ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockmakare  (läst 2180 gånger)

2011-03-18, 08:15
läst 2180 gånger

Utloggad Annelie Bratt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2013-11-10, 14:13
    • Visa profil
Jag har i Nysätra(AC) träffat på en man som är Stockmakare, vad är det för yrke? Han är upptagen under Fältjägare så jag antar att det har nåt med det militära att göra. Vore kul att veta vad.  
MVH/Annelie

2011-03-18, 09:40
Svar #1

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Kan vara böss-kolv. Den delen av geväret som de håller mot axeln och lutar kinderna mot. Den heter faktiskt stocken, tror jag.
Militärerna brukade ha egna hantverkare, dvs vissa soldater utbildades extra som snickare, andra hjälpsmeder, etc etc.

2011-03-18, 10:06
Svar #2

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Stefans gissning är sannolik, enligt Svenska Akademiens Ordbok är en stockmakare person som yrkesmässigt tillverkar (o. monterar) stockar. En stock är i sin tur den av trä förfärdigade huvuddel av ett gevär eller en pistol (eller annat handeldvapen) varpå pipan och övriga huvuddelar av vapnet är fästa.
 
I SAOBs exempel om stockmakare finns det faktiskt ett avsnitt ut en skönlitterär bok från 1937 (ser det ut som), där en person säger Severin, utbrast Krakow, de heter en stockmakare på dragonerna som ja känner. Det verkar alltså som att en stockmakare kunde vara knuten till ett specifikt regemente, och så verkar ju vara fallet med din stockmakare, som även är fältjägare.

2011-03-18, 10:31
Svar #3

Utloggad Annelie Bratt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2013-11-10, 14:13
    • Visa profil
Tack så mycket för snabba och intressanta svar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna