt mina och Ann-Charlottes resultat (främst ett stort släktschema) så får du vara vänlig att ge mig din postadress så kan jag skicka en del av detta. Jag är självklart mycket intresserad av alla upplysningar om Dagmars syskon och efterkommande.
 
Richard
Standargatan 1A, 414 61 Göteborg

2007-07-30, 17:45
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Richard!
 
Tack för det svar du gav mig i början av året om Björkmans tivoli! Bättre sent än aldrig! :-)
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-07-30, 19:13
Svar #26

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej Monica Begrman
 
Du skrev redan 15 mars i år (på anbytarforum/Tivoli) att du hade några bilder föreställande - eller med anknytning till - Cirkus Svea, Axel Eriksson och Augusta Hertzberg. Det är mycket förargligt att jag inte hört av mig förrän nu. Men det gör jag nu i alla fall.
 
Jag och Ann-Charlotte Eriksson (i Offerdal, Jämtland) är verkligen mycket intresserade att se några spår av denna cirkus. Ann-Charlottes  farfars far Karl Severin Eriksson var ju bror till Augusta Hertzbergs make Axel Eriksson. Axels och Karl Severins mor Ingeborg Eleonora Sofia Vilhelmina Eisfeldt drev som änka på 1910-talet en liten cirkus kallad Cirkus Leonard. Kan detta ha varit ett tidigare namn på Cirkus Svea ? Jag har hittat några uppgifter om Cirkus Leonard i en polisrapport från Strömstad.
 
Men som sagt, de där bilderna av Cirkus Svea mm. hägrar....
 
hälsningar
Richard Brun
Standargatan 1A, 414 61 Göteborg

2007-07-31, 14:31
Svar #27

Sonny Andersson

Till Richard Brun.... Tack så jättemycket. Och det var kul att du hörde av dej så snabbt. Pappa Rune blir säkert jättelycklig. Just nu är han nog lite knackig på det här med datorer, men jag ske hjälpa honom. Och jag tror, sag säger tror att han har tillgång till bilder från, cirkuse och sina morföräldrar Axel och Augusta. Kanske också från Cirkus Svea. ( Och svärdslukaren Hjalmar) Min farfar gifte sej med Dagmar som var dotter till Axel och Augusta. Vi lär nog höras snart igen. Tack igen. Sonny.

2007-07-31, 15:01
Svar #28

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej Sonny ! Hej släkting !
Hoppas jag snart får höra mer från dig. Här kan du se vårat släktskapsförhållande !  
 
Friedrich Eisfeldt från staden Ellrich i Th?ringen, Tyskland (akrobat)
 
Friedrichs dotter:
Bertha* Torhilda Wilhelmina Henriette Eisfeldt (cirkuskvinna, syster till Ingeborg Eleonora Sofia Vilhelmina Eisfeldt, cirkusdirektris - som är mor till cirkusdirektör Axel Eriksson och Karl Severin Eriksson, Ann-Charlotte Erikssons farfars far)
 
Berthas dotter:
Elin Betty* Isidoria Melmblom (lindanserska)
 
Bettys son:
Ivan* Anton Konstantin Brun
 
Ivans son:
Richard* Leonard Brun
 
Alltså: min farmor (Betty) var kusin med Axel Eriksson, din farmors far. Med andra ord: jag och din far är fyrmänningar och du och jag är 4 1/2 - männingar ! Ann-Charlotte Eriksson och du är 5-männingar.
 
Richard

2007-07-31, 18:21
Svar #29

Sonny Andersson

Hej igen Richard min 4 1/2-männing. Tack igen för det snabba svaret. Pratade just med min pappa, han var inte  på hugget  just i eftermiddag. Men han kommer säkert att bli eld & lågor. Dessutom borde väl vi vara  släkt i släkt  med Monica Bergman. Min pappa tror att han vet vem det är. Det skulle vara jättekul om vi kunde byta lite fakta.
Min pappa heter Rune Andersson, och vi bor som sagt i Uppsala. Hans telefonnummer är: 018-468074. Jag heter Sonny Andersson och bor: Lagerlöfsgatan 18. 754 26 Uppsala. Telefon: 018-255541 eller 0706-507838. Vi lär höras. Sonny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna