ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sällskapsfruntimmer  (läst 1166 gånger)

2005-06-30, 16:38
läst 1166 gånger

André Thörnqvist

Hej!
 
Jag håller på att forska lite kring hembyggdshistorik och har genom tabellverket hittat fakta om sysselsättningar, yrken etc. rörande året 1805. Rörelsen Calciner värk dök upp vilken skulle haft en patron som ägare och 3 män och 2 kvinnor anställda. Någon som vet vad ett Calciner värk sysslade med?
 
Jag stötte även på begreppet ”ogifte sällskap-fruntimmer”, vilket bara skulle funnits en av i en stor socken, och jag har inte vågat dra några slutsatser kring vad en sådan ägnade sig åt, någon som vet?

2005-06-30, 17:38
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ett sällskaps-fruntimmer var nog oftast anställd av någon högreståndsdam som just sällskap och fick hålla på med högläsning och annat som roade uppdragsgivaren. Dessa sällskapsfruntimmer var ofta av god familj och kunde franska, lite musik och annat lämpligt, men hade ingen egen förmögenhet och blev inte gifta. Och andra yrken för en bättre kvinna fanns knappt vid den tiden.

2005-06-30, 19:00
Svar #2

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
Calcinering är en gammal benämning på en värmebehandling i en kemiteknikprocess. Avsikten kan vara torkning och/eller avdrivning av gaser. Mest känd är kanske calcinering i tillverkning av soda (natriumkarbonat).

2005-07-01, 00:22
Svar #3

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Än mer känt är nog framställningen av osläckt kalk, den process som har gett upphov till benämningen.

2005-07-01, 10:23
Svar #4

André Thörnqvist

Tack för informationen! Den besparade mig troligen mycket arbete och har lätt in mig på rätt spår!

2012-02-18, 13:19
Svar #5

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
De fem föregående inläggen har flyttats hit från Yrken » Övrigt » Frågor kring Calciner värk och sällskaps-fruntimmer..

2013-03-14, 21:09
Svar #6

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Man kanske kan säga att kvinnor från bättre hem som inte blev gifta, kunde ofta hamna som sällskapsdamer.  Nån gång i förhoppningsfull väntan på giftermål.
 
En variant var att de kunde bo som andra hushåll kanske hos brodern. Det ser man rätt ofta i folkbokföringen där de just registreras som andra hushåll, pigan kanske som tredje hushåll. Lite av hushållerska, eller dylikt, tänker jag mig. Nån gång står det uttryckligen hushållerska.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna