ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sågkarl  (läst 1183 gånger)

2007-04-15, 13:56
läst 1183 gånger

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Hej.
 
Är det någon som vet om det var någon skillnad i arbetsuppgifterna mellan tituleringarna sågkarl och sågdräng? Detta avser tidigt 1800-tal i Norrbotten. Funderar själv på att det kan ha varit på grund av att arbetarna vid vattensågarna var säsongsanställda, eller kan det ha varit så att man även deltog i huggning av timmer för sågen?
 
Det måste även varit skillnad i lönen som var olika mellan ett karl- och drängdagsverke.

2007-04-15, 15:35
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På bilder av dessa sågverksarbetare, så ser man ofta mycket unga arbetare, för unga i vårt synsätt. Kan dessa ynglingar ha haft titeln sågdräng? De kan ju knappast ha haft titeln sågkarl. Har du sett ungefär hur gamla dessa sågdrängar verkar ha varit?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-04-15, 16:37
Svar #2

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Hej Ann-Mari.
 
Från början angavs samtliga som sågkarlar, men efter ett 10-tal år titulerades de som sågdrängar och det oavsett ålder. Det verkar inte ha varit det som var skillnaden.
 
/Christer.

2007-04-15, 18:47
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har själv sågverksarbetare från Mo, Ångermanland, bland anorna och det från ca 1830-1930. Jag har inte sett att de har benämnts sågdräng. Kan det ha varit olika yrkestitlar på olika ställen?
Ann-Mari Bäckman

2007-04-17, 09:14
Svar #4

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Det kan ju varit så att yrkestiteln varierade, men att uppgifterna var de samma. Men ersättningen var ju olika för karl- och drängdagsverken - kanske det var en skillnad. De sågverksarbetare du har - arbetade dem på en finbladigt vattensåg - dessa var ju säsongsberoende.
 
/Christer.

2007-04-17, 10:17
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det var inte lätt att svara på, vilken typ av såg det var, men säsongsanställda var de inte. De var ju anställda av Mo ångsåg i Mo, Ångermanland. Sedan anlades ju ett nytt sågverk på Norrbyskär, Nordmaling, Ångermanland, det mönstersamhälle, som Frans Kempe byggde upp. Däremot så anställdes också om jag inte minns fel, karlar som inte var bofasta på ön, utan bodde där bara tillfälligt. Vad de kallades vet jag inte, men jag har ändå inte sett titeln Sågdräng (fast den fanns säkert, eftersom det ju fanns en yrkesgradering bland arbetarna)
Ann-Mari Bäckman

2008-06-08, 20:01
Svar #6

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Christer! Jag har nog en känsla av att benämningen sågkarl är normalfallet och att sågdrängarna inte förekommer lika ofta, i alla fall inte i kyrkböckerna. Finns det andra synpunkter?
GS
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 08 juni, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna