ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sprutlagare  (läst 2075 gånger)

2001-04-15, 18:24
läst 2075 gånger

Monica Sedell

Har stött en eventuell släkting, bosatt i Stockholm, som står som sprutlagare. Är det någon som vet vad det var för något?
 
Vänliga hälsningar
 
Monica Sedell

2001-04-15, 21:32
Svar #1

Barbro Lunsjö

Hej Monica! Jag tittade i SAOB (Svenska Akademiens Ordbok).  
Där står:
Sprutlag: personal som vid brand handhar en brandspruta.
Sprutlagare: person med uppgift att vid behov laga brandspruta.

2001-04-19, 21:36
Svar #2

Monica Sedell


2002-02-10, 15:49
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Monica Sedell! Vad hette denne sprutlagare och vem var han i övrigt?  
Min var vallon och hette Petter Korthou (Cortehou) född ca 1732-33 och död 31/3 1786 i Kv Häckelverket Nr 84 i Johannes församling i Stockholm. Han var tidigare skomakaregesäll. Han var gift med Brita Johansdotter f ca 1732-33 och död 1776 i Kv Häckelverket Nr 84 i Johannes församling i Stockholm (tidigare gift med murardräng Angerberg och snickare Thunberg).
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-02-10, 17:02
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Med all respekt för SAOB tror jag faktiskt att en sprutlagare oftast var en man som ingick i ett sprutlag. I mitt arbete med registret till Allmänna barnhuset i Stockholm hittade jag många fäder som var sprutlagare, och jag har svårt att tänka mig att brandsprutorna gick sönder i den utsträckningen att det fanns en hel yrkeskår som bara ägnade sig åt reparationer av dessa.

2007-08-05, 19:27
Svar #5

Utloggad Lisa Nyberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2008-03-21, 17:53
    • Visa profil
Hej!
Det är länge sedan ngn tittade på de här sidorna; men slangarna till sprutorna syddes med beck och tråd i läder!
Remsorna virades runt, ungefär som man lägger bandage, och syddes noga ihop.
Klart att det gick sönder och behövde lagas!
 
Lisa

2007-08-06, 03:03
Svar #6

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Om sprutlagare skulle betyda 'en som ingår i sprutlaget' vore det i ordbildningshänseende en avledd sammansättning, vilket känns väl så modernt för den tid det gäller. Därför håller jag med Lisa (och SAOB).
GS

2007-08-06, 09:12
Svar #7

Lasse Eklöf

Hittade en intressant sida angående BRANDORDNING FÖR FORSERUMS STATIONSSAMHÄLLE som under ?28 benämner sprutlagare.
 
http://web.telia.com/~u38003178/Brandordning.htm

2007-08-06, 10:39
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

OK, jag ger mig, särskilt som det är 5? år sen diskussionen fördes. Jag ser att brandskyddsföreskrifterna är tydliga, särskilt den man vid sökning på ordet får upp från Karlshamns museum. Efterledet -lagare kändes för mig för modernt för att användas för reparatör under 1700-talet.
 
Bara ingen försöker hävda att en åklagare är en vagnsreparatör ... .

2007-08-13, 20:52
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
En detaljerad beskrivning finns också på hemsidan:  
http://kulturarv.eskilstuna.se/slhd/new-las_fil.php?mapp=protokoll/049003&fil=esk0407.txt&markera=%C2%A7.7.%20Landsh%C3%B6fdinge%20Embetet
 
{1888 den 8 November.}
 
{?.20}
Släckningsafdelningen, som har befattning med brandpostkär-
rornas, uppfordringsverkens och sprutornas användande,
utgöres:
 
vid brandpostkärra af:
Förste chef,
Andre chef och
Släckningsmanskap;
 
vid uppfordringsverk och spruta af:
Förste chef,
Andre chef,
Ordningsmän,
Strålförare,
Sprutlagare och
Släckningsmanskap.
---------------------
 
 
{Sprutlagares} skyldighet är att vid eldsvåda eller öfnings-
möte, så vidt ske kan, afhjelpa de brister, som uppkomma
å sprutan eller uppfordringsverket, om hvilkas sammansätt-
ning och kunstruktion, eller anordning af alla dess delar,
han följaktligen bör hafva noga kännedom.
--------------------
 
 
 
Kan detta verkligen räcka till för att vara ett yrke?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-08-13, 21:09
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Enligt
www.karlshamnsmuseum.se/ezweb/files/141200512132049133.doc  
sker en utveckling med tillägg av även en slanglagare:
 
År 1830 utfär-dades en ny brandordning, där dessa regler sammanfördes. Staden var alltjämt indelad i fyra brandmästarområden, vart och ett med en brandmästare och en rot-mästare i ledningen samt med två strålförare och en sprutlagare. Dessutom skulle finnas erforderligt arbetsmanskap, gärna i dubbel uppsättning. Alla karlar i staden var skyldiga medverka. Till strålförare skulle uttas ”behjertade och oförskräckte män, helst av murare, timmermän eller snickare, såsom vane att arbeta på höjder eller ställningar och vilka äga mod att våga sig fram, där strålen kan göra bäst verkan.”  
-------
 
Efter en brand 1845, då bl a Strömma färgeri väster om Körmölleplan eldhärjades, beslöts om inköp av en större spruta och om ny brandorganisation. Nya Staden till-kom till de övriga fyra brandmästarområdena och varje område hade egen spruta. Ledningen för ett område sköttes av en förste och en andre brandmästare samt en rotmästare med suppleant. Till sin hjälp hade de två tillsyningsmän vid sprutpump-ningen och två vid vattenhämtningen och körningen. För varje område fanns fem strålförare, en sprutlagare och en slanglagare samt en mängd manskap i form av pumpare och vattenbärare. Alla husägare i staden var skyldiga deltaga, själva eller med anlitat folk, med en eller två man till manskapet. Stadens brandsegel och brand-stegar sköttes av alla hemmavarande sjömän. Hustimmermän och timmermästarnas arbetare utgjorde en särskild rivningskår.  
 
År 1864 flyttades spruthuset till en tomt vid Fisktorget. Några år senare inköptes en modern engelsk brandspruta. Den hade sugrör, krävde 22 man vid pumparna och hade en kapacitet av sju liter i sekunden till en höjd av 120 fot (40 m).
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-09-09, 20:05
Svar #11

Utloggad Hans Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 13:57
    • Visa profil
Hej!
I en bouppteckning från 1832 står en person som Sprutlagare vid Banken Stockholm. Vad menas med det? Jag menar,- Banken?
 
Med vänl. Hälsning
hans Sjöqvist

2014-09-11, 09:45
Svar #12

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Hans!
 
I Post- och inrikes tidningar 1857 9/11, sid. 1, finns en notis gällande Rikets Ständers Bank i Stockholm, som ger några ledtrådar - det verkar alltså som att banken hade ett eget litet brandförsvar med tillhörande reglemente:  
Alla vid Bankens Brandanstalter indelade Embets- och Tjenstemän samt Vaktbetjente, såväl ordinarie som extra ordinarie, Strålförare och Sprutlagare kallas, vid det uti 99 § af Bankens Brandreglemente stadgade ansvar, att Tisdagen den 17 i denna månad, klockan Åtta (8) på morgonen, infinna sig vid sina stationer till den öfning och mönstring, som 62 § af Reglementet föreskrifver. Stockholm den 2 November 1857.
I Kongl. Maj:ts Öfverståthållares uti Stockholms Stad till Kongl. Maj:t i underdånighet afgifne femårs-berättelse, för Åren 1828, 1829, 1830, 1831 och 1832 (Stockholm, 1834), sid. 61-62, finns en liten berättelse om Brandsläckningsanstalterne i Hufvudstaden. Här nämns dock inget direkt om att banken skulle haft sitt eget brandsförsvar under dessa år, men det står att för öfrigt finnas Slang-Sprutor och Släckningsanstalter vid Banken, på Skeppsholmen, vid Artilleri-Gården och andra publika Byggnader.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-09-11, 11:06
Svar #13

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg raderades i enlighet med ordningsreglerna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna