ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ställningsmakare  (läst 1627 gånger)

1999-12-20, 14:25
läst 1627 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Har en ana som anges som ställningsmakare. Att han gjorde ställningar är väl klart. Men vilken typ av ställningar, alla? eller? Någon som vet?
 
Mvh Lena A L

2000-06-19, 07:35
Svar #1

Peter Rydén

Jag fick e-post i dag från en person som undrar över Ställmakare, kan det möjligen vara samma yrke, fast med olika stavningar?
 
Är det någon som känner till Ställ- eller ställningsmakare?

2000-06-25, 08:54
Svar #2

Peter Rydén

Hej!
Jag har nu sökt lite grann på egen hand och börjar en diskussion med mig själv då ingen annan, tyvärr, verkar veta svaret på frågan. Det enda jag kunde hitta var SAOB:s förklaring på  
http://g3.spraakdata.gu.se/cgi-bin/konk/konk.cgi?korpus=saob&kontext=120&balans=2&max_hits=200&grad=2&string=STÄLLMAKARE&soktyp=konk&start=0  
- det hjälper ju inte långt.  
Söker man på Altavista över ordet Ställmakare så finns det tre sidor som nämner detta ord (varav två är mina). På sidan http://www.oland.fhsk.se/oka/bebyggelse/jjbg.htm finns delar av Abrahams Ahlqvists bok Ölands Historia och Beskrifning som utkom 1825: Under de få år, som Borgholm har egt Stadsrätt, har folknumern ansenligt tilltagit. Borgerskapet utgör för närwarande 3 Handlande, 4 Garware, 3 Skomakare, 1 Snickare, 1 Skräddare, 4 Hattmakare, 1 Guldsmed, 1 Ställmakare, 1 Handskmakare, 2 ryggare och en Bläckslagare.
 
Så: Ställmakare nämns i min släktforskning i Skede socken, Jönköpings län. Den nämns i boken om Borgholm, Öland. Den står även omnämnd i SAOB med ortsangivelsen Växjö 1797. Är detta således att räkna som en Småländsk/Öländsk företeelse?
 
Den ställmakare som fanns i min släkt var samtidigt Mjölnare.

2000-06-25, 13:59
Svar #3

Utloggad Agneta Rung

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2015-07-18, 16:39
    • Visa profil
Hej Peter!
I brist på vetskap kan man ju i alla fall bidra med idéer ;-) så här kommer ännu en idé: I boken Ordbok för släktforskare (Andersson/Anderö) hittar man ordet ställmarkare som betyder hjulmakare, vagnmakare. Kan ställmakare och ställmarkare vara varianter på samma ord? Vad vet jag...
Hälsningar
Agneta Rung

2000-06-27, 23:30
Svar #4

Ingemar Strömberg

Hej Lena, Peter, och Agneta. Jag tror att det är olika yrken ni pratar om. Utan att vara någon expert på byggnads arbeten, tycker jag ställningsmakare verkar vara besläktat med dagens Ställningsbyggare, vilket innebär att man bygger ställningar emot en husvägg eller i huset för att kunna utföra ett arbete, t.ex att måla om eller renovera en vägg.
 
Till Agnetas inlägg!
 
Jag har inte tillräckligt på fötterna att prata om detta, Men, om en rallyförare har fått till en fullständigt vansinnig sladd i en kurva så har man gett fullt ställ.Kan det möjligen vara hjul och axel på en vagn och att uttrycket lever kvar än i våra dagar.
 
Hälsningar Ingemar

2000-06-28, 04:01
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Ställmakare har jag sett i samband med masugnar.
Men ordet i sig kan nog ha samband med flera olika områden.
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-11-14, 15:59
Svar #6

Roland Johansson

Hej
Jag kan ge ett svar om Ställmakare. Min far, Carl-August Johansson, var utbildad ställmakare. Han levde under åren 1894-1970.  
Ställmakaren tillverkade arbetsvagnar och även finare vagnar sk fjädervagnar.På tidigt 1920-tal arbetade han i Stockholm och då även med bilkarosser. 1924 flyttade han tillbaka till Torpa (Växjö kommun)och startade egen rörele inom detta yrket. I postnummerkatalogen finns Torpa Ställmakarns registrerat.
Hälsningar Roland Johansson Nässjö

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna