ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Springare  (läst 871 gånger)

2000-02-12, 01:05
läst 871 gånger

Fredrick Andreasson

Någon som vet vad en springare gjorde?

2000-05-05, 21:37
Svar #1

Fredrick Andreasson

Jag upprepar min tidigare fråga:
 
Är det någon som vet vad en springare gjorde?

2000-05-05, 23:22
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Du kan väl berätta mer om var du träffat på denna titel? Sammanhanget kanske hjälper till att lösa problemet.

2000-05-10, 23:40
Svar #3

Fredrick Andreasson

Förre centerledaren och utrikesministern (1976-78)
i den dåvarande borgliga regeringen hade en morfar som hette Frans August Andersson, född 16/3 1870 i Daretorp, Skarborgs län, men ej påträffad i Daretorps födelesbok det året. Han blev gift med Hilda Gundersdotter från Norge och får med henne blanda annat dotter Lilly Augusta (Karins mor), som föds 19/6 1902 i Hammarö, Värmlands län.Det är i samband med hennes födelse som fadern står skriven som Springare från Lunden.
 
Mvh
Fredrick

2000-05-11, 07:03
Svar #4

Rune Edström

Hej
Det har farit förbi mina ögon eller öron att en lappsprintare, var nån slags hjälpreda till länsman och häradshövdingen, när det var ting eller dom var ute på resor, ang lapparna. Så försök med nånting åt det rättsliga hållet. Rättsbetjänt?
mvh
rune

2000-05-11, 14:49
Svar #5

Bengt Nilsson

Hej!
 
Svenska akademiens ordbok har flera äldre användningar av ordet springare, bland annat akrobat. Det finns också en i sammanhanget kanske mer sannolik användning, en person som flackar och far, saknar fast uppehållsort.

2000-05-11, 15:49
Svar #6

Christian Andersson

Hej!
 
Jag har någonstans läst (minns inte var) att springare skulle vara en tysk benämning på en lägre tjänsteman inom rättsväsendet, vaktmästare eller rättsbetjänt. Detta som en möjlig förklaring till uppkomsten av släktnamnet Springer.
 
Mvh Christian

2000-05-12, 22:23
Svar #7

Fredrick Andreasson

Jag vill tacka för de intressanta svar man får.
Intressant också att se att det finns släkter som upptar ett yrke som släktnamn.
 
Mvh
Fredrick

2002-11-09, 00:34
Svar #8

Gun-Marie Åkerström

Har en anfader s?m kallas springare (på Sparreholm), något år senare kallas han lakej - har tolkat det som någon form av lärling/praktikant.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna