ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sömmerska  (läst 730 gånger)

2012-05-30, 10:37
läst 730 gånger

Bengt-Arne Andersson

Jag har flera sömmerskor i släkten och tycker dom behöver en egen rubrik.
Antar att utbildningen var att gå i lära hos någon äldre, ung. som hantverkarna.
Men kanske inte så organiserat ?
Min farmors mor hade troligen hjälp av sin faster.
Mormor köpte en symaskin på avbetalning några år innan hon gifte sig.

2012-05-30, 15:16
Svar #1

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Hej  
Min mamma var hemsömerska.Det jag vet är att hon gick en kurs i Örebro för att lära sig tillskärning och mönster. Hon lärde sig också av en moster till henne.
För en klänning tog 6 kr i betalning och då höll hon med tråd och bjöd på kaffe . Detta var på 1940-50-talet. Hon sydde nästan alla mina kläder och sydde även till mina barn senare.
Hälsningar Eva

2012-05-30, 19:12
Svar #2

Bengt-Arne Andersson

Snackar vi tidigt 50-tal fanns syfabriken där mamma och flera i hennes ålder jobbade en tid.
För mormors del är det 1922 och maskinen kostade 290:- . Det lilla häftet där avbetalningarna kvitterats finns kvar  
Farmors mor kan ha börjat sin sömmerskebana sådär 20 år tidigare, jag har nyligen snappat upp på en annan tråd här på AF att hon hade en faster som var sömmerska. Undrar om det fanns utbildningar då eller om hon var lärpiga hos sin faster ? (det hette ju lärgosse för pojkar)

2013-03-04, 21:45
Svar #3

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg har flyttats till Övriga ämnen » 12 Företag » Augusta Lundin AB.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna