ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sörkörare  (läst 1153 gånger)

2000-08-19, 23:00
läst 1153 gånger

Björn Nilsson

Jag har lite då och då hört nämnas att sörkörarna körde till Stockholm med sådant som fanns i Norrland och som gick att avyttra eller byta till sådant som behövdes i Norrland.  
  Nu har jag varit lite inblandad i diskussionen om barnhusbarn i Jämtland och sett själv i materialet på Stadsarkivet i Stockholm att det verkade organiserat på något vis.  
  I dag läste jag att Carin Cullander-Stiberg nämnde att dom i hennes fall kommit vid ett flertal tillfällen med samma person som hon berörde som sörkörare. Tanken om att det var organiserat fanns redan tidigare och nu blev den ännu starkare. Var det så att sörkörarna tjänade pengar på att ta med barnhusbarn till hemsocknarna på återresan?  
  Barnhandel eller....  
  Finns det någon som har forskat om detta och var kan man få tag på närmare information?
Björn Nilsson intresserad och nyfiken.

2003-01-04, 15:08
Svar #1

Utloggad Kerstin Norberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-12-31, 19:46
    • Visa profil
Sörkörare i Nolaskogs
 
Hej!
Jag har en del anor som var sörkörare bla Erik Norberg från Konsjö.  
Jag trodde att sörkörarna började sina resor kring 1750 talet. Men i Rötter i Anundsjö har jag nu läst om sörkörare kring 1550. På sid 55 står om Oluff Biörsson att han var enda köpmanen i Mellansel och att det i Själevad fanns 23  och i Sidensö 5 st ladsköpmän sörkörare.
Är det någon som vet något om detta?  
Mvh Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna