ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Harnesksmeder  (läst 646 gånger)

1999-09-23, 21:02
läst 646 gånger

Lotta Johansson (Lotta)

Var kan jag hitta uppgifter om harnesksmeder som verkade i Sverige under 1500-talet?
 
Jag vet att både Gustav Vasa och Erik XIV anlitade harnesksmeder, och att det ska ha funnits sådant smide i Arboga.
 
Jag är särskilt intresserad av en vid namn von Stahl, schweizare enl uppg., som fanns i Jönköpings-trakten i mitten på 1500-talet.
 
Tacksam för all hjälp!
 
Mvh// Lotta

1999-09-24, 06:59
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Lotta.
En av Sveriges första och mest betydande vapenindustrier var Jäders Bruk utanför Arboga. En del uppgifter finner du i våra vanligaste uppslagsverk, dessutom finns det mer att hämta i olika bokverk.
Jag föreslår att du kontaktar Arboga Museum 0589/ 14210, Fax 0589/159 70, som dels har en del samlingar och sannolikt kan tipsa om, eller förmedla litteratur, bl a Arboga Minnes årsböcker.
 
Mvh
 
Rolf L

1999-09-24, 12:16
Svar #2

Lotta Johansson (Lotta)

Tack Rolf!
 
Ska genast kontakta dom och hoppas att jag kommer vidare på det viset.
 
Mvh// Lotta

1999-10-23, 02:23
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej,
Det finns en bok Med Hammare Plåtsax och Tång,
skriven av Ernst J Lundqvist. Den utgavs av Svenska Bleck- och Plåtslagareförbundet vid dess jubileum 1945. Boken är på 775 sidor, och har en hel del att ge den intresserade. Mycket om Arboga, Säter, Jönköping med flera orter. Många Tyskar och Fransoser förekommer. Som alltid bör källorna konsulteras, men den ger en bra grund att stå på. Leta på antikvariat, kostar förmodligen ett par hundra kronor, eller så.
MVH, Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

1999-10-23, 19:14
Svar #4

Lotta Johansson (Lotta)

Tack för tipset Sven-Ove!
 
Mvh// Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna