ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stampare  (läst 3719 gånger)

1999-10-18, 21:03
läst 3719 gånger

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Vad gjorde egentligen en stampare eller stamparemäster ? Jag har en anfader i Västergötland som var stampare, färgare och pressare, men vad innebar detta ?

1999-11-10, 08:54
Svar #1

stampare

John!
Stamparen kunde ha flera sysslor. I ditt fall var han säkert sysselsatt med att i stampen krossa färgmassan. Det fanns även stampare som arbetade vid en benstamp där de krossade ben till gödningsämne, en annan typ av stampare var de som var sysselsatta vid vadmalsstampen.
Hälsn. Kent

1999-11-10, 18:14
Svar #2

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Tack! Jag tror dock även på vadmalsstamp vilket jag tolkar som att man pressar ihop ull eller dyl till ett tyg. Det var nämligen senare en rättssak där någon lämnat tygämne och fått det förstört (ojämnt etc).

1999-11-18, 17:39
Svar #3

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Kent! Vid eftertanke kom jag på att du hade mer rätt än jag först trodde.
 
En sonson till den förste stamparen, boende på samma egendom med stamp, benämndes nämligen färgerifabrikör, vilket ju alldeles klart styrker din tes. Men jag tror att stamperiet -om det heter så- utvecklades efterhand och att inriktningen till en början måhända inte var färginriktad, åtminstone inte helt. Klädeshantering förekom definitivt också, åtminstone till en början (klart belagt eftersom det var en rättssak därom).  
 
Men vad var det för slags 'färgmassa' som man malde ? För vilken kulör, kan man undra ? Kopparslagg och falu rödfärg kan det väl inte ha varit.

1999-11-18, 19:06
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Hej
Har hört om vadmalsstampar som fanns vid bäckar, drevs med vattenhjul. Kanske samma som sågar och kvarnar som fanns förut.
mvh
rune

1999-12-06, 21:39
Svar #5

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Ungefärligen hur många stampare och stampareprivilegier fanns i Skaraborg och Älvsborg år 1700 ? Här avses stampare tillika färgare och pressare, dvs klädeshantering vid en vattenkvarn av det slag som nämns ovan.
 
Jag söker nämligen finna ut varifrån en till Marum vid Skara invandrad mäster kan ha varit verksam tidigare. Lidköping är ett ställe där stampare verkat, men det borde väl finnas fler. Finns det någon sammanställning ? Det rör ju sig om näringsprivilegier som borde vara förtecknade. Kanske rentav med personamn.
 
Sen undrar jag också vid vilken ålder någon blir dylik mäster: är 45 år rimligt eller har vederbörande -som anlände till Marum vid denna ålder- varit mäster på annan ort först ?

2000-01-24, 23:06
Svar #6

372

Stoppgossar och Sträckmästare  
Vad hade dom för uppgifter på glasbruket ?

2002-09-05, 00:11
Svar #7

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Så här exakt beskrivs stampning i 'Hantverk i Sverige' (LTs förlag 1989), sid 117:
 
.Färgaren hade flera uppgifter vid sidan av färgningen. Det viktigaste var klädesberedningen, dvs stampning, överskärning och pressning som förvandlade det hemvävda, glesa ylletyget till tjockt glänsande kläde.
Stampning/valkning innebar att tyget bearbetades med en såplösning så att det filtade sig. Stampningen gjorde tyget tätare och stadigare; ju längre det stampades desto tjockare blev tyget. Ursprungligen stampades tyget med fötterna, därav namnet, senare började man stampa med trästötar i stora träkärl.
Under 1800-talet hade driften mekaniserats och stampen drevs ofta med vattenkraft.

2010-03-26, 21:45
Svar #8

Utloggad Anette Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2010-11-27, 18:57
    • Visa profil
Jag hoppas få med en läsbild här, som visar yrket. Det är en födelsenotis som står att läsa på AD OnLine i SE/GLA/13567 Torsö C:3 (1762 - 1868)Bild 118/sid 225.  
 
Pappans yrke verkar vara:  
Stampare vid Bromö glasbruk.  
 
Vad kan en stampare tänkas ha för uppgift på ett glasbruk?

 
(Meddelandet ändrat av Blueberry 2010-03-26 22:59)

2010-03-27, 11:25
Svar #9

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Anette
 
Stamparen skötte stampen, vanligen ett vattendrivet krossverk för kisel, en viktig ingrediens i den smälta glasmassan.
Googla gärna på: Kiselstamp Glasbruk.
En artikel från Limmareds glasbruk där Oskar Andersson berättar.
 
Mvh Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna