ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Timmerman  (läst 3214 gånger)

2003-01-29, 16:10
läst 3214 gånger

Birgitta G

Hej  
Är det någon som vet vad en invent.Timmerman sysslade med?
Han var förmodligen verksam i slutet på 1700-talet och en bit in på 1800-talet.
Han stod skriven i Ameralitetsförsaml.Karlskrona
 
Tack på förhand.
Mvh Birgitta

2003-01-29, 22:05
Svar #1

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Birgitta! Timmermännen var hantverkare som arbetade i trä. Det kunde röra sig om hus- eller båtbyggen men också om tillverkning av broar eller trappor.  
 
De militära timmermännen är en sak för sig. Sådana fanns både vid arm?n och inom flottan.  
 
I Karlskrona fanns örlogsvarv och då passar det bra med en timmerman som var skriven i Amiralitetsförsamlingen. Församlingen bestod av flottans folk jämte familjer.
 
Timmermännen vid arm?n räknades som militärer. Så var det inte beträffande flottans. Åtminstone vid 1800-talets mitt var dessa civilanställda.  
 
Arm?ns timmermän följde sitt regemente i fält (brobyggen m.m.). Något motsvarande gällde troligen ej för yrkesbröderna inom örlogsflottan.
 
Ordet invent. är gåtfullt. Kanske det står för inventarie och syftar på en timmerman som sysslade med att göra inventarier, ett göra som gränsade till - eller motsvarade - en snickares arbetsuppgifter.
 
Bengt

2003-01-31, 11:16
Svar #2

Birgitta G

Hej Bengt.
Tack för dina detajerande uppgifter det var intressant att läsa om vad timmermännen kunde syssla med.Den här mannen var nog anställd på Örlogsvarvet.Enl släkten skulle det finnas någon långt tillbaka som hade tillverkat Galionsfigurer.
Inte vet jag om titeln bildhuggare fanns kan en timmerman även ha sysslat med detta hantverk? Han hade en son som sedan blev underkonstapel och flaggjunkare även han tillhörde amiralitesförsamlingen i Karlskrona.
/Birgitta

2003-02-04, 09:31
Svar #3

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Birgitta! Den typ av hantverkare som du syftar på stod konstnärerna nära. Åtminstone under 1800-talet användes termen ornamentsbilhuggare för stuckatörer som prydde husen.
 
Vi kan utesluta tanken att någon hölls anställd enbart för galjonsfigurernas skull. Två rimliga förklaringar till att dessa överhuvud taget kunde åstadkommas ligger nära till hands.
 
1. Konstnärligt lagd timmerman utförde figuren.
 
2. Figuren beställdes utifrån av någon            bildhuggare som arbetade i trä.
 
Skulle jag våga en gissning blir det den att varvsamiralen gärna såg, att någon av de egna timmermännen fick uppdraget.
 
Om invent. timmerman nu verkligen skulle betyda något i stil med inventarietimmerman blir det intressant. Vi skulle då ha att göra med en timmerman som inte grovjobbade utan arbetade med tillverkning av skeppets inventarier. En timmerman av denna art kanske kunde få ta hand om utsmyckningarna, av vilka naturligtvis galjonsfigurerna var särskilt krävande.
 
Bengt

2003-02-27, 10:51
Svar #4

Utloggad Kia Wahlsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2017-01-31, 10:26
    • Visa profil
Timmerman, båtsman i Viksjö, Västernorrland var Carl Gustaf Backström (eller Bäckström) Wikström, född 1813 i Stockholm. Jag har problem att hitta honom i födelseböckerna för Stockholms församlingar. Vet någon om det finns anledning att misstänka att han lärt sig till timmerman av sin far innan han blir båtsman (vilket var 1832; då får han också namnet Wikström), eller var det timmermanssysslan något som hängde ihop med roten? Jag är glad för alla tips jag kan få inom detta för mig ganska okända område!

2003-05-16, 07:38
Svar #5

Lenah Hedin

Undrar över stadstimmerman. Vad gjorde en sådan? Hur utsågs han och av vem? I vilka rullor kan man hitta uppgifter om en sådan? I mitt fall handlar det om Visby och första halvan av 1800-talet. Tacksam för hjälp.

2003-07-24, 00:42
Svar #6

Utloggad Jan-Erik Eliasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2022-10-26, 15:29
    • Visa profil
    • stenhuggare.tk  Eliasson.tk
Har lite funderingar på en COFFERDI Timmerman,
Peter Svensson f1806 i Ljungby,men befanns sig helt visst i Karlskrona år 1860 3:dje maj,då han gifte sig med Botilla Gustafsdotter,även hon född 1806,men i Wissefjerda/Kronobergs län.De får 1836 6februari en son,Carl August och två år senare en dotter Sophia 12Juni.Familjen står skrivna i Tyska församlingen.
Coffedi har ju med civil sjöfart att göra,vad jag förstår,men önskar gärna lite mer Info ang detta.Coffedivarvet låg,vad jag förstår,i Ölandsgatans förlängning och den enda kvarvarande byggnaden som finnes kvar är den gamla träbyggnaden,där Karlskrona hamnkontor fanns ända in på 1980-talet.
MvH

2003-10-05, 21:36
Svar #7

Utloggad Ingela Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2009-08-21, 14:38
    • Visa profil
Vad är skillnaden på en timmerman och en timmergesäll?

2004-05-17, 18:06
Svar #8

Iréne Grundberg

Är det någon som vet vad en varvstimmerman på Djurgården gjorde under senare delen av 1800-talet och/eller vilka varv som han kunde ha tjänstgjort vid. Det fanns också bostäder för varvsarbetare.

2004-12-17, 18:23
Svar #9

Maria Carlström

Hej!
   Vet någon vad det är för skillnad på Timmerman och Timmermästare ?
Står dom antecknade i någon bok?
Jag har en Nils Lagergren Timmermästare f.1749.
och en Måns Lagergren Timmerman f. 1753.
Från Ystad båda två.
 
    MVH / Maria Carlström

2005-05-12, 11:14
Svar #10

ewa s j-berg

vad gjorde en sådan?
Mvh Ewa

2005-05-12, 23:17
Svar #11

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Ewa, inte är jag säker, men troligen timmerman över de jordegendomar som var tillhöriga Uppsala universitet, vilka var rätt omfattande vad jag förstår.Dessa fanns, så vitt jag minns,  i mellansverige och var en försörjning för universitets drift.En gissning. Kanske någon annan i forumet är bättre informerad?
Vänligen,
Calle L

2005-05-12, 23:47
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ewa, du borde utvecklat din fråga lite bättre, som det så vackert heter!  Till Calles svar kan man väl tillägga att det också kan vara en hantverkare anställd vid ett universitet, som säkert hade behov av mycket arbetskraft. Det kan gälla Lund, Uppsala, eller något annat universitet, men du vet väl vilket som passar bäst geografiskt.
 
Och som svar på frågan vad han gjorde, så gjorde han säkert ungefär samma saker som en vanlig timmerman.

2006-07-22, 08:50
Svar #13

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej! Skillnaden mellan timmergesäll och timmermästare är ju bara att skrået har tillåtit honom att bli mästare och att timmermästaren har klarat ett mästarprov. Met andra ord ett steg högre än gesäll. Men är då timmerman samma sak som timmergesäll, eller hur ligger det till?
 
Mvh Staffan

2008-06-08, 21:00
Svar #14

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Yrkesbenämningen timmerman har använts långt in på 1900-talet. Det skulle väl motsvara vår tids byggnadsarbetare.
GS

2008-06-09, 20:31
Svar #15

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Kan tänka mej att,  
en timmergesäll lär sig till yrket och gör ett gesällprov. När detta prov är godkänt får han kallas för timmerman.
Sedan kan man fortsätta som timmerman & lärling hos en mäster och lära sig mer avancerade produkter.
När mästerprover är klart och godkänt kan han kallas för timmermästare.
 
Så gäller det nog även i andra yrken---gesäll--yrkesman--mästare.

2008-06-10, 09:41
Svar #16

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Kan det ha funnits två slags timmermän, dels mer avancerade skeppstimmermän med hantverksordning som Elisabet föreslår ovan, dels timmermän liknande dagens byggnadsarbetare och utan formaliteter som gesäll, lärling och mäster? Det senare var väl i så fall Jesu yrke.
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 10 juni, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna