ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flygande Olivia, Vilhelmina.  (läst 652 gånger)

1999-10-10, 10:06
läst 652 gånger

Rune Edström

HEJ
På 1920-talet fanns någon eller något, som kallades Flygande Olivia inom Vilhelmina. Nån som kan tala om vem eller vad det var?
mvh
rune

1999-10-16, 11:01
Svar #1

Margareta Lindgren

Hej Rune!
Jag pratade med en gammal farbror i Vilhelmina om han hade hört talas om Flygande Olivia! Han hade till och med träffat henne, hon kallades för Flygande Petters Olivia, och drev kaférörelse på andra våningen i kyrkstaden men om huset fanns kvar visste han inte. Hon kokade också karameller som hon åkte runt på bygden och sålde så fort det var dans eller andra festligheter. Hon skulle också betraktats som lätt på foten. Hon dog någon gång på 1940-talet, men var hon kom ifrån visste han inte. Farbrorn trodde att han gjort några anteckningar men numera ser han så dåligt att han skulle be någon som kom förbi att hjälpa till att söka igenom hans pärmar.
MVH  
Margareta

1999-10-16, 12:52
Svar #2

Rune Edström

HEJ
och tack ska du ha. En bra början.
Hälsningar
rune

2002-07-02, 19:54
Svar #3

Jim Hedberg

Hej!
 
Tack för upplysningen. Jag kan även bidra med uppgifter om Flygande Petter. Han hette egentligen Nils Petter Nilsson född 29/5 1877 i Siksjönäs och var bror till min farmor.
Olivia hette Olivia Magdalena Larsdotter född 29/7 1872 i Vilhelmina. De gifte sig 20/10 1901.
Han benämns som obefintlig 1914, men emigrerade i själva verket till Amerika, tyvärr vet jag inte vart där.
 
Vänliga sommarhälsningar
Jim hedberg
Fianberg

2002-07-02, 20:59
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Hej Margareta och Jim
Jo jag besökte farbrorn i Risträsk, med bandspelare så jag skulle ha uppgifterna på band. Så det blev väldigt lite antecknat. Sen skulle jag lyssna och då hade inte den för-b  bandspelarn varit i funktion, så det blev bara det usla minnet som gällde. Så försökte lite grann, men sen gick det i stå. Det var fel familj jag hitta och trodde det var. Så det letandet har legat i träda.
 
Så får tacka dej Jim för uppgifterna om namnen. Släktforskandet har gått på sparlåga (liten) senaste tiden, men nu kanske jag får opp nåt il igen.
mvh
rune

2002-07-03, 08:32
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Hej alla Vilhelminabor
Är det någon som vet och har nåt om denna Flygande Viktoria, så välkommen att skriva här. Är speciellt intresserad av åren mellan 1920-1930.
mvh
rune

2004-09-09, 06:51
Svar #6

Rune Edström (Rune)

Hej
Plötsigt kom jag hit och får ställa frågan på nytt.
Någon som har nånting?
mvh
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna