ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stadssoldat / Stadsknekt  (läst 2178 gånger)

2005-11-02, 22:45
läst 2178 gånger

Utloggad Walter Fogelström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 12:42
    • Visa profil
Jag har träffat på några i Partille utanför Göteborg där deras yrke/titel anges som Stadssoldat. Den ene är född 1829 samt hans svärfar som borde vara född runt sekelskiftet 1700/1800. Utöver dessa två så har jag sett titel på några andra i Partille.
 
Vad var en Stadssoldat ?
 
Walter

2013-08-03, 20:36
Svar #1

Utloggad Thomas Kristiansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:54
    • Visa profil
I vilka källor kan man hitta någon information om Stadssoldaterna?
Har sett att det finns äldre material (före 1808) bla på AD
Var nere på Landsarkivet i Gbg, men dom visste inte riktigt heller.
Soldaterna borde ju vara avlönade av staden.
Söker främst källhänvisning 1808 och några årtionde framåt.
 
/Thomas
 
Inlägget flyttades hit från den numera raderade rubriken Militaria » Källor och arkiv » Stadssoldater i Göteborg. /Moderator Militaria

2013-08-03, 22:54
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Thomas!
 
I en skrift av Christer Johansson, Militära källor vid Landsarkivet i Göteborg – varför och vilka?, kan man på sidan 4 läsa lite om bl.a. stadssoldaterna i Göteborg:
De handlingar som rör stadsbåtsmän, stadssoldater och Borgerskapets militärkår i Göteborg utgörs i huvudsak av namn- och avlöningsrullor. Dessa upprättades för städernas drätselkammare, som var det verkställande och förvaltande organet för finanserna. Rullorna över stadsvakten i Göteborg är ofta väldigt detaljrika och enligt dessa framgår bl a var soldaterna stod posterade, t ex vid stadens nycklar, vid rådhuset, e t c.
Denna skrift finns fritt tillgänglig på internet, men vad jag kan se framgår tyvärr inte exakt i vilken serie eller arkiv dessa namn- och avlöningsrullor finns bevarade. Jag gissar dock att de förvaras någonstans i Göteborgs drätselkammares arkiv 1625–1900, på Göteborgs landsarkiv.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-03-27, 14:53
Svar #3

Utloggad Krister Frank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 21:07
    • Visa profil
Jag letade i NAD efter rullor över Göteborgs stadssoldater. Finns det några rullor över dessa under 1760-talet. jag undrar också om det finns mantalslängder för Göteborgs Garnisonsförsamling för samma tid?

2014-03-27, 15:47
Svar #4

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej
De var roterade inom angränsande län och tillhörde därmed formellt Älvsborgs regemente.
Sävedals härad (vilket är mest troligt att de återfinns innom) tillhörde ju även på nått sätt Göteborgs stad.
Hälsningar
LarsO

2014-03-27, 21:49
Svar #5

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Jag har en gammal notering för Stadssoldater i Göteborg på 1740-talet. Göteborgs Rådhusrätt E ll (romersk tvåa) /Länstyrelsen/Politsiprotokoll. Var trettiofem år sedan jag skrev upp det vet ej dess giltlighet idag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna