ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tapetserare  (läst 846 gånger)

2004-01-08, 16:07
läst 846 gånger

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Hej, min farfarsfar, Johan Fredrik Lembke (född 1854-10-01 i Ystad S:t Petri), började arbeta som tapetserarlärling i Ystad 1868/1869 och fortsatte senare inom detta yrke i Stockholm. Vid ett tillfälle uppges han också ha varit sadelmakararbetare. Johan Fredrik, i sin, tur, uppger att hans far, N.N. Fredrik Lembke (ännu oidentifierad) var bl.a. målare.
 
Jag undrar om någon kan förklarar vilka arbetsuppgifter en tapetserare hade på den tiden och om det finns en direkt koppling till målare. Jag utgår från att målare här inte  betyder artist, utan en målare i dess andra mening.

2004-01-08, 16:50
Svar #1

Utloggad Nils-Olov Freij

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 18:02
    • Visa profil
Han bl.a. stoppade och klädde nya möbler och klädde om gamla.Tillverkade liggmadrasser av tagel eller kroll.Sydde upp och satte upp gardiner.

2004-01-10, 04:13
Svar #2

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Hej Nils-Olov, tack för beskrivningen! Kan du (1) rekommendera någon bok, artikel, etc., om detta yrke, och (2) har du något tips om hur man kan hitta mer information om personer och yrket just i Ystad i ett försök att hitta mer information om mina förfäder i staden? Kan det finnas något slags förteckning över yrkesverksamma och lärlingar? Tack.

2004-01-10, 14:08
Svar #3

Utloggad Nils-Olov Freij

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 18:02
    • Visa profil
Hej Johan
Sök på Tapetserare
Min erfarenhet av yrket är som son till en tapetserarmästare och då att repa tagel och tillverka möbelknappar mm. Ystad, och tapetserare där kan jag inte hjälpa dig med.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna