ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tallottsägare  (läst 1710 gånger)

2005-11-10, 19:30
läst 1710 gånger

Birgitta Karlsson (Gittankarlsson)

Jag har hittat en släkting, Ja?n Wilhelm Petersson i Högsrum på Öland, som i husförhörslängden 1890 uppges vara tallottsegare. I andra källor sägs att han var sjöman. Jag är osäker på om ordet är felstavat, att det skulle vara tallottseglare, eller var min släkting ägare av en tallott? Har förgäves sökt utan att hitta en förklaring. Är det någon som vet?

2005-11-11, 00:54
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Så här är han tolkad på cd:n Sveriges Befolkning 1890.
 
*****
 
Post 1534477
 
Petersson, Ja?n Wilhelm
Tallottsegare och Slagtare
 
f. 1841 i Högsrum (Kalmar län, Öland)
 
Gift man, far i familjen
 
Rälla Tall
Högsrum (Kalmar län, Öland)
 
Födelseort i källan: Högsrums
 
***
 
Det finns 31 tallottsegare på nämnd cd. 29 har adressen Rälla Tall i Högsrum.
 
De flesta har 2 yrken/titlar. T ex även skomakare, f d båtsman, mältare, sjöman, f d kyrkovakt, snickare.

2005-11-11, 10:15
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Eftersom denne tallottsegare bor i Rälla Tall, så är han väl ägare (egare) till en andel i just Rälla Tall, som verkar vara ett område i Högsrum.

2005-11-11, 10:48
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Intressant. Enligt SOFI har Rälla Tall även kallats för Tallen.
 
Jag har anor i Rälla Tall men har inte forskat på dem själv; nu blir jag nyfiken på om de också var tallottsägare. Det verkar i alla fall vara för långt fram i tiden för att de tal(l)rika tallotterna ska kunna ha med statliga nummerlotteriet att göra.

2005-11-12, 08:34
Svar #4

Birgitta Karlsson (Gittankarlsson)

Tack Torbjörn, Elisabeth och Anna-Carin för era inlägg!
 
Ja det låter ju mest troligt att Ja?n Wilhelm ägde en liten lott i Tallen.
 
Hälsningar
Birgitta

2005-11-12, 16:36
Svar #5

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
På det sedan gammalt skogfattiga Öland har det funnits planteringar som fått namn som Rälla Tall, Sörby Tall, Ramsättra Tall och Störlinge Gran m fl.  
Efter det att den kungliga djurgårdsinrättningen hade upphört något år in på 1800-talet blev det en nytändning för ölänningarna att få fullt ansvar för den egna marken. Krav kom att kronoskogarna skulle delas och säljas och 1821 beslöt riksdagen att göra så, med undantag av den stora Bödaskogen. Vid försäljningen delades de försålda tallarna upp på lotter och just Rälla Tall delades upp på 13 lotter där varje lott var på 599 tunnland. Priset varierade mellan 2 och 9 riksdaler per tunnland.  
Alltså den som ägde en sådan lott var helt enkelt tallottsägare.

2005-11-13, 18:54
Svar #6

Birgitta Karlsson (Gittankarlsson)

Hej Bengt!
 
Tack för den omfattande informationen. Mycket intressant.
 
Hälsningar
Birgitta

2006-02-07, 19:48
Svar #7

Håkan Forsberg

Hej!
Intresant att läsa om att det är fler som har hittat Tallotsägare i släkten
 
Själv har jag den första i min släkt med namnet Forsberg. Det är olof Forsberg född i Högsrum 1803 han bodde på Rälla Tall no 8. Han blev far till 6 barn. Är det någon som vet mer om Rälla Tall på den tiden och hur det såg ut då ?
 
MVh
Håkan Forsberg
Hjo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna