ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stiftsjungfru  (läst 6448 gånger)

2000-04-23, 21:02
läst 6448 gånger

Utloggad Monica Borg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2016-07-04, 10:16
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar vad en Stiftsjungfru var för något?
Har stött på flera stycken på 1700-1890- talet i Stockholm, och i Södermanlands län.
 
MVH Monica Borg

2000-04-23, 23:12
Svar #1

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
PÅ nedanstående sida står förklaring till ordet:
 
http://www.arnholm.nu/slkt/text/ord.html
 
 
Stiftsjungfru var en adlig fröken, som var nskriven i så kallat jungfrustift. I Sverige finnes Vadstena adliga jungfrustift, ursprungligen planerad som en kloster-
liknande utbildnings- och försörjningsanstalt för adliga fröknar, förlagd till Vadstena slott, som under Fredrik I:s regeringstid uppläts 1738 för detta ändamål. Brist på medel omöjliggjorde denna plans realiserande. I stället utdelas av stiftelsens fonder (som förvaltas av Riddarhusdirektionen) smärre årliga pensioner åt adliga ogifta damer, som inskrivits  
i stiftelsens matrikel.
 
MVH Gudrun Åhrlin

2000-10-16, 21:08
Svar #2

m.asp.tauni

Vet ni om det finns möjligheter att hitta Stiftsjungfrur i något register ?
Min makes mfm var Stiftsjungfru vid Bosjö kloster i Skåne.Hon hette Maria von Sydow och var där tillsammans med sin syster.
1:a hälften av 1800-talet
hälsningar
Marita Asp Tauni

2000-10-16, 23:55
Svar #3

Göran Johnson

Stiftsjungfrurna i stiftsmatrikeln i Vadstena adliga jungfrustift finns upptagna i adelskalendern, men jag hittar inte Maria där, inte heller något om Bosjö kloster.

2004-05-31, 11:59
Svar #4

Peter Funke (Aningen)

Tydligen får vi vår första stiftsjungfru på över femhundra år idag, när Eva Johansson vigs som sådan av biskopen. Överensstämmer det här bruket av titeln med den forna innebörden, eller har det skett en om-/nytolkning?

2004-05-31, 12:18
Svar #5

Michaël Lehman (Philippos)

En stiftsjungfru är enligt  Svenska Akademiens Ordbok över svenska språket en ?ogift dotter till adelsman (i utlandet ngn gg äv. ofrälse) inskriven i jungfrustift; äv. bildl., om ung flicka l. äldre dam med utseende o. uppträdande påminnande om stiftsjungfrus (supponerade) utseende o. uppträdande?.
 
 Nationalencyklopedins ordbok skriver, att en stiftsjungfru är en ?adlig ogift kvinna som är inskriven i ett jungfrustift [mest histor.]?.  
 
Nationalencyklopedin skriver, att en stiftsjungfru är ?en adelsmans ogifta dotter, som blivit inskriven i ett jungfrustift?. Man skriver dock också, att ?
  • rdet används bildligt om en dam som uppträder så som en stiftsjungfru förutsätts göra, dvs. strikt och sedesamt?.

 
Ett jungfrustift är enligt samma encyklopedi ?en äldre form av pensionsinrättning för ogifta kvinnor av adlig börd?. I Sverige inrättades det alltjämt fungerande och av  Riddarhuset förvaltade Vadstena adliga jungfrustift 1738. Medlemmarna av ett jungfrustift (stiftsjungfrurna] skrives in i stiftet vid födseln, och förlorar rätten till pension vid giftermål.  
 
Den ovan omtalade användningen av begreppet stiftsjungfru synes sålunda vara oegentlig. Vilket stift rörer det sig om, och vad ingår i Eva Johanssons arbetsuppgifter? Varifrån kommer uppgiften, att hon är den första på femhundra år, och vad avses egentligen med ?stiftsjungfru? i detta fall?

2004-05-31, 13:09
Svar #6

Peter Funke (Aningen)

Tack för svaret! Det var lite slarvigt av mig att inte ange källor, men ämnet är rätt frekvent förekommande i massmedia idag så jag trodde att det var allmän kännedom om det hela.  
 
Själv fick jag höra talas om händelsen på TV4:s nyhetsmorgon igår, och det är även därifrån uppgiften kommer om att det är första tillfället på femhundra år som vi får en stiftsjungfru här i landet.
 
Jag borde kanske ha angivit att det rör sig om en cermoni inom den katolska kyrkan, vilket framgår av bifogade länk.
 
http://dagen.com/nyheter/artikel.asp?ID=63567&sn=ja
 

2004-05-31, 14:03
Svar #7

Michaël Lehman (Philippos)

Det har alltså med en katolsk tradition att göra. Det är första gången sedan reformationen som en kvinna i Sverige viges till stiftsjungfru i Katolska kyrkan i Sverige såsom begreppet förstås enligt katolsk liturgisk terminologi. Detta är något helt annat än vad vi vanligen avser med stiftsjungfrur. Enligt  Katolska Kyrkans i Sverige hemsida är detta en del av brudsmystiken kring begreppet Kristi brud, som har blivit så omtalat i samband med händelserna i pingstförsamlingen i Knutby. I denna katolska mening är en stiftsjungfru inte en adelsmans ogifta dotter, utan en jungfruelig kvinna (alltså oskuld), som avlägger kyrkorättsligt bindande kyskhets- och trohetslöften gentemot Gud och stiftets biskop.
 
Eva Johansson blir i samband med jungruvigseln Kristi brud, vilket hade varit ett bättre begrepp att använda för att inte blanda ihop det med stiftsjungfrurna av Vadstena adliga jungfrustift. Enligt katolska kyrkans lära är Kristi brud inte utvald, såsom verkar ha varit fallet i pingstförsamlingen i Knutby.
 
Alltså är det varken en om- eller nytolkning av begreppet ?stiftsjungfru?, utan snarare fråga om två olika begrepp.

2004-05-31, 18:04
Svar #8

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej!
Jag tycker också att begreppet stiftsjungfru i den här situationen är aningen fel valt! Då jag hör begreppet stiftsjungfru får jag förstås genast i huvudet Vadstena adliga jungfrustift. Det finns dock många ogifta adelsfröknar som inte hör dit.
 
M.V.H.
Ralf

2004-05-31, 18:22
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag kan förstå att man föredrar att förväxlas med Vadstena adliga jungfrustift framför Knutby pingstförsamling. För att bli stiftsjungfru var är för övrigt ens adliga far tvungen att ha gjort en insättning i jungfrustiftet, det är alltså en variant på pensionsförsäkring, med något omoderna premisser...

2004-06-01, 09:18
Svar #10

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Då har jag en följd fråga om stiftsjungfrur. På 70-80-talet bodde jag i ett kollektiv ( under min rödsvartaste period alltså tillägnad den politiska anarkismen (Krapotkin/Goldmann)...) en av mina kamrater som var grevedotter (man ska ju inte skriva namn på nu levande här på Rötter) blev av sin far (Greven) inställd tror jag det hette på riddarhuset, att få erhålla titeln Stiftsjungfru (hon var naturligtvis inte så glad för det med tanke på våra politiska ställningstaganden...smiley!!!) men det skulle medföra pengar från en fond, om än inte så mycket. För en teaterstuderande med en osäker framtids karriär, kunde hon ju inte säga nej till detta. Alltså min fråga är; finns denna pensions ordning för adliga fröknar fortfarande eller fanns den fortfarande då på 70-80-talet? Eftersom det i tidigare inlägg verkar som om den var avskaffad för länge sedan?
 
M.V.H. Steve

2004-06-01, 10:15
Svar #11

Michaël Lehman (Philippos)

Nej, den är inte avskaffad, vilket också är vad som står i exempelvis mitt inlägg 31. maj kl. 12.18. Det rörer sig alltså (med allra största sannolikhet) om  Vadstena adliga jungfrustift.

2004-06-01, 10:51
Svar #12

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Michäel Lehman, så måste det vara Vadstena adliga jungfrustift som min kamrat var stiftsjungfru i (om man nu uttrycker det så?)och det verkar ju vara Riddarhuset som har det under sina vingar. Det är ju kuriosa, men lite kul är det att känna till tycker jag.
 
M.V.H. Steve

2005-07-25, 22:51
Svar #13

Axel af Petersens

Jag och några kamrater diskuterade ämnet Stiftsjungfrur då en av de som var med i diskussionen hade en syster som var stiftsjungfru. Min far påstod då (utöver det som redan nämnts i forumet) att om en stiftsjungfru blev dömd till döden hade denna rätt att avrättas under svärd. Stämmer detta påstående?

2005-07-26, 02:52
Svar #14

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Så länge dödsstraff förekom i Sverige hade alla adliga rätt att avrättas med svärd.
Avrättning med svärd var ett privilegium, inte bara i Sverige, eftersom det dels ansågs vara en human metod att avliva folk med (jfr dr Guillotin vars avsikt var att skapa en säker och human avrättningsmetod - giljotinen), dels ansågs fint eftersom svärdet ju av tradition förknippas med (adliga) officerare.
Berömt är hur Henrik VIII:s av England andra hustru Anne Boleyn då hon dömts till döden av Henrik fick nåden att avrättas med svärd av en från Frankrike (Calais) speciellt för ändamålet importerad skarprättare - Anne skrev t.o.m. ett särskilt tack-brev till Henrik.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna